A retorika, mint magatartás – hogyan találd meg vele a saját kommunikációs stílusod?

A retorika egy magatartás, tartják sokan. Neki köszönhetően pedig létezik sikk(er)es beszéd — de hogyan lehetünk sikkesek a beszédünkkel, és viselkedésünk önmagában miért egy előadás? Gondolatok az elegáns kommunikációról.



Létezik olyan, hogy elegáns kommunikáció.

A kérdés az, hogyan miként öltözhetünk „bele”. És hogyan határoz meg minket a szakmai és/vagy magánéletünkben, a meggyőző kommunikációnkban?

Ehhez előbb a retorikát kéne képbe tennünk.

A retorika olyan, mint a szeretet

Nyelve egyetemes.

Mégis ahogy a szeretet nyelvét, úgy a retorika nyelvét is mindannyian más nyelvjárással beszéljük. A retorika megszületése után Jim Corder ezt írja a meggyőzésről:

„A retorika tulajdonképpen a másik iránti szeretet, amelynek barátságos és befogadó nyelvet kell beszélnie és egy olyan teret és időt kell megnyitnia, amely elbírja különbözőségeinket.”


Ahogy Acél Petra fogalmazott: a kommunikációs elvérzéseink többsége a tér és idő szándékos vagy szándéktalan, de szeretetet nélkülöző megsértéséből, a ’hazabeszélésből’ származik.

A barátságos, befogadó nyelv használata viszont tanulható, és megtanulhatjuk meghallani is.

A retorika ezért nem egy statikus eszköztár a meggyőző kommunikációhoz.

Inkább egy viselkedés.

Sőt, a retorika társas intelligencia

A szónoklat tudománya, nyilvános megszólalás.

Napjainkban a rendszeres gondolkodás és önkifejezés eszköze. Sőt, a kulturált érvelés és vitatkozás tudománya.

DE emellett a retorika érzékenység és magatartás.

  • Segít olyan készségre szert tenni, amivel be tudunk illeszkedni egy közösségbe, sikeresen.
  • Segít önmagunkat érvényesíteni.
  • Segít másokat megérteni.  

Etikus-megismerő készségeket foglal magában (Struever 1998; Booth 2003) és olyan viszonyulásokat, amik eligazítanak a közösségi szituációkban. Például a figyelemmel, ami a meggyőzésre való felkészülésben nem rutinszerű és nem udvarias. Inkább részt vevő, fáradhatatlan, kérdező, elemző és összerakó.

A retorika tehát intelligencia, egyfajta érzékenység és (nyelvi) magatartás, amely képessé tesz a nehéz helyzetekkel való szembenézésre és ezeknek a kommunikáció útján történő megoldására.

A retorika sokkal inkább nyelvi magatartás, amit a retorikai polgár személyével, eszményével lehet legjobban jellemezni.

A retorika valahol egészen érzékennyé tesz

Ezért az érzékeny közegért az emberi viszonyok és a társas szituációk felelősek.

Mindennek érzelmi összetevőik is vannak.

A retorikai érzékenységet három erő működése hozza létre:

  1. A kommunikáló személy hogyan látja saját magát a kommunikációja során.
  2. Valamint hogyan látja a partnerét, beszélgetőtársát.
  3. És hogyan igyekszik alkalmazkodni hozzá .

(Hart, Carlson és Eadie)

Retorika, avagy a kamaszkori önbizalom trambulinja



Arisztotelész Szónoklástan c. művében az ember legjelesebb tulajdonságának nevezi azt a képességet, hogy szavával képes fogva tartani embertársait.

Ez a képesség tanítható, és elsajátítható.

Magában foglalja a meggyőzés lehetőségeit.

Ezekhez pedig bizonyítékokon keresztül vezet az út: ilyen bizonyíték

  • a szónok jelleme,
  • a hallgatóságra tett hatása,
  • maga a beszéd tartalma.


