Rengeteg előadást látok zombi hallgatósággal. Az előadók képesek arra, hogy biológiailag élő hallgatóságból tetszhalott zombikat hozzanak létre. Majd csodálkozunk, hogy semmi nem ment át. A mai napon a zombitlanítás (de csúnya szó :-))  technikáit vesszük végig. 

 

Hogyan jön létre? Miért baj? 

zombieNem kell drága filmes technológia vagy sminkes, nem kell felkészülni, forgatókönyvet írni.Elég ha a delikvens unalmas témákról, monoton hangon, egy helyben állva (esetleg ÜLVE!, mert az még jobb) klasszikusan telezsúfolt diákkal adja át zavaros információit. A hatás garantált. A hallgatóság ott van, de valóságban nagyon messze.

Ebben a helyzetben SEMMI nem megy át az üzenetekből! A valóságban ilyenkor az előadó egy üres teremben ad elő.

Sajnos sok vállalati előadó készség szinten tudja ezt sok évi rutinnal és gyakorlással. Miért baj ez?

Mert nagyon drága, de erről pár éve már írtam (6 millió rossz meetingekre).

 

Hogyan tegyünk ellene? Mi az orvosság? 

Több technika létezik arra, hogy ezt elkerüljük. Ahhoz, hogy ezeket megértsük kicsit az emberi aggyal kell foglalkoznunk. Ehhez John Medina Brain Rules című könyvének gondolatait fogjuk elővenni.

Medina tudományos kutatóként vizsgálta az emberi agy működését és 12 szabályban foglalta össze az eredményeit. Ezen szabályokból jónéhány segít megérteni a hallgatói szokásokat. Nézzük meg a legfontosabb szabályokat és használatukat. (akit részletesen is érdekel: http://www.brainrules.net/exercise)

 

1. szabály: Exercise boosts brain power (a feladat beindítja az agyműködést)

Medina szerint az emberi agy működésének optimális állapota a mozgás. Javaslata szerint a leghatékonyabb egyórás vállalati meeting alatt 2-3 killométert kellene futni 🙂

A tudományos okok: 1. A mozgással az agy több oxigént kap 2. A mozgás direktben befolyásolja az agy molekuláris folymatait, a neuron termelést stb.

Hogyan használjuk? 

  1. Mozogjunk bátran az előadás közben, mert akkor a hallgatóknak is mozognia kell.
  2. Kérdezzünk és szavaztassunk, mert akkor jelentkezni és reagálni kell.
  3. Gondolkoztassuk el őket, mert az is munka, feladat

 

4. szabály: We don’t pay attention to boring things (az unalmas dolgokra nem figyelünk)

Vannak dolgok, amikre mindig tudunk figyelni (érzések, sex, fenyegetés), de az unalmas dolgokra nem. A kutatások szerint az agy nem tud multi-tasking üzemmódban dolgozni. Ha két feladattal kell dolgozunk, akkor akár 50%-kal csökken a hatékonyság.

Hogyan használjuk:

  1. Készüljünk a hallgatóságból. Mit tudnak már? Mi lesz nekik új, érdekes információ?
  2. Ne engedjük, hogy bármi elvonja a hallgatóság figyelmét (sms, mail, bármilyen általunk adott infó)
  3. Legyünk érdekesek folyamatosan (történetmesélés, statisztika, analógia, képek)  és ezt külön gondoljuk át az előadásban! 

 

5. szabály: Repeat to remember (az ismétlés segíti a rögződést) 

Az előadások során a rövid távú memóriánkat használjuk. Ez mindössze 30 másodperces. HA ennél többet akarunk, akkor ismételni kell.

A kutatások szerint ahhoz, hogy egy üzenet tutira átmenjen, akár 7-szer el kell mondani.

Hogyan használjuk? 

  1. Minden prezentáció végén kell, hogy legyen összefoglalás, ahol újra megismételjük az üzeneteket. (a Tiédben szokott lenni?)

 

7. szabály: Sleep well, think well. (az agynak szüksége van pihenésre) 

Medina szerint az emberi agynak szüksége van a nap közbeni szunyókálásra is. Tudományes felmérések szerint az alvásidő középpontjáról számított 12 óra után kell a szundi, azaz kb. 15 óra környékén.

Egy NASA felmérés szerint egy 26 perces  délutáni alvás 34%-kal növelte a pilóták teljesítményét.

Hogyan használjuk? 

  1. Kerüljük a 15 óra utáni előadásokat. 

 

10. szabály: Vision trumps all other senses (a vizuális érzékelés kiszoritja az összes többit) 

Az emberi agy képekben dolgozik. Egy szöveges információból 3 nappal később 10% marad meg, egy képpel előadottból 65%.

Ezt a pontot külön cikkben bontom majd ki, mert akkora témát takar, de azért pár szabályt kiemelek.

Hogyan használjuk? 

  1. Tervezzétek meg külön a vizualizációt (képi analógia, színek, kontrasztok) 
  2. Figyeljetek a következőkre
    1. Betűméret min. 20 (címnél 32)
    2. Szöveg kimelése színnek (és nem vastagítással)
    3. Keressetek érdekes képeket (az együttműködést ne kézfogás szimbolizálja)
    4. éssatöbbi

 

Halál a zombikraaaaaa! 

Zoli 

0 Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.