Az előadásunk sikere szempontjából kulcsfontosságú, hogy milyen a hitelességünk a hallgatók szemében. Hitelesség nélkül semmi nem megy át. A nagy kérdés, hogyan maximalizálhatjuk az ethosunkat? Vajon már végleges az az első kimondott szó előtt is? Építhető beszédközben is? A cikkben a fenti kérdésekre keressük a választ.

Az előzőekben cikkben megnéztük mi az ethos definíciója. Megállapítottuk, hogy megléte kulcsfontosságú abból a szempontból, hogy a hallgatóságunk követ, hallgat, figyel-e minket, nyitott-e az általunk elmondottakra.

Az ethos fogalma

Az ethost négy dimenzió mentén definiáltuk.

  1. Szavahihetőség (Elhiszi-e a hallgatóság, hogy Te vagy az az ember, akinek a szavaiban hihet?)
  2. Hasonlóság (Tud a hallgatóság azonosulni Veled?)
  3. Tekintély (Van valamilyen formális vagy informális tekintélyed?
  4. Ismertség vagy szaktudás (Mit gondol a hallgatóság a tudásodról a témában? )

Ebben a cikkben 15 olyan módszert mutatunk be. amellyel növelhető az ethos. A módszerek mögött zárójelben találhat az a dimenzió, amire hat. Persze ne feledjük, hogy ezek a dimenziók szoros összefüggésben állnak egymással.

Vigyázat: Ethos nem egy könnyen mérhető érték!

Nézzük meg a különbséget a súlyod és az egészséged állapota között.

  • A súly egy mérhető érték. Tegnap 80 kilogramm voltam, a múlt héten 78. Ha egy feladat során 3500 kalóriát égetsz, és ezt folyamatosan teszed (kis energia bevitellel), csökkeni fog a súlyod.
  • Az egészség nem egy érték, nem lehet leírni egyetlen számmal, de azért van néhány kapaszkodó. Azt sokszor meg tudjuk állapítani, hogy egyik ember egészségesebb a másiknál. Azt is tudjuk, hogy bizonyos tettek javítják az egészségedet (pl. több zöldséget és gyümölcsöt eszel), mások pedig rontják (pl. dohányzás, sok édesség)

Az ethos nem olyan, mint a súlyunk. Inkább olyan, mint az egészségünk. Technikai témákban mindig gyengébb lesz az ethosod, mint Steve Jobsnak. Ami fontos tanulság, hogy bizonyos tettek csökkentik az ethosod, míg mások növelik. Ezzel fogunk foglalkozni a következőkben.

Hogyan erősítsd az ethosod, jóval a beszéded előtt?

Az ethos lényege a közönséged értékelése rólad, amit sokszor hónapokkal, évekkel korábban kialakíthattál, akár egy korábbi beszédeden keresztül is. Ennek megfelelően nézzük először, hogy alakíthatjuk az ethost a beszéd előtt.

#1: Jó hírnév (Szavahihetőség)

Kezdjük egy könnyűvel. Legyél jó ember, tegyél jó dolgokat, és gondolj jó dolgokra. Sokkal fontosabb okai is vannak, hogy megfogadd ezeket mintsem az ethosod kialakítása. De azért az ethosod is javulni fog tőle. A pozitív hatás, amit elérhetsz, hogy ismertté válsz a közönséged előtt.

Példa: Mekkora ethosza volt Bill Clintonnak – a félrelépésével kapcsolatos botrány kitörése után – a szavahihetőség tekintetében?

#2: Mutasd meg a mély szakértelmedet a témában (Tekintély)

„A tapasztalatod gyakran meg fog különböztetni a többi előadótól”

Az emberek elfoglaltak. Egy csomó dolog verseng a figyelmükért és gyakran sok más előadó is verseng érte. Miért fognak mégis téged hallgatni? Mert a tapasztalatod gyakran kiemel a többi előadó közül.

Példa: Tegyük fel, hogy egy közönségnek két lehetőség közül kell választania egy konferencián:

  1. Az „A” előadónak érdekes ötletei vannak, de csak két éves tapasztalata van a szakterületén.
  2. A „B” előadó írt két bestsellert a szakmájában és keresett a 15 évi tapasztalata miatt.

