A hallgatóságnak szüksége van a kontrasztra. Előadóként fontos, hogy a hallgatóságunk figyelmét tudjuk irányítani, hogy azt lássák ők is fontosnak, amit akarunk.
Ez a figyelem gyors irányításának legjobb eszköze. Sokféleképpen teremthetjük meg, de a gyakorlatban kevés lehetőségét használjuk ki.
A legfontosabb módszerek:
- Méret
- Forma
- Árnyék, árnyalat
- Szín
- Távolság
Az oldalon lévő elemek közötti kapcsolat felépítése után a következő fontos lépés a kiemelés.
A fentiekben bemutatott módszerek nem csak a szövegek esetében használhatók, hanem bármilyen ábra esetében.
Persze a slide-okon leggyakrabban szöveg szerepel. A kérdés, hogy a szövegeken belül milyen módszerekkel emeljük ki a tartalmat. Itt gyakran elkövetünk egy hibát. A world-ben olyan jól bevált vastagítást vagy betűdöntést használjuk. Ez powerpoint esetében jelentősen rontja az olvashatóságot és nem is emel ki olyan erőteljesen. Kerüljük el!
Amit én javaslok helyette:
- Emeljünk ki eltérő színnel (Ezt a Bibliák egy részében is jól használják)
- Emeljünk ki eltérő mérettel (lásd pl. a címek esetében)
A szerkesztés alatt hajlamosak vagyunk spontán kezelni a kiemelést vagy a worldben megszokottak alapján. Ez nem fogja elérni a kívánt hatást a ppt file-ok esetében.
„Without contrast you are dead” Paul Rand, designer
A cikk megírását Nancy Duarte könyve inspirálta.
dr. Z