Humorosnak és szórakoztatónak lenni nem luxus, hanem létkérdés. Még az üzleti előadásokban is helye van a humornak. Habár a humor a kommunikációs névjegykártyád is lehet, és egyedi hangot kölcsönözhet a legszárazabb témának is; mégis a legtöbb előadó „fél tőle”. Pedig a humort még Barack Obama, Elon Mask és a Ted előadók is használjak. Milyen eszközökkel építheted be az előadásodba?

 

Emlékezetes megszólalásra vágysz? Ki nem?
Azt tudtad, hogy jóval emlékezetesebbé „beszélheted saját magad”, ha bizonyítottan működő humorérzékfejlesztő elméleti és gyakorlati technikákat alkalmazol a száraz tények helyett?

Szavaid hatására az üzeneted is a fejekbe éghet.

 

A humorral kreatív folyamatokat gyorsíthatsz fel és bizonyítottan hatékonyabbá teheted az üzenetátadást is.

 

Mivel a humorral oxitocin szabadul fel a szervezetedben, a humor növeli az együvé tartozás érzését (biztonságérzetet ad): sokkal könnyebben megtalálhatod a közös pontot a hallgatósággal.

 

Sőt a hosszútávú memóriára hatva emlékezetesebb is lehetsz.

Azonban, ha ismerősen cseng a kínos poénok, az olcsó viccek fogalma egy nagyvállalati rendezvényen, akkor te is átélted: a kínos szituációt, amikor valaki jót akar, de fordítva sül el.

 

Miért nem használjuk a humort a kommunikációnkban, mondok jobbat: az előadásainkban?

 

Talán attól félünk, hogy nem vesznek elég komolyan.

 

Mert azt hiszik sokan, hogy elveszítik emiatt a tekintélyüket, ès nem fogjàk tisztelni őket. Félünk tőle, hogy a címzett nem érti majd, netán hitelesebbnek érezzük magunkat, ha nem mi vagyunk a társaság bohóca (mert annak véljük magunkat).

“Mi van, ha nem tetszik a másiknak?”.

 

Bármelyik tábort is gyarapítsd, nincs mentség a kreativitás hiányára a mémek és a powerpoint napjaiban.

Holott a humornak a nyilvános beszédben is megvan a helye. Mert figyelmet vonz, emlékezetessé tesz, kiemeli a beszédedet a tucatelőadások közül.

Olyannyira sikeres, hogy a legnézettebb TED előadások humor per perc száma is a legmagasabb. Mert ezek a minták működnek.


Ha nem hiszed, hogy üzleti előadások lehetnek viccesek, nézd meg Mark Sanborn-t akcióban egy TEDx videóban; itt van a bizonyíték arra, hogy egyszerre szórakoztathatsz és oktathatsz is.

 

Mark a világ legjobb márkáit segíti, hogy hihetetlen vásárlói élményeket hozzanak létre, erősítse a vezetőket (belülről épüljön a rendszer) és elképesztő eredményeket érjenek el. Olyan témákat ölel körül, amely megvilágítja a nyertesek titkait, akik képesek úgy megtartani az ügyfeleket, hogy azok boldogan hirdetik a márkát.

Humor egy prezentáció nyitósoraiban?

Itt épp egy pszichológia professzor kezdett el beszélni a rendellenes viselkedésről. Ez volt a nyitó dia:

humor prezentációban

Fotó: www.boredpanda.com

Egy necrophysiologia professzor ezt a saját Powerpoint-jába tette, és a közönség nevetett:

humor prezentációban

Fotó: www.boredpanda.com

Vezetőként is megkülönböztethető lehetsz.

A  Bell Leadership Institute tanulmánya szerint a vezetők két legkedvezőbb tulajdonsága az erős munkaerkölcs és a jó humorérzék. Egy kutatási munkában, a Ha! Aha !: Humor, mint a hatékony kommunikáció eszköze , Brandy Reece elmagyarázza, hogy az önértékelő humor használata növelheti a kommunikátor szerethetőségét, és ezáltal a közönség tájékoztatására és meggyőzésére való képességüket. A humor megkönnyíti a meggyőzés és a motiváció folyamatát azzal, hogy a bizalmat növeli és a feszültséget enyhíti.

 

Egy kutatás bizonyítja, hogy a humor a „pszichológiai biztonság” érzetét hozza létre, amely segít az érzelmek kezelésében.

De hogyan is kellene ezt jól használni?

 

Tanuld meg használni a humoreszközöket az üzleti előadásodban

Ahhoz, hogy a humor használata ne visszájára süljön el, ismerned kell a célközönségedet, valamint önazonosnak kell lennie veled.

Irónia, túlzás, váratlan fordulat, humoros metafora, szóviccek.

– ezeket bárki be tudja építeni az előadásába.

A humor:

nem standup,
nem viccmesélés,
…és nem bohóckodás.


A humoros indítás elősegíti a perspektívaváltást.

Vagyis azt, hogy másképp vélekedjünk egy adott szituációról és ne a megszokott módon reagáljunk rá. Akár segíthet „dedramatizálni” a helyzetet is.

 

Figyelemfelkeltő hatása van.
A vicc hatásmechanizmusáról korábban írtam.

 

A humor hatására a hallgatóságban feszültség keletkezik, ez a feszültség pedig feloldódik egy csattanóval. Amikor nevetünk, agyunk endorfint termel (hasonló hatással van ránk, mint a morfium).

Az endorfintól pedig elkezdünk bizseregni.

