Jim Collins (“Good to Great”) adta az ötletet számomra, hogy elgondolkozzak azon, mitől lesz egy prezentáció kiváló. A “kiváló” a ““-nál egy szinttel magasabb létezési forma. Nagyon ritka jelenség. Jim több, mint 2 évtizedet kutatta a titkot a vállalati működésben. Nekünk még nem volt ennyi időnk, de szerencsére van aki segít elindulni az úton. Nancy Duarte legutolsó könyvében (“Resonate”) ír egy olyan jelenségről, ami biztosan része lehet a “kiváló” prezentációknak. A továbbiakban ezzel foglalkozunk.

.

S.T.A.R moment (fogalom)

STAR: Something That Allways Remember (Valami, amire mindig emlékezni fogunk.)

Egy olyan pillanat, ami többszörösen túl tudja élni a megalkotás pillanatát, mert még utána is sok fórumon és formában is előkerül. Teszi ezt úgy, hogy közben folyamatosan hordozza az üzenetet, aminek létrejöttét köszönheti.

Egy jó előadás csak a megszületés pillanatában élhető át és érezhető igazán, de a S.T.A.R. pillanat mégis egy olyan rész, ami hosszútávú túlélője ennek a pillanatnak, mert a szívünkben vagy az agyunkban hagy egy lenyomatot. Egy ilyen pillanatnak mindig egyedinek kel lennie, nem lehet klisé vagy giccses.

Nézzünk meg néhány példát! 

Hiszek benne, hogy egyik legjobb tanulás a másolás. Legalább is kezdetben. Aztán jöhet a lopás. Ahogy Jobs mondta egy 1994-es interjújában: „A nagy művészek másolnak, a legnagyobbak lopnak.” Szóval nézzünk meg néhány másolható példát, ami inspirációt is ad:

Az általam bemutatott példákból is jól látszik, hogy a TED egy kimerítethetlen forrás a másolás tekintetében :-).
.
Hogyan készítsünk mi is S.T.A.R. momentumot? 
Nancy Duarte ebben is segít nekünk. Az említett könyvében 5 típusát sorolja fel a S.T.A.R momentumnak (sőt mindegyikre mutat is részletes példát):
  1. emlékezetes dramatizáció (Michael Pollan, STAR moment 5:05)
  2. ismételhető szövegek (ennek Jobs volt a nagymestere: “Apple reinvented the phone”, “world thinnies laptop”, “stay hungry, stay foolish” stb.)
  3. felidézhető kép
  4. érzelmi történetmesélés
  5. megdöbbentő statisztika (The clock is ticking)

Házi feladat, hogy a korábbiakban bemutatott példákat párosítsátok össze a típusokkal.:-)

De mégis hogyan készítsünk ilyen pillanatot?

A legfontosabb szerintem, hogy próbálkozzunk. Minden prezentációnkban keressünk ilyen pillanatot. Ebben sokszor segít a közös ötletelés. Szánj rá a barátaiddal, munkatársaiddal 5-10 percet. Megéri.

Saját tapasztalatom szerint a pillanat megtalálásának első lépése, hogy pontosan tudjuk az előadásunk üzenetét, amit képesek legyünk egyetlen mondatban (képben, idézetben stb.) is megfogalmazni.

Ha ez megvan, akkor nézzük meg a Duarte-listát egyenként és gondoljuk át, tudunk-e példát valamelyikre. Az se gond, ha többet is találunk. Egy jó statisztika jól megfér egy drámai pillanat mellett is.

Aztán már csak a kidolgozás marad, de ez már nem ennek a cikknek a témája.

Szóval keressétek a pillanatokat, amik hatnak és mutassátok meg az előadásaitokban.

dr. Z.

 

 

0 Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.