Kit fognak választani?

Ennek a szabálynak van egy következménye is. Ragaszkodj olyan témákhoz az előadásaidban, melyekben van mélyebb tapasztalatod.

#3: Add el magad! (Tekintély)

A tapasztalataid növelése önmagában nem eredményezi az ethos javulását, ha nem tudod eladni magad és nem hozod a világ tudomására. Neked kell irányítanod a személyes „brand”-ed és meg bizonyosodni róla, hogy ez a „brand” azt a minőséget hangsúlyozza, amit te hangsúlyozni szeretnél.

#4: Elemezd a hallgatóságodat! (Hasonlóság)

A közönség elemzésén keresztül nagyon fontos, hogy javítsd az ethost. (Fontos a pathos és a logos növelése is, de ez egy másik cikk témája, maradjunk a tárgynál) A közönség elemzése értékes ötleteket adhat ahhoz, hogy megfelelően hozzáilleszd magad a közönségedhez. Keress közös jellemzőket velük és hívd fel rá a figyelmüket. Más jellemzőidet – a modorodat, a szóhasználatodat, öltözködésedet a ppt-idet vagy a sztorijaidat fogadtasd el a közönséggel.

Példa: Meghívnak egy számodra új céghez előadást tartani. Azt sem tudod, hogy a vállalati légkör formális vagy laza. A hallgatóság elemzésén keresztül felméred, hogy senki sem visel öltönyt a cégben. Így egy kevésbé formális utat választasz a közös pontok megtalálásához.

Hogyan növeld az ethosodat közvetlenül a beszéded előtt!

„Korai érkezéssel kifejezheted a hallgatóság iránti elkötelezettségedet”

Az előadás napján már túl késő mély tapasztalatokat szerezni a témában. De azért sok mindent tehetsz, mielőtt az első szavakat kiejted.

#5: Jelenj meg korán, hogy köszöntsd a hallgatóságot (szavahihetőség)

Percekkel a kezdés előtt való megjelenés azt az érzetet keltheti, hogy majdnem valahol máshol kellene lenned. A korai megjelenés a hallgatóság iránti elkötelezettséget fejezi ki. Ez pedig bizalomépítő.

#6: Oszd meg élményeidet a hallgatósággal (Hasonlóság)

Ha az előadásod egy nagyobb esemény része, próbálj minél inkább kapcsolódni ehhez. Minden perc, amit velük töltesz, mint egy „résztvevő” javítja a kapcsolatotokat. Az esemény egy közös élményként jelenik meg. A hallgatóságod úgy tekint majd rád, mint ha közülük való lennél.

#7: Hangsúlyozd az ethost a marketing anyagokban (mind)

Az eseménytől függően, talán van lehetőséged rá, hogy kiegészítsd a címedet egy idézettel.  Használd ki ezt a lehetőséget! Tedd világossá a majdani hallgatóságod számára, hogy miért érdemes rád hallgatniuk (és költeniük a pénzüket). Ez különösen akkor fontos, ha olyan eseményen vagy ahol konkurens előadók is vannak. Ne hidd, hogy az emberek pusztán a téma alapján döntenek.

Példa: Tegyük fel, hogy egy hr-es konferencián fogsz beszélni. A múltban történt hr-es konferenciákon való előadásaid (vagy a témában írt cikkeid) jó ajánlólevelek a hírneved megalapozásához.

#8: Fókuszálj az ethosodra már a bemutatkozásban (mind)

A bemutatkozás valószínűleg egyszerűen a legjobb lehetőség, hogy megalapozd az ethosod az adott napon az adott hallgatóság előtt. Ezért érdemes átgondolnod a bemutatkozásod. Ne hagyd, hogy egy rendező/szervező kitálalja. Hangsúlyozd ki a lényeges részeket, amelyek megalapozzák a szavahihetőségedet, hasonlóságodat, hírnevedet. Ahogyan a fenti példában, tartsd magad az adott hallgatósághoz illetve témához.

