Jogosan merül fel a kérdés bárkiben, miért nem jó nekem a régi template, mit nyerek az újjal. Szerintem nagyon sokat. Egy jó template – pontosabban annak helyes használata – önmagában segít elkerülni a Powerpoint prezentációk leggyilkosabb elemeit, láthatatlanul ugrik kategóriát az előadott anyagok színvonala.

A leggyakoribb Powerpoint gyilkosok, melyet segít elkerülni a template

  • Egységesség hiánya, ami összecsapottságot, felkészületlenséget, tiszteletlenséget sugall
  • Túl kicsi karakterek
  • Túl színes slide-ok
  • Rossz felbontású és összevissza képek
  • és még hosszan lehetne sorolni

Tehát a template előnyök:

  • Profi és letisztult üzleti kommunikáció
  • Kevés kommunikációs zaj,
  • Kiemeltebb,  kontrasztosabb üzenetek
  • Legnagyobb vizuális hibák elkerülése

Nézzük meg hát akkor a jó template elemeit. A minta (és a hitelesség ld. ethos :-)) kedvéért az általam készített céges template-n keresztül mutatom be az elemeket.

A legfontosabb elemek, melyeknek szerepelni kell a template-ben:

  1. Nyitó oldal
  2. Általános szöveg oldal (méretekkel, színekkel,szövegkiemelővel)
  3. Táblázat formátum
  4. Diagramok formátuma
  5. Képek formátuma
  6. Záróoldalak

.

Nyitóoldal: Itt lehetnek eltérő grafikai elemek a későbbiektől. Fontos a nagybetűs (min. 32-es) és jól látható cím. A dátum, hely, előadó se maradjon le. Érdemes már itt szerepeltetni a partner logóját. Ha kép kerül a nyitóoldalra (amit én sokszor javaslok), akkor figyelj a felbontásra, az egységességre. Sok cég használja még, hogy szezonálisan szerepelteti a következő fontos eseményét a nyitóoldalon a témától függetlenül.

Szövegek megjelenítése: A szövegek megjelenítésében javaslom a méretezés és a betűtípus megnevezését is, mert ez gyorsítja a használatot. Itt kell megjeleníteni a bulletpointot is,  ami lehetőség szerint legyen egyedi. A színek használatának definiálása a kiemelés szempontjából fontos, mert a Powerpointban nem használunk pl. aláhúzást.

Szövegkiemelő: köszönhetően a Powerpoint 2007-ben szereplő SmartArt eszköznek az új programban könnyen tudunk kiemelni szövegeket. Ezek némelyike lehetővé teszi képek beszúrását is. A mellékelt mintán például,  a cég logójának egyik eleme (az “e” betű), került beépítésre.

.

.

Táblázat forma: a vállalati prezentációk egyik gyakori elemei a táblázatok. Ritkán látom, hogy ezek egységesek lennének. Ennek egyik oka, hogy sokszor emeljük át őket  excell-ből. A másik gyakori probléma a kiemelés kérdése. Ezt is lehet a template-ban szabályozni.(ahogy a mintában  látható)

.

.

Diagram típusok: A template használatának egyik fontos eleme a diagramok használata. Javaslom ezek színvilágának, forma világának meghatározását, az excelből áthozottak tiltását. Kerüljük el továbbá a 3D megoldások alkalmazását. Minden esetben érdemes a három alaptípus bemutatását: kördiagram, vonaldiagram, oszlopdiagram.

.

Képek használata: Végül  pár gondolat a képek használatáról. A formátumok meghatározása mellett javaslom az elhelyezkedés, esetleg a méret és a minimális felbontás meghatározását is. (kivételes esetben talán képforrások megjelölését)

.

.

.

.

Záróoldal: Az egységesség érdekében javaslom, hogy legyen egy záró oldal a szokásos kérdések variációval.

.

.

.

.

.

.

.

.

Akkor előre mindenki a vállalati template átalakítására.

dr. Z

A cikksorozat korábbi elemei:

1 Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.