Hadd tegyek fel neked egy egyszerű kérdést: vajon a te gyereked is humán dugulástól szenved, ha kinyitja a száját? A mai gyerekek rengeteg stresszes helyzettel és érzelemmel találkoznak nap mint nap. A stressz ugyanis nem egy felnőttként megtapasztalt jelenség.

Egy táblánál történő szereplés, kerületi verseny vagy maga az érettségi szóbeli ugyanolyan szálka tud lenni a körme alatt a gyerekednek, mint neked az aktuális prezentáció a jövőheti meetingen. Ezért sokkal nyugodtabb, ha csak írásban folyik a vizsga. Vajon miért veszélyes ez, és hogyan tudsz szülőként akár ezen a nyáron segíteni neki, hogy játszva megtanuljon hatásosan beszélni?

Tanévzáró pipálva.

Beszédek megvoltak?
A Himnusz, a Szózat és a bizonyítványosztás is a to do lista tetején golyóstollal áthúzva?

Na akkor két különböző világ indul hódító útjára: a gyerek már a telefont a zsebébe dobva padlógázzal az élre törve kezdi meg a nyári punnyadást a barátokkal.

Hiszen mi mást lehetne ilyenkor csinálni?

Még gyerekpszichológusok szerint is nyáron szigorúan tilos tanulni. Azonban, ha nem muszájból megy és izgalmas formába van beburkolva; akkor kifejezetten hasznos nyári elfoglaltság is lehet. Mert a kütyünyomogatástól nem tanulnak meg szóban hatásosan kommunikálni.

Az érettségi elnököt sem fogja vigasztalni a szóbeli érettségin, hogy a gyerek Messengeren hányfelé emotikonnal képes kifejezni a gondolatait.


A szülők viszont ilyenkor élik meg a nyár izzasztó kihívását:

Mert a gyerekek sokszor azt se tudják, mit kezdjenek magukkal és a rájuk szakadó töméntelen szünidővel.

Talán szülőként te se.

Mert már március óta azon gondolkozol, hogy hogyan old meg a 11-12 hetet a nyáron. Július táján már előkerülhet a bőrönd és az épp aktuális és soros nagymama vagy tábor, ahová néha „muszájból kerülnek”.

Mert te megrázol minden bokrot, fát és cigánykereket jársz, hogy motiváld egy kicsit a gyereket.

Valami értelmesre.
Valamire hasznosra.
Mert valld be, azért szülőként a nyári időszak dupla kihívás és nehézség is. Ilyenkor a bizonytalan szülői önképző- és gyerekfenntartó polgári kör (az anya és az apa) próbál a gyereknek egy klassz, unalommentes nyarat biztosítani.

Közben pedig nem megőszülni. Talán te is.

De most egy percre felejtsd el a szokványos és „mindenki ide megy” táborokat. Hová pakold ki nyáron a gyereket?

Létezik egy tábor, ami még a sulis napokat is megkönnyíti majd.

 

Szórakozva levedleni a lámpalázat és nehézkes előadási képességet, hogy évnyitóval bátran nézzen szembe a tanulmányi évnek?

 

Nem minden tábor szól csupán arról, hogy „jól érezd magad”. Van, ahol ennél többet is kapsz. Például a jövő évi tanév sikeres szóbeli feleléseinek garanciáját.

Erről szól a gyerekeknek szóló retorikai edzőtábor is. Ami kivételesen nem a testet, hanem az agyat és a lelket edzi.

Miben segít?

1. Az izgulás leküzdésében és a vizsgaidőszakban a vizsgadrukk csillapításában lesznek győztesek a gyerekek.

A stressznek ugyanis 3 fokozata van.

  1. Az átmeneti „jaj felenem kell”, „beszámolót kell tartanom stressz”, amit izzadó tenyér, átázott póló és heves szívdobogásérzés kísér.

Ezt élik meg a diákok is a felelések előtt vagy közvetlenül vizsgadrukként. A gyomorideg – ami szárnyaló pillangóként teríti le őket-, is erre emlékezteti őket.

A vérnyomás az egekben és a hányinger pedig szinte egy újabb pofon aznap az élettől. A vizsgadrukk (is) a stressz leggyakoribb formáinak egyike.

Ami az általános iskolás gyermeket, a középiskolás diákot, de az egyetemistát is leveheti a lábáról.  De egy meeting előtt is ezt fogod érezni, amikor úgy érzed, „vizsgáztatnak”. Leküzdeni és kezelni viszont nemcsak tanácsos, de egészségügyi szempontból sem másodlagos.

  1. Ugyanis a stressz második fázisa, amikor a rövid stressz után az átmeneti fázis nem oldódik fel. A szint ezen az emeleten már az egész szervezetre kezd károssá válni.
  2. A legmagasabb fázisa pedig a krónikus stressz, ebben már úgy lemerül a test, mint a Duracell-nyuszi a folyamatos magas feszültségtől.

Mert a vizsgadrukk hajlamosít a félelemre, hogy „le fogsz égni”, „nem fog menni”. Szinte halántéklüktető érzésként jelenik meg. A szervezet adrenalin- és noradrenalinszintjének növekedése a teljesítmény növekedésével is párosulhat ilyenkor.

 

Mások viszont körömszakadtáig próbálkoznak, de nem tudnak felidézi semmit.

Lefagynak.

A túlzott izgalom azonban blokkolja a gondolkodást. Jön a pánikreakció és rossz vizsgaeredmény.

Ugyanis a stressz hatására felszabaduló kémiai anyagok olyan vendégek, akik nem veszük észre, hogy eljött a búcsúzás ideje.

