Miért fontos, hogy szemkontaktust tarts a hallgatósággal?

Szemkontaktus. A gyakran elhanyagolt kulcsfontosságú előadói testbeszédelem, melynek hiánya vagy épp túlzott gyakorlása gallyra vághatja a precízen megtervezett és begyakorolt értékes beszédedet is. De miért van ekkora jelentősége a „szemkapcsolatnak”?

Nem titok, hogy az előadók gyakran súlyosan alábecsülik egy előadás „technikai eszköztárát”. Legyen szó légzéstechnikáról, az üzenet átadásának felépítéséről vagy a testbeszéd jelentőségéről.

Súlyos árat fizetve elszenvedik az ellaposodott előadás rémálmát. Mert van a testbeszédnek és előadásmódnak egy elhanyagolt részterülete, amivel veszélyes nem foglalkozni. A szemkontaktus helyes megtartása.

Oculus humanus. Azaz az emberi szem.
Az általa megvalósult látás, nézés és tekintet (is) az oka annak, hogy egyes emberektől feszengünk és van, aki mellett kellemesen érezzük magunkat.

 

Az egyenlet végeredményét az adja meg, hogy mennyi ideig néznek ránk. Valamint mennyi ideig kötik le a tekintetünket, miközben beszélnek. (A szem kifejezőkészségéről és az érzelmek kapcsolatáról korábbi cikkemben írtam.)

Michael Argyle, szociálpszichológia és nonverbális kommunikáció úttörő brit kutatója megfigyelése szerint egy beszélő az idő 40-60 százalékában tart szemkontaktust, míg a hallgató átlag 80 %-ban.

Kutatásaiból azt szűrte le, hogy a pillantások együtt töltött idejének 60-70 %-ban találkoznia szükséges ahhoz, hogy a bizalom létrejöjjön.

Tehát aki az idő egyharmadánál is kevesebbet néz ránk, azzal szemben bizalmatlanok leszünk.

Mert a szemkontaktus közvetlen vizuális kapcsolat két személy szeme között. (American Heritage College Dictionary). Használatával tudjuk egy másik személynek legkönnyebben megmutatni azt, hogy érdekel, amit mond.

 ’A szem az elsődleges kapu a lelkünkhöz, gondolatainkhoz.’

A nonverbális kommunikáció kutatói telis- tele vannak olyan politikustörténetekkel, amiben a politikusok egy röpke tv-interjú ideje alatt is képesek népszerűségüket csökkenteni. Ehhez nem szükséges más, mint a felvétel közben egyik riporterről a másikra nézni vagy tekintetüket folyton egyik kameráról a másikra helyezni.

Azaz kerülni a szemtől szembeni kommunikációt és a hallgatókhoz történő beszélést. Személyekhez EGYENKÉNT.

Amit nem tudtál a szemkontaktusról, pedig jó lett volna

A szemkontaktus egyértelműen szabályoz egy beszélgetést, de gyakran fölkelti a hazugság gyanúját is. Mankó egy beszélgetőpartner attitűdjének és gondolatainak érzékelésében.

Erre nyelvi fordulatok széles tárháza is utal:

Szinte felnyársal a tekintetével.”
„A szeme se áll jól.”
„Szúrós a tekintete.”

Miként fest egy klasszikus előadás és hogy jön ide a szemkontaktus?

Van egy közönség adott létszámmal, egy rendelkezésre álló időintervallum, te pedig szeretnéd megtölteni értékes percekkel, fókuszált figyelemmel és a közönség tapsviharával.

Ha az élőbeszéd rögös és ingoványos ösvényeire kényszerített a sors (vagy magad vállaltad azt lelkesen) akkor egy valamit egészen biztosan te is gyakorta csinálsz: agyalsz.

Többek között azon, hogy miként lépj kapcsolatba a közönséggel.
 

Tudtad? A szemkontaktus teremti meg a kapcsolatot a hallgatósággal.

A szemkontaktus (inkább szemkapcsolat) alatt egy szélessávú csatornát értünk , mely nélkül lehetetlen bármit is sugározni és bármit is fogni. Egy előadó, aki nem – vagy nem megfelelően – használja ezt az eszközt, egyértelműen bukásra van ítélve.

Mert minden hallgató a neki személy szerint szóló üzenetet szeretné hallani. A hallgatói bizalom kiépítésének pedig legfontosabb eszköze a szemkontaktus ideális használata.

’A szemkontaktus biztosítja a hallgatóság valós érzékelését. A jó szemkontaktus 2-3 másodpercig tart.’

 Ha nem tartasz szemkontaktust:

  • akkor nem veszed a közönség nonverbális kommunikációját, így pedig nem látod a reakcióikat, gondolataikat, érzéseiket; nem tudod felmérni a kényelmi szintjüket.
  • akkor nem kapsz folyamatos visszajelzést a hallgatóság viselkedéséről, és ezért idejében sem tudsz reagálni azokra (talán változtatni kellene az előadás bármely részén).

Szinte hallom, ahogy kattog az agyad:
Akkor most használjam, de hogyan és mennyit?

Nem vagy könnyű helyzetben, ha előadásodra kevésbé alaposan készülsz fel, vagy ritkábban használt szavakat használsz.

Egy kutatás új eredményei alapján ugyanis az agy számára nagyobb gondot okoz, ha egyszerre kell a megfelelő szavakat kigondolni és megtalálni, mindeközben pedig a hallgatóságban mások arcára koncentrálni.

(Olvashatod a Science Alertben.)

Ritkábban használt szavak estében ugyanis ez a feladat ugyanazokat a mentális erőforrásokat veszi igénybe, mint a szemkontaktus megtartása.

Az eredményeket japán kutatók a Cognition című szaklapban közölték.

Hogyan tarts szemkapcsolatot a hallgatósággal?

Ne legyen túl rövid, ne legyen túl hosszú, figyeld a reakciókat.
Számos konkrét és gyakorlatias tippet írtam meg előző cikkemben a szemkontaktus ideális megtartásáról.

Ha azonban max. 50 főig terjedő létszámmal van dolgod, van egy használható módszer, hogy mindenki egyenként az előadás részesének érezze magát.

Azt az érzést keltve, hogy csak hozzá beszélsz.
Tekinteted ugyanis ebben az esetben minden ember tekintetével találkozhat:

Az előadói csoport mind a négy sarkán jelölj ki egy pontot (lehet valódi, vagy odaképzelt), majd egyet középen.

Ha kb. 10 méterre állsz az első sortól akkor az 50 személyből egyszerre kb. 20-an érzik majd úgy, hogy személyesen hozzájuk beszélsz.

Kisebb csoportok esetén (20 főig) a terem aszimmetrikus berendezése is segíthet.  A jobb kezedhez közel eső székeket kiveszed vagy blokkolod. Ezáltal kényelmesebben pásztázhatsz.

Ne feledd, a megfelelő nézés hitelt ad a szavaidnak. Gyere el a BBB Toastmasters Klubba, és ismerd meg alaposabban a helyes szemkontaktustartás szabályait. Vagy ha gyorsabb fejlődésre szívesen látunk a legközelebbi „Fesztelen Előadó” elit képzésünkön márciusban. 

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

Blog feliratkozás

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük