A 18. kecske (történetmesélés)

Írtam már korábbiakban is a történetmesélésről (történetmesélés6 történet, ) , ami a jó előadásoknak – és itt főként a tartós üzeneteket jelenlétét értem – alapeleme. A mai napon csak egy példát fogok bemutatni, melynek tartósságát jól mutatja, hogy múlt hét péntek óta – amikor is a Tedx konferencián hallottam Mánya Csaba előadásában – sok embernek elmeséltem és mindenkinél megdöbbenve láttam a hatást. Elgondolkoztak, átérezték, egyszerűen hatott. Miért?

Teljesen megfelel a történetmesélés klasszikus (ld. Health fivérek SUCCESS modellje) szabályainak:

  • S(simple) – rövid
  • U(unexpected) – váratlan
  • C(credible) – hihető
  • C (concrete) – konkrét
  • E (emotional) – vannak benne érzelmek
  • S (story) – története, íve van

„Az öreg indiai kecskepásztor, halála után, fiaira hagyja egyetlen vagyonát a kecskéit. A legnagyobbra a kecskék felét, a középsőre a harmadát, a legkisebbre pedig a kilencedét. A fiúk akkor szembesülnek az igazi problémával, amikor megszámolják az állatokat. A 17 nem osztható 2-vel, 3-mal és 9-cel sem. Nem tudják mit tegyenek, elmennek hát a falu nagy öregjéhez. Sokat tanakodik az öreg, de ő sem lel igazi megoldást. Végül azt mondja a fiúknak. „Sok nyarat megéltem már, de erre a problémára én sem tudok megoldást. De ha már itt vagytok, akkor nekem is van egy kecském, azt szívesen nektek adom.” . A fiúk hazamennek a kecskével. Immár 18 állatuk van. Így a legnagyobb megkapja a kecskét felét (9), a középső a kecskék harmadát (6), a legkisebb pedig a 9-edét (2). Ez összesen 17. A maradék kecskét pedig visszaadják a falu bölcsének.

A történet jó hordozza annak üzenetet, ha egyéni érdek nélkül segítünk másokon, akkor máshol, más időben vissza fogjuk kapni.

A 18. kecske önmagában is egy jó analógia, pecsét az üzenet azonosítására. Később lehet rá hivatkozni és tartósan megjegyzi a hallgató.

Mitől van hatása?

  • Rövid: nem telik 1-2 percnél többe elmondani és főként egyszerű megjegyezni
  • Váratlan: A probléma (17 nem osztható) érdekessé tesz a történetet
  • Hihető: Hétköznapi helyzet, hétköznapi emberek
  • Konkrét: Akár itthon is megtörténhetne, kézzel fogható, érthető
  • Érzelmeket tartalmazó: Amikor megértjük az események láncolatát, igazi érzéseket okoz egy egyszerű elmesélés
  • Története van: Egy örökségből és az abból következő problémából indul, majd egy megoldással zárul.

Saját tapasztalataim szerint a modell jól működik. A hazai adaptációban a váratlanság helyet szerintem szerencsésebb a drámai fordulat jelenléte. A jó történetben mindig van drámai fordulat (probléma, halál stb.). Ennek megfelelő kiemelése sokszor a vokális csatornában és a testbeszédben is további energiákat kíván meg.

Ha bárkinek van hasonlóan jó (SUCCESS) története, szívesen várom őket.

dr.Z

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

Blog feliratkozás

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

0 válasz

  1. A medve halállistát készít.Odamegy hozzá a farkas és megkérdezi:
    – Rajta vagyok a listán?
    – Igen, rajta.
    Erre a farkas reménykedve megkérdezi:
    – De azért elbúcsúzhatok a családomtól?
    – El.
    Elmegy a farkas, nagy sírás-rívás közepette elbúcsúznak. Nemsokára visszamegy a medvéhez. A medve megfogja a farkast és megöli.
    Másnap jön a róka és megkérdezi:
    – Rajta vagyok a listán?
    – Igen.
    A róka is elmegy, elbúcsúzik a családjától. Mikor visszamegy a medve őt is megöli. Harmadnap jön a nyuszi és
    megkérdezi:
    – Rajta vagyok a listán?
    – Igen, rajta.
    – Nem lehetne kihúzni?
    – De.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük