A következőkben olvasható cikk egy általa, tisztelt szakmai partnerem, időnként versenytársam honlapján jelent meg és annyira megtetszett, hogy “elkértem” tőlük. (ha többet akarsz róluk megtudni: Ascon Consulting (www.ascon.hu)

5 tipp, hogyan prezentálj vezetőknek

vezetokÍgy nyerd meg az igazgatók támogatását a projektjeidhez!

A változásoknál nagyon sokat beszélünk a munkatársak bevonásának fontosságáról. Igen, a változások megvalósításánál és fenntartásánál „azért a víz az úr”. De egyáltalán tengerre szállhatunk-e és ha igen, milyen hajóban? Erről, vagyis az elindításról, az erőforrásokról és a magas prioritásról pedig a felsővezetők döntenek.

Az ő bólintásuk kell ahhoz, hogy elinduljon a megvalósítás. Ők adják a „pénz-paripa-fegyver”-t. Ők fújják azt a szelet, ami szervezeti-döntéshozatali elakadásokon át tud segíteni. Ha mögötted vannak, lesz csapatod, erőforrásaid és megszületnek a döntések. Ha nincsenek mögötted, biztos bukás még a legjobb kezdeményezés. 

“Emlékszem az első prezentációm reggelére. Álltam a liftben, haladtam a tárgyaló felé, ahol először álltam ki a 7  ig

azgató elé. Nem véletlenül kaptam meg a lehetőséget, hogy a piacátalkítási projektünket vezessem – de mégis olyan volt a pulzusom, mintha egy hegyre futnék fel. „Nem szúrhatom el!” – ez járt a fejemben.”

 

A felsővezetők leginkább a vezetői fórumokon döntenek ezekről a projektekről. Ezek a prezentációk a projekted ÉS a karriered szempontjából kulcsfontosságúak.

Mit tegyél, hogy a prezentációd és te is sikeres legyél? 5 tanács Bruce Gabrielle-től, nem csak kezdőknek:

1. Rögtön az elején foglald össze 1 percben a lényeget

Nekik a legfontosabb tényező az idő. Időben kezdjél, és rögtön mondd el a lényeget. Ne hallgasd el a „poént” – ez nem egy regény! 2 mondat: ki, mikor, mit, miért; és mit vársz tőlük.
Néhány percenként kérdezz vissza, hogy mit gondolnak, egyetértenek-e az iránnyal. Ezek legyenek valós kérdések és halld meg a válaszokat.

2. Mindig az üzleti nyereség szempontjából fogalmazd meg a problémát

A felsővezetőket az ÜZLET érdekli és abból is a JÖVŐ üzlete. Nem a mai problémákra figyelnek, hanem azt nézik, mit kell tenni a 3 éves célokért. Növekedés, versenytársak legyőzése, speciális előnyeink megvédése – ezek a témák érdeklik őket többéves távlatban. Ezt a jövőbeni hatást emeld ki, innen fogalmazd meg a problémákat.

3. Add el a víziót, mielőtt részletekbe bocsátkozol

Előbb lássák maguk előtt az eredményt, az utat – utána beszélj arról, mit kell ehhez tenni. Gondold meg, hogyan vásárolsz nagyobb dolgokat (vagy akár egy ruhát) Te is előbb életérzést veszel („Milyen lesz, amikor már az enyém? Mitől lesz nekem jobb, más? Milyen érzés lesz tulajdonolni, hordani?”), utána nézed a paramétereket. Ha az életérzés elég vonzó, akkor Te is könnyebben megadod az árat!

4. Történettel vezesd fel – ne adatokkal!

A felsővezetők tisztelik az adatokat – és bíznak a zsigereikben. Szükségük van az adatokra, támaszkodnak is rájuk – ugyanakkor tapasztalták, hogy az adatok nem mondanak el mindent. Az ösztöneiket segítheted egy jó történettel, ami szólhat arról, hogy mit mond a felhasználónk; mit tesznek a versenytársaink vagy mit gondol egy fontos partnerünk. „Ők elindultak ebbe az irányba” (hiteles partnerre hivatkozás). „Megvizsgáltuk és a kutatások alátámasztják, hogy a vásárlóinkat érdekli ez az irány.” (adatok)

 5.Ne félj tőlük. Értük félj.

A felsővezetőknek prezentálni kemény dió. Kötekedőnek tűnnek – ők hatékonynak és őszintének tekintik magukat (és igen, sportból is megdolgoztatják néha az embert). Gondolj arra, hogy nekik is megvannak a maguk félelmeik. Mi van, ha hibázik? ha kínos helyzetbe kerül? ha degradálódik? ha romlik a hírneve? ha a csapata elszúrja? ha… Ők is emberek, ugyanúgy kihívásokkal – gondolj erre, ez segít csökkenteni az izgulást. Mutasd meg, hogy a projekted segít nekik elérni a céljaikat – ez segít megnyerni a támogatásukat.

De ne feledd: a felsővezetők tisztában vannak azzal, hogy az ő eredményességük a tehetséges emberektől függ. Keresik és támogatják azokat,
• akikben mernek bízni
• akik tartják a határidőket
• aki fontos problémákat oldanak meg

A prezentáción ezért nemcsak a tartalmat figyelik.

Egy másik teszt is zajlik:

• hogy kezeled a nyomást?

• érted-e az üzletet?
• tudod-e tartani az irányt?
• hiteles vagy?
• megbízható vagy?

Ők már tapasztalatból tudják, hogy kellenek a háttéradatok – de a változásokat mindig emberek fogják megvalósítani.

Megkaptad a nagy lehetőséget, hogy IGAZÁN hassál a cég életére. Kész vagy arra, hogy igazi bajnoka legyél a feladatnak?  Ezt keresik benned, ezt mutasd meg a prezentációdon!

A teljes prezentáció:
http://blog.slideshare.net/2012/08/14/5-tips-for-presenting-to-executives/

 

Máté Barbara (Ascon Consulting, http://ascon.hu/author/mate-barbara/ )

 

0 Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.