Aki mostanában olvasott prezentációs szakkönyvet (Slide:ology, Presentation Zen, Design) biztosan elhatározta már életében, hogy jobb képeket fog használni az előadásaiban. De mitől “jobb” egy kép? Folytatva a képek használatáról írt cikksorozatomat (Képek I.: a forrásokról), a mai napon a képek kiválasztásának, használatának legfontosabb elveit és szabályait nézzük meg.

.

Mitől jobb?

Egyre többen használnak stockphoto állományokat (lsd előző cikk), ahol jó felbontású, méretarányos, jól komponált képeket találunk. Ez elsőre elégnek is tűnik. Ha azonban a Powerpoint oldalráról nézzük, akkor két újabb szempont kerül elő, ami igazán “jobb”-á tesz az előadásokat. Ezek a következők:

  1. Képrelevancia: A felrakott kép valóban segíti/erősíti a tervezett üzeneteidet?
  2. Képegyediség: Észreveszi a közönség a képet? Kiemelkedik valahogyan? Vonza a tekintetet? 

.

Ez alapján értékelve a képeket 4 kategóriát állíthatunk fel:

Az általam látott prezentációk esetében a legtöbb kép a dekoráció kategóriájába esik, ami legalább a minőség szempontjából jó hír. Az utolsó kategória sajnos  ritkán látott vendég. (az angolban ezeket a képeket hívják “Big Bang”-nak). A következőkben nézzük meg, hogyan tehetjük igazi “bérlő”-vé a prezentációinkban az “Ütős” kategória képviselőit. 🙂

.

Képrelevancia

A jó kép több mint egy fotó vagy illusztráció. A jó kép maga az üzenet, vagyis a kapcsolat valós, egyenes és tiszta kifejezője. Ha nincs meg a kapcsolat, akkor a kép elvonja és gyengíti az üzenetet, ami nagyon káros lehet.Erre a legveszélyesebb helyzet, ha a relevanciával szemben az egyediség feltételei fennállnak. Tipikus esete az érdekes, humoros kép, aminek semmi köze a témához. Ez ez előadó felől fogja elvonni a figyelmet, elszívni az energiákat.

Képegyediség

Ha egy kép releváns, már csak az a kérdés egyedi-e? Odavonza-e  tekintetet? Tapasztalataim szerint ez két tényezőtől függ, a kép TÉMA-ja és a kép SZERKESZTÉS-e.

TÉMA

A kép témája a gyújtó pont, ami lehet személy, hely vagy tárgy. Nézzük meg, hogy tehetjük egyedivé a képeinket, mit kerüljünk el.

  1. Kerüljük az unalmas képeket: A “kézfogás”, a “föld”, a “nyíl a céltábla közepén”, Sakkfigura a táblán. Ezeket több ezerszer láttuk már és lehangoló újra látni őket.
  2. Váratlan alkalmazás: Egy termék/szolgáltatás bemutatása könnyen válik unalmassá. Egy kis retro, játékos, váratlan dolog fel tudja dobni.
  3. Valós vagy hamis: Érdemes elkerülni a szépen beállított, szupermodelleket mutató, túlságosan kifényezett képeket.
  4. Túlzás, nagyítás:  Míg az előző pont a tettetés elkerüléséről szólt, ez a szándékod túlzásról. Ha valamit ki akarok emelni, azt mutassam meg másképpen. (a gondolkodó ember feje helyett egy kérdőjel vagy villanykörte)
  5. Központban az ember: A résztvevőkre legnagyobb hatással az emberi arcok vannak, használd őket bátran.
  6. Történetmesélés képekkel: A történetek a legerősebb eszközei annak, hogy egy üzenetet tartósan és hatékonyan átadjunk. Ha képesek vagyunk ezt képekkel megtenni, azzal csak tovább fokozzuk a hatást.
  7. Érzések előhívása: A hallgatóságot,  csak az érzelmeken keresztül lehet tettekre sarkallni. A logika segít levonni a következtetéseket, de az érzelmek mozgatnak. Ezt sose feledjük el.
  8. Humor használata: Az élet túl rövid ahhoz, hogy unalmas képeket használjunk. A humor mindig segíti az üzenetek beépülését is.

Összefoglalva:

  • A felhasznált képünk kapcsolódjon az üzenethez (ne a témához)
  • Legyen érdekes, különleges, humoros, valami miatt tekintet-mágnes 🙂

Dr. Z

P.s: A sorozat következő részében azt fogjuk megnézni, hogyan lehet SZERKESZT-eni a képeinket az egyediség érdekében.

0 Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.