A Powerpoint prezentációk katasztrófikusan alacsony szintjének oka nem az, hogy nem tudjuk megfelelően használni az egyes elemeket. Az igazi ok máshol keresendő. Véleményem szerint a legtöbb esetben nem arra használjuk a ppt-ben elkészült anyagokat, amire létrejöttek, így dokumentumokat adunk elő.

Történt pedig hogy egyre többen kezdtek el dokumentációkat (leírások, projektzárók és bármilyen jelentés, összefoglaló) ppt-ben készíteni. Kényelmesebb, könnyebb elhelyezhetőbben benne az adatok, könnyebb levetíteni, szóval sok előnnyel jár . Csakhogy ezek az anyagok dokumentum célzattal jöttek létre. Nem prezentációnak készültek. Sok esetben azonban sajnos ezek az anyagok előadásra kerülnek. Ebben a pillanatban létrejön a DIAMENTUM, azaz a diákkal készített dokumentum, ezernyi adattal, táblázattal, 12-es betűméretekkel. Ez tuti bukás. Olyan minta kisollóval akarnánk levágni a kerti füvet (időre teljesítve! :-))

Csendben ölő méreg, de biztos, hogy a végére “agyhalottak” lesznek a hallgatók.

A megoldás a gyors transzformálás, azaz a diák átalakítása. Egy kis strukurált odafigyelés és diánként egy-két perc. Ennyi kell a profi  hatástalanításhoz.

Hogyan változtassuk tehát át a jelentésüket prezentációvá?

1. tanács: Vágás, írtás, gyomlálás, azaz EGYSZERŰSÍTÉS

A Diamentum legnagyobb problémája az óriási mennyiségű információ. Egy prezentáció ennyit nem tud befogadni. Az első lépés tehát az irtás. Diánként érdemes haladni, leszegett fejjel:-)

  • Ahol hosszú mondatok vannak, ott legyenek helyette szavak (2-4 db  egy sorban)
  • Ahol lényegtelen elemek vannak, azok kerüljenek ki. pl. születési évszámok a tudósoknál
  • Ha ún. backup táblák vannak, azok váljanak rejtett diává, ami nem jelenik meg a vetítésben csak, ha kell. (a diászám után enter-t ütve előhozható)
  • Ha két vagy több gondolat, ábra, táblázat van egy  dián, akkor csak egy maradjon.
  • Ahol 10 sor van fent, ott csökkentsük 4-5-re vagy kezdjük el csoportosítani

2. tanács: információ helyett üzenet azaz FÓKUSZÁLÁS

A legtöbb helyen információk tömege van. Még egy ábra is. Az ábrával mondani akarunk valamit. Akkor azt is kell, hogy mutassa. Ezt a következő módszerekkel érhetjük el:

  • Próbáljuk meg leírni a prezentáció üzenet keretét (célüzenet—alátámasztó üzenetek)
  • A fontos részek legyenek kiemelve pl. más színnel (de lehet eltérő forma, távolság méret is)
  • Az adatok csak a lényeges részeknél legyenek, egyébként is érdemes kerülni az egyedi adatokat az ábrán.
  • A tengelyek legyenek leegyszerűsítve. (Április helyett Á, IV. vagy 100.000.000 helyett 100 millió)

3. tanács: Legyen eleje és vége azaz TUDATOS STRUKTÚRA

Az általam látott prezentációk nagyobbik része “in medias res” kezdődik és tragikus hirtelenséggel ér véget. Pedig minden prezentációnak ez a két legfókuszáltabb része. Itt mennek át az üzenetek a legkönnyebben és legtömörebben.

  • Mindig legyen vázlat, hogy tudja a hallgató miről lesz szó
  • Mindig foglaljuk össze a végén, mert ezzel megerősíthetjük az elveszett vagy gyenge üzeneteket is. Ráadásul, ha megcsúszunk az idővel egy jó összefoglaló mindig ki tud menteni minket

dr. Z

P.s: Ha extra kevés időtök van az átalakításra, akkor elég az első ponttal foglalkozni.

1 Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.