Figyelj rá, nehogy túljátszd! A hosszú bemutatkozások unalmasak. A hosszú, minden –a huszonegy éves korod óta elért – sikeredre kiterjedő bemutatkozás unalmas és nagyképű.

Példa: Tegyük fel, hogy egy értékesítési tréninget tartasz vállalati alkalmazottaknak. A kulcs fogalmak a bemutatkozásodban a következők lehetnének:

  1. Te is voltál értékesítő a pályád egy szakaszában.
  2. Többször dolgoztál ki értékesítési rendszereket
  3. Trénerként gyakran tartasz ilyen képzést, nagy sikerrel

Ha jól csináltad a közönség az első szavadtól kezdve figyelni fog rád. Ne válj önteltté! Folytasd az ethos építését az előadás alatt!

#9: Mesélj sztorikat, hogy lássák, azonosulsz a mondanivalóddal (Szavahihetőség)

Ne légy képmutató! Senki nem fogadja meg a tanácsaid, ha te magad sem teszed.

Példa: Tegyük fel, hogy meg akarod győzni a hallgatóságodat, hogy támogassanak valamilyen non-profit célt. Javíthatod az ethoszod, ha elmondasz néhány történetet, amelyből kiderül, hogy Te magad aktívan részt veszel az ilyen szervezetek munkájában.

Ha látszik, hogy a tanácsaidnak megfelelően jársz el te is, a hallgatóságod hajlamosabb lesz hinni neked más dolgokban is, amik nem olyan könnyen bizonyíthatóak (például a szervezettel kapcsolatos statisztikák).

#10: Használd a hallgatóság nyelvezetét! (Hasonlóság)

A hallgatóság nyelvezetének használata két okból hasznos:

  1. Jobban megértenek (ami közvetetten meggyőzőbbé tesz)
  2. Segít a hallgatóságnak azonosulni veled, ami növeli az ethoszod.

Szintén többről van szó a hallgatóság számára érthető szavak használatánál.

Ahhoz, hogy tényleg azonosuljanak veled, olyan nyelvezetet kell, használnod amilyet ők használnának a témával kapcsolatban.

Példa: Néhány példa talán segít értelmezni a dolgot:

  1. A rövidítések veszélyesek ha olyanokat használsz amiket a hallgatóságod nem ismer. Ugyanakkor, ha a hallgatóságod rendszeresen P.M.-et mond, neked is inkább ezt kell használnod a project manager helyett.
  2. Használd az adott vállalat szakkifejezéseit.

#11: Olyan vizuális eszközöket/példákat használj, amelyek ismerősek a hallgatóságodnak (Hasonlóság)

Bármilyen üzenettel kapcsolatban egy halom történet anekdota, vizuális eszköz és még sok más technika áll rendelkezésedre, hogy átvidd a mondanivalódat. Ebből a halomból próbáld kiválasztani azokat, amiknek a legnagyobb hatása van a hallgatóságodra! Nemcsak, hogy nagy hatással lesz rájuk, de elkezdenek gondolkodni azon, hogy te is olyan vagy, mint ők. Ez hasznos számodra!

Példa: Tegyük fel, hogy egy vállalati managementhez beszélsz a célok eléréséről. A közönség előzetes elemzése során észreveszed, hogy a cég alkalmazottakat szponzorál a helyi marathon lefutására. Habár rengeteg metafóra és vizuális eszköz áll rendelkezésedre, amikkel a célok elérését szemléltethetnéd, te párhuzamot vonsz a vállalat céljainak elérése és egy kemény verseny megnyerése között. Egy csomó marathonfutásról szóló képet mutatsz, hogy alátámaszd a mondanivalód.

#12: Válassz idézeteket és statisztikákat a megfelelő forrásból (Mind)

Az idézetek és a statisztikák általánosan ismert előadói eszközök, amelyek a felszínen, inkább a logikai eszmefuttatásod alátámasztását, mint az ethoszod növelését segítik.

“Amikor egy híres idézetet használsz, növeled az ethoszod az asszociáció által”

Példa: Amikor a rákkal kapcsolatos kutatásokra való beszédre készülsz, találsz két statisztikát amik a segítségedre lehetnek.