A felnőttkori viselkedésminták alapjai azonban a gyerekkorban alakulnak ki. Egy szélsőségesen stresszes gyerek valószínűleg egész életében stresszhez köthető betegségekkel is küzdhet a jövőben.

„A tábor programjainak köszönhetően viszont megtanulnak a gyerekek magabiztosan felelni, előadni és beszélni.”

 

Már nem marad más dolguk, csak belépni azon az osztálytermi ajtón és mosolyogva jönni ki onnan.

Ebben Neisz Laura segít nekik a helyszínen, akinek a szakterülete a lámpaláz kezelése. Méghozzá abban, hogy hogyan győzzük le a stresszt és a félelmünket a színpadon.

Mit kapnak hosszútávon vele a gyerekek? Lámpaláz nélküli előadásokat és szóbeli feleléseket.

5 nap alatt akár Mimi sikersztorijára is eljuthatnak a gyerekek:

„Miminek hívták a lányt, aki nem jött a táborba, hanem küldték. Az apukáját ismerem, így megkérdeztem tőlük, hogy ők szülőként mit éltek meg.

Az első nap majdhogynem sírva ment haza Bibi:
Apa, elküldtetek ebbe a táborba, ez így még oké. De ma kiderült, hogy 5 nap múlva nekem föl kell állni egy színpadra és beszédet kell mondani…

Aztán ebből az állapotból nyílt ki a napok során, és végül a hét legmeghatóbb beszédét mondta.” Igen, ő. Mimi.

Ott akkor leküzdte a félelmeit. 

2. Mit tanulhatnak még a diákok? Beszélni. Méghozzá hatásosan.Ohh, hiszen ezt nem tanulják meg az iskolában?

Nem bizony. Maximum a szavak helyes (olykor helytelen) használatát. A nem illik így használni kifejezéseket.

Azonban a szavak önmagukban szavak, ha mögöttük nem áll egy önbizalommal ittas, és a szavakat mesterien használó egyén; aki ki is meri nyitni a száját.

Enélkül egyetlen gyerek sem tudja sikeresen használni a gondolatait, így hiába ismeri a tananyagot, nem tudja azt átadni. A stressztől lefagyva a szóbeli felelések akár 1-2 jeggyel rosszabb eredményt is szülhetnek, mintha írásban felelnének.

 

Mindez pedig kihathat majd a továbbtanulásnál, az első állásinterjún vagy akár az első munkahelyen is.

3. Hogyan keltsenek klassz első benyomást a hallgatóságban, akár egy vizsgán vagy az osztály előtt?

Ebben Egerszegi Anna, beszédtechnikatanár segíti majd őket, aki fiataloknak segít a versenyekre, előadásokra való felkészülésben – diákjai még a Nemzeti Színházban is felléptek!

Az első benyomás ugyanis megismételhetetlen. A körítés pedig azt is befolyásolja, hogy a közönség hogyan áll a befogadandó témához. Hitelesnek véli-e az előadót, vagy sem.

 

4. Hogyan taroljanak történetekkel akár egy egyszerűn kiselőadás során?

Mihelyt egy történet elég hosszú ideig tart fogva minket, azaz a figyelmünket, érzelmileg rezonálhatunk a történet karakterével. A narratológusok ezt “szállításnak” nevezik.

Akkor tapasztaljuk meg igazán, amikor a tenyerünk izzadni kezd, ahogy James Bond lefékez a vonat előtt.

Az agy ugyanis szereti a történeteket.

A személyes és érzelmileg felfűtött történetek az agy nagyobb részét vonják be, és így jobban emlékszünk rá, mint az egyszerű tények feltüntetésére.

Uri Hasson, Princeton Egyetem kutatója kísérletekkel bizonyította, hogy egy történet érzékletes előadása során, az agy szinkronba kerül az előadóéval. A mesélés közben bizonyos agyterületek aktiválódnak bennünk előadókban, és ugyanezek a hallgatóságban is.

 

Hogyan alkalmazható ez akár egy iskolai kiselőadás során?
Ebben segít a diákoknak Győrffy Kinga, egyetemi tanár, akinek a szakterülete a történetmesélés (az “Add elő magad” könyv szerzője).

5 nap a sikeres szóbeli vizsgákért, a stresszmentes iskolai napokért, a magabiztos és hatásos felnőtté érés folyamataiért

A tábor öt napja alatt intellektuális és fizikai kihívásokkal néznek szembe a diákok.

A 9-17 óra közötti kötött napi programban délelőttönként meghívott előadóktól tanulják majd az előadástechnika fogásait, délután pedig a friss tudás gyakorlatba ültetésében ügyeskedhetnek

A tábor nem annyira titkos, de hatásos összetevői: az ismerkedés, beszédstratégiák megismerése, beszédtéma választása; a lámpaláz kezelése és az előadástechnika megismerése.

De az artikuláció, a levegővétel és a szép beszéd is a fókuszban van, valamint a történetmesélés technikái és a humor szerepe is megismerése kerül. Az utolsó napon a színpadon gyakorolnak majd a gyerekek, hogy szombaton ugyanitt előadhassák a 3-5 perces beszédeiket a szüleiknek.

Ugyanis a tábor programjai egyetlen végcélra készíti fel a gyerekeket: a szombati közös előadásra, melyet a szülőknek, rokonoknak adnak elő.

Egy nap lesz, amikor különösen büszke lehetsz a csemetédre.

Mert szüleiktől megtanulnak beszélni, az iskolában megtanulunk helyesen beszélni, itt pedig megtanulnak hatásosan beszélni.

Tudj meg többet a tábor részleteiről itt.

 

0 Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.