Az Ethos, Pathos, Logos sorozat (Andrew Dlugan írása alapján) előző cikkében meghatároztuk, hogy mi a Pathos és miért olyan fontos az előadók számára az emocionális kapcsolat a közönséggel. Ebben a cikkben feltárjuk, hogyan építhetünk erős pathost az előadásunkban, egy sor érzelmi húr megpendítésével.

Pathos sztrádák: Az elsődleges módszerek az érzelmi kapcsolat kialakításához

Nem minden út egyforma. Az autópályán nagy forgalom halad nagy sebességgel, az országúton gyakran csak egy autó kanyarog magányosan. Hasonlóképpen, a közönséggel való érzelmi kapcsolat kialakításához vezető utak sem egyformák. Néhány közülük hatékonyabb és gyakrabban használják érzelmi kapcsolat kialakítására. Nézzük meg ezeket a szuperszéles utakat melyekkel pathost tudunk teremteni az előadásunkban.

  1. Témák és fókusz
  2. Szavak
  3. Analogiák és metafórák
  4. Sztorik
  5. Humor
  6. Látvány
  7. Tálalás és technikák

.

#1: Válassz érzelmi témákat és pontokat!

Mindig van választásod, hogy melyik pontokat használod a rendelkezésedre álló időben. Győződj meg róla, hogy néhány ezek közül hatással lesz a hallgatóság érzelmeire.

Például: Tegyük fel, hogy van tizenöt meghatározott indokod, amikkel szeretnéd elérni, hogy a hallgatóságod fontolóra vegye részvételét egy prezentációs technikák tréningen. Az idő rövidsége miatt azonban csak három-négy indok megemlítésére van lehetőséged. Melyiket választod? „a nyilvános szerepléstől való félelem legyőzése” valószínűleg erősebb érzelmi húrokat pendít meg, mint a „minél precízebb kifejezésmód megtanulása.”

#2: Válassz érzelmi töltettel bíró szavakat!

Bizonyos szavak érzelmileg semlegesek, míg mások érzelmi töltéssel bírnak. Gyakorold olyan szavak kiválasztását, amelyek érzelmi töltetükkel szolgálják célod elérését.

Például: Gondolj arra, hogy mennyire különböző érzelmeket ébreszt, amikor az egyik politikai erő egy öngyilkos merénylőt terroristának bélyegez, míg a másik mártírnak. Melyik illene inkább a beszédedbe?

#3: Használj sok analógiát és metaforát!

Analógiák, metaforák és más eszközök nemcsak érdekesebbé teszik a beszédedet, de segítenek benne, hogy érzelmileg bevond a hallgatóságot már bennük lévő érzelmek megtalálásával és megerősítésével.

Például: Ha erőszakos bandák tevékenységéről beszélsz, mondhatod egyszerűen azt, hogy „van egy kis problémánk a városban…”. De mondhatod azt is, hogy „Fertőzött a város…”. Ez utóbbi analógia arra játszik, hogy előhívja a hallgatóságban már létező érzelmeket a fertőzéssel szemben és elérje, hogy meg akarják semmisíteni az okát.

#4: Sztorizz!

Egy sztori elmesélése gyakran a leggyorsabb út a legnagyszerűbb érzelmi kapcsolat kialakításához. Egy jól elmesélt történettel bármilyen érzelmet felkelthetsz a sok közül. Ez magyarázatot ad rá, hogy miért a történetek gyakran a legemlékezetesebb részei egy beszédnek.

#5: Humorizálj!

A humor fontos része a sztorizásnak, mert sokszor egy történet elmesélésével függ össze. Mindazonáltal a humor külön említést érdemel. Egy előadás során ugyan is olyan érzelmeket kelt, mint például öröm vagy meglepetés és gyakran másodlagos érzelmeket is ébreszt, olyanokat, mint a nyugalom és a barátság. Ha a közönséged nevet, akkor jól érzi magát. Ha jól érzi magát, élvezi az előadást és figyel rád. Ráadásul a humor szerethetővé tesz téged – legalábbis egy időre – és ez növeli az ethoszodat is.  Szinte minden előadás profitálhat a humorból.

#6: Kapcsolódj vizuálisan

Mondjuk, vannak diáid amiken fotók vannak. Mondjuk, hogy vannak kellékeid. Akárhogy is, egy konkrét vizuális elem sokkal több emocionális kapcsolódási lehetőséget kínál, mint a szavak önmagukban.

Például: figyeld meg  következő párokat és döntsd el melyik gyakorol rád erősebb érzelmi hatást.

  • mondani, hogy „a dohányzás tönkreteszi a tüdőt” vagy mutatni egy képet egy dohányos tüdejéről.
  • azt állítani, hogy a reluxa madzagai veszélyesek a kisgyerekekre vagy egy játékbabával bemutatni, ahogyan belefullad

#7: Alakítsd az érzelmeket az előadói módszereiddel!

A sztorik a humor vagy a vizuális és egyéb bemutató eszközök érzelmi hatékonysága gyakran nagymértékben függ az előadásmódjuktól. Nagyszerűen előadva megerősítik, míg gyengén előadva hatástalanítják az érzelmeket.

Például: A szádat elhagyó szavak vagy a diáid kiválthatnak szomorúságot a közönségedből, de ráerősíthetsz a hatásra, ha az arcod és a gesztusaid és a hangod által is szomorúságot sugárzol.

.

Ha valaki figyelte a címet, akkor észrevehette, hogy szerepel egy 1. szám benne.

A pathos téma fontosssága megköveteli, hogy a következő bejegyzésben is ezt a témakört visszük majd tovább.

dr. Z

A sorozat korábbi elemei:

A cikksorozat korábbi részei:

http://drprezi.hu/ethos-pathos-logos/

http://drprezi.hu/mi-az-ethos-es-miert-fontos-az-eloadok-szamara/

http://drprezi.hu/a-hitelesseg-kialakitasa-ethos/

http://drprezi.hu/mi-a-pathos-es-miert-fontos-az-eloadok-szamara/

1 Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.