  1. Az első egy ismeretlen forrásból származó wikipediás adat
  2. A második adat a MAYO CLINIC-ről származik.

Melyiknek fog inkább hinni a hallgatóságod? Ha a MAYO CLINIC-re tippeltél, igazad volt. Amikor egy jól ismert forrásra hivatkozol, növeled az ethoszod az asszociáció által.

Tehát az alapvető szabály, hogy olyan forrásokból származó idézeteket és statisztikákat használj, amely források nagy ethosszal bírnak a hallgatóságod szemében, akár szavahihetőség, hasonlóság, tekintély vagy hírnév által.

#13: Hivatkozz a hallgatóságodra, vagy a nap korábbi eseményeire (Hasonlóság)

Korábban említettük, hogy ha lehet, oszd meg az eseményen szerzett tapasztalataidat a közönséggel. Amikor így teszel, növelheted az ethoszod azáltal, hogy belefoglalsz valamit ezekből az élményekből (vagy valakit a közönségből) a beszédedbe. Ekkor közülük valónak látnak majd, és egy láthatatlan kötelék alakul ki.

Példa: Az előtted beszédet mondótól elhangzott egy szólás „soha sem késő”. Ha ezt meg tudod tölteni jelentéssel, foglald bele az előadásodba.

Hogyan növeld az Ethoszod – Az előadás után

Az előadás megvolt, de a hatékonyságod előadóként nem lett kőbe vésve. Itt van pár dolog amelyekkel folytathatod az ethoszod építését az adott vagy a következő hallgatóság szemében.

#14: Tedd elérhetővé magad a hallgatóságod számára (Hasonlóság)

Ha csak teheted, maradj a helyszínen az előadásod után. Vegyülj a hallgatósággal, és folytasd az élményekben való osztozást. Nem csak eredményes utólagos beszélgetéseket folytathatsz, de a hallgatóságod elérhetőnek fog látni, és az elérhetőség jó. Röviden az Ethoszod nőni fog.

#15: Valósítsd meg az előadás közben tett ígéreteidet (Szavahihetőség)

Egy lehetőség egy rövid „Kérdések-válaszok” blokk menedzselésére a komplex és bonyolult kérdések elhalasztása későbbi időpontra.

Példa: Ha valaki feltesz egy kérdést egy tíz perces „Kérdések-válaszok” keretén belül és neked 20 percig tartana megválaszolnod, rendben van, ha elhalasztod a kérdést a következő válasszal: „Szeretnék kielégítő választ adni, de erre ma nincs idő. Emailben elküldöm a csoportnak.”

Rendben van, ha ezt mondod, de csak ha tényleg betartod. Ha mégsem, a hallgatóság szavahihetetlennek fog tartani. Még ha az előadásod nagyszerűen sikerült is, a hatásod a jövőre nézve romlani fog.

Melyik tényezőre figyeljek?

A fenti példákból talán észrevetted, hogy a szavahihetőség és a hasonlóság sokkal gyakrabban került említésre, mint a tekintély és a hírnév. Ez nem véletlen.

  • Jelentősen befolyásolhatod a hallgatóságod megítélését az előadásod keretein belül, ami a hasonlóságodat illetve a szavahihetőségedet illeti, ha követed a fenti tanácsokat. Még ha előítéleteik is vannak veled szemben ezekkel kapcsolatban, megváltoztathatod a véleményüket.
  • Sokkal nehezebb a helyszínen megváltoztatni a megítélésüket a tekintélyeddel vagy a hírneveddel kapcsolatban. Ezek általában kialakulnak a hallgatóságban még az előadásod kezdete előtt. Akkor is, ha profi vagy a szakmában és akkor is, ha nem. Akkor is, ha formális tekintélyed van előttük és akkor is, ha nincs. Nem sok olyat tudsz mondani egy egyórás beszédben, ami ezeket megváltoztatja.

Dr. Z

(az írás Andrew Dlugan cikke alapján készült, http://sixminutes.dlugan.com/)

A sorozat korábban megjelent részei:

http://drprezi.hu/ethos-pathos-logos/

http://drprezi.hu/mi-az-ethos-es-miert-fontos-az-eloadok-szamara/

2 Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.