Történetmesélés (story telling)

Mesélj egy történetet! Mindenki emlékszik erre a mondatra gyermekkorunkból, amikor a szüleinket nyaggattuk. Biztosan a Te gyerekeid is könyörögnek neked. (vagy majd fognak) Pedig sztorit nem csak a gyerekek szeretnek hallgatni.

Az egész szórakoztatóipar a történetmesélésből él. A TV, a mozi, de még a sport is a történet mesélésről szól. A celebek és hírességek abból csinálják a nagy pénzeket, hogy sztorikat forgatnak maguk körül. Az emberek szeretik ezeket hallgatni és ezt díjazzák is.

A történetmesélés azóta velünk van, amióta az ősemberek körbeülték a tüzet a barlangban. Képzeld el azt a kihívást, amikor egy csapat éhes, rémült, remegő csoportnak kell mesélned. A történetek évezredek óta szórakoztatnak, oktatnak, izgatnak és ma is ugyanúgy bűvölnek el mindenkit, mint régen.

Miért fontos ez Nekem?

Ha a prezentációidban történeteket mesélsz, akkor ez meglátszik az eredményben is. Többet fogsz eladni, meggyőzőbb leszel, látványosan növekszik a hatékonyságod. A fentiek mellett jobban is fogod érezni magad, mert történetet mesélni mindig kényelmesebb, mint beszédet tartani.

Legtöbbünk szívesebben mesél el egy történetet, mint tart meg egy beszédet. A tréningeken is gyakran tapasztalom, hogy a beszéd tartása sokszor együtt jár a stresszel és a belső félelemmel. A történetmesélés mindenkinek könnyen megy. Sokszor tanácsolom a résztvevőknek, ha izgulósak, akkor egészítsék ki a beszédüket egy-egy történettel, mert ez megnyugtat.

Egy jó történetmesélés sokat segít az üzenetek célba juttatásában is, ezért soha ne legyünk lusták belerakni egy jó értékesítési vagy egyéb üzleti prezentációba.

Nézzünk meg néhány szabályt a jó történetmesélésre.

A hatásos történet három eleme:

1. Ellentét, konfliktus: A konfliktus megragadja a figyelmet. Dolgozd hát ki, tedd színessé, legyen benne nyugodtan kontraszt.

2. Megoldás: Legyen megoldás, még ha néha ez nem is teljesen igaz!

3. Fókuszpont: Azért mesélünk történetet, hogy valamire rávilágítsunk. Ennek megfelelően a jó történet kapcsolódik az üzenethez, vagy annak valamelyik eleméhez.

Azért érdemes történetet mesélni, mert:

  • Mivel már átélted, nem kell memorizálni az előadás előtt
  • Mivel a Te történeted, biztos, hogy senki más nem fogja elmesélni
  • A résztvevők különlegesnek érzik magukat, hogy megosztod velük a tapasztalatodat

A jó sztori előre átgondolt és megfogalmazott, arra fókuszál, ami a mondanivalód. A legnehezebb feladat, hogy a lényegtelen részleteket kidobáld. A hallgatóknak nem kell minden részlet. Ne feledd, hogy a történet nekik szól és nem rólad!

A történetnek nem kell viccesnek lenni. Ha mégis az, az már csak bónusz.

Mint minden mesélőnek, Neked is jogod van egy kis kreativitásra. A legjobb, ha a történet 100%-osan igaz, de a legfontosabb, hogy HIHETŐ legyen. Néha az igaz sztorik is hihetetlenek, ezekre nem érdemes túl sok időt fordítani. Ha úgy érzed, akkor változtass meg néhány részletet, hogy könnyebb legyen előadni vagy illusztrálni a fókuszpontodat.

Ha a történet fájdalmas- nem tudod előadni sírás vagy túl sok érzelem nélkül, – akkor kerüld el!

Összefoglalva:

  • Mesélj történeteket erősíteni az üzeneteidet
  • Mesélj történeteket, hogy jobban emlékezzenek a mondanivalódra
  • Mesélj történeteket, hogy többet adj el, meggyőzőbb legyél

A legjobb szónokok mesterei a történetmesélésnek. Ha sikeresebb előadó akarsz lenni, akkor mesélj történetet.

Dr. Z

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

Blog feliratkozás

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

0 válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük