Nem egyszer néztem meg ezt a videót. Hajnóczy Soma bűvész, előadóművész. (Szerintem) a 2011-es TedX Youth Budapest legjobb előadása volt az övé: lebilincselő, érdekes, tanulságos. És inspiráló – nemcsak bűvészeknek. Az egész produkció nagyon egyben van, nem egy átlagos bűvész-show. Nem a varázstrükk-faktor dominál, hanem az értékes mondanivaló, amit csak alátámasztanak, kiegészítenek a bűvészmozdulatok. Lent ti is megnézhetitek. Utána pedig egy rövid előadás-technikai elemzés: Mit érdemes ellesni Somától? Milyen alapvető prezentációs fogásokat használ, amikkel kiemelkedik a mezőnyből? Hogyan varázsolja el a közönségét?

1. “Connecting people”: Soma olyan természetesen vonja be a közönségét az előadásba, hogy azt szinte észre sem vesszük. Egy előadás sosem egyirányú, még akkor sem, hogyha olyan nagy eseményről van szó, mint a TedX. Sokan panaszkodnak, hogy bizonyos helyzetekben lehetetlen megnyitni a közönséget, mert egész egyszerűen “nem olyan a szituáció”, hogy párbeszédet folytassunk velük. Ebből a videóból is kiderül, hogy olyan nincs, hogy nincs. Mindig a prezentáló személy hozzáállásától függ a dolog. (Ha megnézitek a többi TedX Youth-os videót, láthatjátok, hogy mindenki más csak áll a színpadon és mondja a maga kis monológját. Amikor őket nézzük, tényleg úgy tűnik, hogy lehetetlen a közönséggel valós kontaktust teremteni… Mert hibásan van felépítve az előadásuk.)

2. Szenvedély: “Számomra a bűvészet több, mint hobbi, a bűvészet az életem.” A profizmus iránti elkötelezettség hangjai ezek. A nézők, akárki áll is előttük, – tudatosan vagy tudat alatt – elvárják tőle, hogy elkötelezett legyen. Ha nem szenvedéllyel beszélsz, akkor inkább ne is beszélj! Csak a legjobbak érdemlik meg, hogy odafigyeljenek rájuk. A legjobbak pedig csak azok lehetnek, akik a végletekig hisznek abban, amit csinálnak.

3. Történet: Dr. Prezi sokszor ír róla, hogy a történetmesélés kulcsfontosságú. Most a gyakorlatban is láthatjuk miért. Itt szinte végig történeteket hallunk. Mindegyiknek az adott felvetített tételmondat a konklúziója, amelyeket Soma gyakran nem is mond ki, hiszen a köveztetést mindenki megfejti magától is. A történetek az értelem mellett az érzelmekre is hatnak, így sokkal jobban a magunkénak érezzük és sokkal mélyebben elraktározzuk őket. És egyébként is, kit ne érdekelne egy-két jó sztori?

4. Takahasi+ módszer: A Takahasi módszer egy “PowerPoint” fogás. Lényegében arról szól, hogy a felesleget nélkülözve minden egyes dián csak és kizárólag egyetlen szó szerepel – elkerülve az információ túladagolás vagy a túlanimálás veszélyét. Ebben az előadásban nem egy-egy szó, hanem egy-egy (összesen tíz) tételmondat jelenik meg. Egyszerű, letisztult, lényegre törő és nem utolsó sorban gyorsan kész van a vizualizáció.

5. Humor és egyéb meglepetések: Nincs is unalmasabb, mint amikor egy előadásnak már előre meg tudjuk jósolni az egyes elemeit és a várakozásunknak megfelelő dolgokat kapunk. Ebben a videóban visszafordul az egész. Valamit várunk (szemüveg, jegyzet, narancslé), a bűvész ezt még fel is erősíti (szemüvegtörlés, jegyzetbe pillantás, torokköszörülés), majd tönkretéve a “jósgépünket” leleplezi a füllentést. Na, ez aztán mindenkit kizökkent. Nem hiszem, hogy van olyan ember, aki ne mosolyodna el ezen. És abszolút fenntartja a figyelmet. Arról nem is beszélve, hogy az üzenetet is alátámasztja. (“Nem minden az, aminek látszik.”)

Ennél sokkal mélyebben is belemehetnénk ebbe a “bűvész-prezentációba”. De fölösleges! A lényeg, úgy érzem, már magából a videóból is jól látszódott: Természetesség, elkötelezettség, könnyedség és persze gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás. Így lehet hibátlanul és lehengerlően gyakorlatba ültetni az előadás-technika fent leírt elméletei módszereit.

Mester Tomi

0 Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.