Mégis mindannyian más és más retorikát képviselünk, és jól van ez így

Mindannyiunknak van kommunikációs stílusa.

Ez hangosabban mesél rólunk, mint a szavaink.

Talán feltűnt már neked is, hogy olykor az élet elnevezésű túlélőtáborban túlélőeszközök után kutatsz. Olyan eszközök iránt, amik támogatnak a szakmai és magánéleti sikereid útján. Ilyen a kommunikációs készségek, kompetenciák fejlesztése is.

Azonban kevesen gondolnak arra, hogy az egyéniségedre szabott, perszonalizált kommunikációs stílusprofillal nemcsak könnyebben lehetünk meggyőzőek és önazonosak, de olyan kisugárzással, komforttal mozoghatjuk be a nyilvános szerepléseinket, a szakmai megmérettetéseket, amivel a kommunikációnk verdeső kismadárból szárnyaló sasmadár lesz.

Mert fejben mindenki zseni, szárnyaló sasmadár.

Fejben a király sem dadog, csak, amikor ki kell állni a nagyközönség elé, na akkor nem jönnek azok a bizonyos szavak.

Tehát a saját kommunikációs stílusprofilunk megtalálásának az önbizalom növelésben és önfejlesztésben is nagyon fontos szerepe van.

A „jó” előadó még nincs feltétlenül a tudatában annak, hogy egyúttal egy karaktert is képvisel. Pedig a kiváló előadóvá váláshoz, a fejlődéshez, a hatáskeltéshez elengedhetetlen ennek ismerete.


Öngól szakmai berkekben mozogni kommunikációs stílusérzék nélkül

Mivel járhat, ha nem találtad meg még a saját kommunikációs stílusod?

  • Gyakran tanácstalan és ideges leszel, mert nem találod a megfelelő szavakat, kiállást, kommunikációs eszközöket, az előnyös összeállítást. Emiatt nem vagy hiteles. Mazsolának érzed magad, aki folyton keresi, hogy melyik császármorzsához illik.

  • Végül magadra erőltetsz valamit, amit más előadónál, szakembernél hallottál és láttál a kommunikációban, de az egész helyzet feszengős lesz. Neked koránt sem áll olyan jól. Nem „jössz át”, és még rosszul is érzed magad.

  • A hallgatag, jól elcsomagolt érzések tudattalanul befolyásolják reakciódat. Ezért egy aktív kommunikációs „projektszezon” neked nem más, mint stresszfaktor. Nem állsz ki szívesen a kihívások színpadára.



TUDTAD?

A valódi fejlődés nem definiál, hanem formál.

Segít összetörni azt a torz tükröt, ami nap mint nap ismételgeti neked, hogy „nem vagy elég jó”, „úgysem fog sikerülni”. De megtanulhatsz egy kommunikációs alkalomhoz „felöltözni”, és a kommunikációs stílusodat megtalálva megszeretni a retorikát.

Hiszen megtalálod a saját előadói karaktered is, és akkor leszel szerencsés, ha megtalálod azt, amelyiket ösztönösen, magától értetődően tudod képviselni.

Tudatosabb összképet közvetíthetsz a közönségednek, sikeresebben gyakorolhatsz rájuk hatást.


Nézz be egy kommunikációs próbafülkébe, ahol végre tükörbe nézhetsz

Számos szakember döcögősen indul el egyedül ezen a retorikai úton. „Gátló közegbe” kerülve ráadásul még inkább visszalépnek.

Ebben segítségünkre lehet:

01 Egy kommunikációs stylist

  • Mert a sikeres nyilvános szerepléseinkhez olykor szükségünk van saját kommunikációs stylist stábhoz. Hiszen minden kommunikációs környezetnek megvan a maga outfit-etikettje. Nem mindegy, hogy egy TED-X színpadra állsz ki, befektetőknek adsz elő, vagy az év végi ünnep beszédet adod elő 20 ismert munkatársnak.