Henri Rubenstein neurológus tapasztalata szerint akár 1 percnyi kiadós nevetés 45 percre ellazítja az embert.

Az egész emberi szervezetre pozitív hatással van.

Martin Eisend professzor metaanalízise megállapítja, hogy még a humoros reklámok is figyelemfelkeltőbbek, pozitívabb gondolatokhoz vezetnek egy termékkel kapcsolatban.

„Barátságosabb termékképük lesz az embereknek”.
A marketingben megfigyelt jelenség esetedben is igaz, hiszen befogadtatni egy üzenetet, témát vagy személyt épp annyira feladatod neked is a színpadon, egy meetingen, tárgyaláson.

Te, valamint a küldetésed maga a „termék”.

 

A humornak számos olyan eszköze van, ami tanulható, programozható

A nevetés bármikor képes kimozdítani a hallgatóságot az unott közönyből, feszült figyelemből is.

A humor lehet viszont akár egy szóvicc vagy egy szókapcsolat is.
Nézzük, mi lehet még:

 

Irónia vagy túlzás

Túlzás, irónia…hogy is van ez? Amikor valamit úgy kezdek el felnagyítani, hogy hirtelen mindenki tudja, ez nem a valóság. Bármit el lehet túlozni; az a fontos, hogy akarjunk valamire nagyot, túlzót mondani.

Gyakorlás: előveszel egy tárgyat (pl. pohár), kiválasztod egy tulajdonságát (pl tisztaság) és jöhet a nagyítás: Átnézve ezen a poháron a ködös Albion tájait látom, szén-krisztálytiszta pohár.

 

Váratlan fordulat vagy ellentét

Ha tudom mit akarok mondani, de előtte éppen a másik oldalról kezdem és váratlanul átfordulok.

A várható és a végül valódi végeredmény közötti ellentmondásra az agy viszont felfigyel. Dr. Kumaran és dr. Maguire kísérlete (University College London idegi képfeldolgozással foglalkozó kutatói) is ezt támasztja alá, akik vizsgálatuk során képeket vetítettek az alanyoknak egy meghatározott, kiszámítható sorrendben.

Amint később ezt a sorrendet megtörték, az alanyok agyában hippocampus aktívabb lett. A váratlan tehát feltűnt.

 

Viccmesélés

Bármikor bevethető eszköz. Igazi titka a hogyanon van és nem a tartalmon. Aki nem hiszi nézze meg ezt a videót: VADÁSZ-VADÁSZ.

 

Anekdoták

Személyes anekdoták használata:

Egy személyes anekdota egy olyan történet, amely valódi tapasztalaton alapul – a tiéden vagy valaki másén. Történet lehet valami olyasmi is, ami barátokkal vagy rokonokkal történt.

Lehet egy háborús történet a munka kapcsán, egy otthon történt esemény. Ezek a történetek abszolút aranybányát jelentenek a humoros anyagok tekintetében minden előadást illetően.

 

Nyelvi humor

„Az életben nincsenek győztesek, csak olyanok, akik megúszták a dolgot”

Reisz Róbert is előszeretettel alkalmazza a szarkazmust és humoros idézeteket az előadásaiban. A szarkazmus napjaink egyik legelterjedtebb szóbeli fegyvere, amely szinte már elengedhetetlen a mindennapok túléléséhez.

 

Félrevezetés váratlansággal fűszerezve

Mikor úgy tűnik, hogy valami kiszámítható, egyértelmű dolog fog következni majd váratlanul más irányba visszük a gondolat fonalát. Ez a váratlan fordulat humor forrása, hiszen az agyunk az így keletkezett „feszültséget” nevetés formájában oldja fel.

 

Analógia

Az analógia két objektum vagy koncepció összehasonlítása. A vicces analógia szórakoztató módon hozza létre az összehasonlítást.

 

Felidézés, visszautalás

Ez a módszer a kapcsolatépítő humoreszköz egyik formája. Olyan eseményt, történetet idézünk fel és utalunk rá vissza, amelyet a hallgatóság is ismer.

Ezzel kialakul egy összetartó kapocs, erre építjük rá a humort, vagy ezt a helyzetet fordítjuk ki és csinálunk belőle humort.

 

Befejezetlenség

Erős elem lehet, mikor elkezded a mondatot, humoros megjegyzésed és nem fejezed be teljesen azt, hanem rábízod a hallgatóságra a befejezést.

Még hatásosabb, ha a beszédünkben, előadásunkban vagy a mindennapi életünkben két vagy több humorelemet vegyítünk különböző módon.

 

Meghatározások és rövidítések

A vicces definíciók rendkívül könnyen használhatóak.
Csak válassz egy szót vagy kifejezést a prezentációdból, és szórakoztató módon határozd meg azt. Rövidítések: Egy vagy több szó első betűinek kombinálásával egy rövidítés jön létre. A rövidítések humoros módon is használhatók.

Ezen humoreszközök jelentős részét az Oscár Gála házigazdájának Ellen DeGeneres-nek, az amerikai humorista és színésznő beszédében is megtalálod.


Vajon te is használhatod a humort az üzleti kommunikációdban? Feltétlenül, ha vezető vagy és inspirálni, motiválni, vezetni és hatni szeretnél a körülötted lévő emberekre. Ha szeretnél érdekesebb, nagyobb nyomot hagyó beszédeket mondani. A humor erős kommunikációs eszköz. Téged mi tart vissza, hogy használd?