Ethos, bizalom, hitelesség. Sokféle elnevezést adunk annak a kulcsfontosságú prezentációs motívumnak, ami a hallgatósággal való erős kapcsolatteremtésről szól. A következőkben ennek a technikáit vesszük sorra. 

Miért fontos? 

8333693-network-connection-plugs-pointing-to-a-ball-of-colored-cablesSaját tapasztalatom szerint a legtöbb prezentáció egy zárt szobában zajlik, ahol a hallgatók az ablakból figyelik az előadót, de kívülről. Ha nem tudom őket betessékelni, akkor

  • nem hallanak mindent tisztán
  • nem tudnak pontosítót kérdezni, ha valami nem világos
  • én sem tudom őket érzékelni.

Ha ezeket el akarom kerülni, akkor be kell őket invitálni. El kell érni, hogy akarjanak, merjenek bejönni. Ha ezt elérem, akkor helyiértékekkel tudom fokozni az üzenetek átadásának hatékonyságát.

.

A “profi”  kapcsolatteremtés eszközei

1. Direkt  kapcsolat: Legyen szó előadásról v. tréningről mindig érdemes olyan korán érkezni, hogy a tudj a hallgatókkal beszélni, elcsíphess egy-egy érdekes témát a szünetben. Ezekre ügyesen hivatkozhatsz majd az előadásodban és neked is magabiztosságot ad a kezdésben, hiszen nem kell teljesen ismeretlenekkel indítanod. Bátran használd a neveiket is. Hosszabb képzések esetén ezt adja az előkészítés is.

Ezt időnként úgy is használom, ha van idő, akkor tudatosan alakítom az előzetes beszélgetést a nekem fontos témék felé ezzel megkönnyítve a dolgomat később

2. Indirekt kapcsolat: Ma már sok minden megtalálható az interneten. Mindig érdemes után nézni a cégnek. (én még a cégbíróság honlapján is meg szoktam nézni az adott cég teljesítményét.) A megszerzett tényeket az előadás megfelelő pontjában beszúrva el lehet érni, hogy a hallgatóság  érezze Te készültél, fontosnak tartod őket. Bátran fokozhatod ezt közös ügyfelekre, partnerekre való hivatkozással is.

3. Kérdések: Sokféle kérdés létezik az előadásokban. Bizalmat legjobban a véleményformáló kérdésekkel lehet elérni. Ha sikerül őket megnyitni, az valóban a bizalom jele. Kérdezz nyitottakat tőlük. Nem javaslom, hogy ezzel kezdj, inkább az előadás második szakaszában vesd be.

4. Aktualitás, helyszín: Nem mindig vethető be, de ha tudsz valami aktuális témát, ami a céghez és téméhoz kapcsolódik azzal jól bizonyíthatod felkészültségedet. Ennek egy másik verziója, ha a helyszínről tudsz valamit, főleg ha vidéken van.

6. Adatok, tények: Ha tudsz az előadásod témájához kapcsolódóan egy érdekes, releváns tényt közölni velük, ezzel tovább mélyítheted a kapcsolatot velük.

7. Testreszabott prezentáció: Ha a prezentációd első oldalán érezhető, hogy valóban nekik készült és nem sztenderd az előadásod, az is építhető a feléd áradó bizalmat. Én gyakran tartot prezentációkat ügyfeleknek a saját színvilégukban (colorpic-kel leveszem a netről az rgb kódokat.)

Ha látszik a sok munka az előadásodban, azt mindig értékelik a hallgatók, még ha tudat alatt is.

Az elején tudatosan kell használnod ezeket a technikákat, de eljön a pillanat, amikor ösztönössé válnak.

  • Ha pl. a hallgatóság említ egy ügyfelet, akit Te is ismersz, akkor kérdezz bele a helyzetben (pl. ki ott a kapcsolattartótok? kivel dolgoztok?)
  • Ha találtál valami érdekeset a honlapjukon , akkor kérdezz bele (fél)naívan, hogy ez mit is jelent.
  • Ha előtte beszélhettül velük, akkor hangosítsd ki a témát a megfelelő résznél.

.

dr.Prezi

(A cikkhez inspiráció adott Jerry Weissman: Presentation in Action könyve)

 

0 Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.