  • Mert a viselt kommunikációs szetted meghatározza a rólad kialakult képet, a saját hangulatod és a teljesítményed is. Kommunikációs stílusod most is van, csak nem biztos, hogy jól is áll.


    02 Saját kommunikációs dresszkódunk megtalálása

  • Mert általában az operába szmokingba mész, de edzeni már inkább egy kényelmes melegítőbe, sportruházatba. Létezik olyan, hogy kommunikációs elegancia. A milyen helyzetben mit illik pedig tanulható.  

  • Mert minél tudatosabb valaki a „kommunikációs öltözködésben”, annál könnyebb minden helyzetben összeállítani a tökéletes kommunikációs szettjeit.



    03 Egy támogató környezet, légkör
  • Mert a megszokott, ismert arcokkal körbevett kommunikációs közeg, „bemozgott” és már kiismert szituációk, tét nélküli, komfortos helyzetek nem segítik a mélyebb kommunikációs önismeretet. Kell a térváltás.

  • Mert szakmai tréningeken a szakértői reflexió mellett más résztvevőktől is folyamatos visszajelzést kaphatunk. Nem egy elmentett lemez alapján ítélnek meg minket mások („tőled ezt nem szokták meg”).


Itt a sikk(er)es emberek maguk öltöztetik fel a sztorijaikat

Mindannyiunk válhat egy emlékezetes előadóvá, saját kommunikációs stílusprofilunk megtalálásával. 

Ehhez a kezdő ütemet a Fesztelen Előadó Képzés is megadja neked. Kattints és tudj meg többet a programról, a trénercsapatról és a jelentkezés módjáról!

Azért említek három előadót, jó?

  • dr. Németh Zoltán — évi 100 nap prezentációs tréninggel a legtöbbet foglalkoztatott prezentációs tréner Magyarországon, TEDX felkészítő (Tesco, Telekom, Bosch, Schneider Electric, GSK, Telenor, Vodafone)

  • Ruff-Kiss Ágnes — beszédtechnika tanár 2009 óta foglalkozik beszédtechnika-oktatással egyéni, csoportos és céges formában (Magyar Igazságügyi Akadémia, ELTE Egyetemi Színpad, Lounge Communication, Phoenix Pharma Zrt., Bonafarm, Telekom, Roche, Inwestmentors, OTP)

  • T.Bieniek Ildikó — kommunikációs tréner, előadói hatáskeltéssel, nonverbális fejlesztéssel foglalkozó szakember (CompuTREND Kft., Billingo, Cool4u Group, Phoenix Pharma Zrt., HD marketing,Telekom, StarNetwork, Fitkid, Inwestmentors, Inkasszó Csoport)

Személyed egy közösségi lény.

A retorika pedig nem egy eszköz (csak) az önérvényesítésre, hanem egy magatartás. Az elkötelezett, artikulált, találékony, megértő ember magatartása, aki a kommunikációt nem eszköznek, hanem társas létmódnak tekinti.

Aki mer élni a pillanattal.

Mert a te viselkedésed is egy előadás.


És számos nyilvános szituáció létezik, ahol a legrutinosabb és tanultabb szakember is padlót fog, ha megszólalásról és nyilvános beszédről van szó. De úgy igazán. Pofára esősen. Olyan arcon csapósan, amivel rombolja az imázsát.

Fejbeverősen, amivel kioltja az önbizalmát. Aztán azt hiszi, nem fáj semmije, feláll és továbbmegy. Pedig minden negatív eset hatással lesz rá.

A jövőben is.

Ezért tanulj meg kommunikációdban is öltözködni. Öltöztesd fel te is a saját sztoridat az alábbi képzésekkel:

Fesztelen előadó képzés

Előadói Akadémia prezentációs tréning vezetőknek

Előadói karakterfejlesztés – képzés csúcsvezetőknek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

Blog feliratkozás

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük