Iggy Pop – akit néha „a punk keresztapjának” neveznek és színpadi megbotránkoztatásairól, valamint kiszámíthatatlan előadásairól ismert – vajon tud-e olyan takáccsal szolgálni egy színpadi előadónak, amit érdemes ellesni tőle? Úgy fest, hogy igen. Vasba betonozott előkészítési rutinokra van neked is szükséged.

 

Egy kor ikonjává vált.
Bármit csinál, még mindig érdekes.

Habár csendesebb életmódot folytat hosszú karrierje mostani szakaszában; a korábban kábítószerfüggő előadó ma még mindig megkérdőjelezhetetlenül komolyan veszi a zenéjét és előadásait. És ez a hozzáállása kiterjed a showja előkészítésére is.

 

Egyszerű díszlet, néhány session zenész és a 70-es éveiben járó félmeztelenül rohangáló Iggy Pop lenne egyesek szerint az egész show forgatókönyve?

 

Ennél jóval több van mögötte.

Ha van autód vagy bármely műszaki kütyüd otthon (legyen szó egy egyszerű mosógépről), akkor tudod, hogy vannak apró kis tulajdonságai.

Az apró kis tulajdonságok, amiket menet közben ismersz meg igazán: hat karton vízzel a csomagtartóban máshogy fordul az autó, degeszre pakolt mosógéppel valahogy meghosszabbodik a mosási idő és a centri.

Mi a közös bennük? Napról napra megtanuljuk használni ezeket a megfigyeléseink alapján.

Saját magadat illetően sincs ez másképp. Tudod, hogy miként viselkedsz vadidegenek előtt és ismerős közegben, ha színpadra kell állni. Nem mindegy, hogy 20 fős közönséged van vagy épp 300.

Hogyan muzsikálsz 5 óra alvással és milyen apróságokat valósítasz meg rituálé gyanánt az előadásod előtt, hogy jobban az sikerüljön.

 

 

Iggy Pop saját elmondása szerint komoly előadói munkát fektet egy-egy szereplésbe

Előadói munkája 8-9 órát vesz igénybe.
Kávéval az ágyban kezdődik – hogy kicsit tisztítsa a fejét –, méghozzá teljes magányban.

Körülbelül 3 órával a show kezdete előtt fél órás padlón fekvéssel folytatódik, majd egy órát át tartó koncentráció során fejben veszi végig a műsort, azaz áttekinti a színpadi mozgásokat és a pozíciókat.

A Qigong sem áll messze tőle, ez tulajdonképpen egy lassú harcművészet, olyan, mint a Tai Chi. El tudod képzelni őt a mozdulatok közben?

Lehet, hogy nevetségesnek tűnik, nála mégis hatásos. Egy zuhany után két órán át, még csendesen ücsörögve a színpadon, szellemileg készíti fel magát a bevetésre.

A kulisszatitkokról te magad is olvashatsz egy New Yorker cikkben, amiből egyértelműen kiderül, hogy nagyon hosszú időt szentel a mentális előkészületeknek.

 

 

Te mit csinálsz, hogy felkészülj egy beszédre?

A mai előadóművészek egyik legnagyobb kihívása – függetlenül attól, hogy azok öregedő punkrockerek vagy nyilvános előadók –, vajon képesek-e a show-ra vagy a beszédre összpontosítani közvetlenül az előadás előtti, alatti és utáni időszakokban?

Ugyanis figyelemelterelő világunkban a színpadra állás előtt akár a közösségi média vagy a beérkező levelek mappája is sikeresen elvonhatja a figyelmünket a lényegről.

 

Vasba betonozott előkészületi rutinokra van szükséged, amely elvisz a színpadra állás pillanatáig.

 

De mit tegyél, ha épp a konferencia munkatársainak jó szándékú személyzetét jelölik ki arra, hogy megbízatásnak vegyék a veled történő csevegést?

Talán nem engedheted meg magadnak azt a luxust, hogy az előadásod előtti félnapot „üres naptárként” kezeld az időbeosztásodban, azaz ne csinálj az égvilágon semmit. Valószínűleg neked is rövidebb időre kell összepréselned az előkészületeket.

Mi a legfontosabb neked előadóként a felkészülés során, ha feltételezzük, hogy nincs 8 órád rá? Kellenek a szabályok.

 

 

1. Először készítsd elő a hangod

A tartalom a kotta, de a hang a hangszer.
Bármilyen zseniális is legyen egy hegedű, ha nincs behangolva és nem tudsz rajta játszani, akkor semmit nem ér.

Bármennyi vokális bemelegítésgyakorlat közül meg kell találnod azt, ami működik a számodra és szigorúan be kell tartanod ezt a rendszert.

Minden a megfelelő belélegzésnél kezdődik: miközben belélegzed a levegőt, óvatosan megfeszíted a hasüreget és lassan kiszorítod a levegőt. Mintha behúznád a hasad, hogy jól nézz ki a tengerparton.

 

Most csináld meg ezt 100-szor. Minden nap. Lassan. Nagyon nyugtató, javítja és erősíti a hangod és felkészíti a beszéd napjára. Végezz hasi légzést közvetlenül az előadás előtt is.

 

Kezdd a hangolással, azaz a bemelegítéssel. Amit én a TEDx előtt használni szoktam az a következő:

  • Légzés: Mély, hasi légzés 10x (egyik kéz mellkason – ez nem emelkedik, másik kéz a hason, ez jelentősen növekszik a belégzésnél)
  • Ajakbemelegítés: Prüszkölés vagy kacsaszájba fújás
  • Artikuláció: hangosan és tisztán mondogasd azt, hogy Mende-monda, Zimm-zumm, majd parafadugóval a szádban beszélj 1 percet!

A vokális változatosság zenei eszközeiről se feledkezz meg:

  • Hangerő: hagyd el a biztonságosnak tűnő és ebből következően monoton sávot! Egy egyszerű mondatot szuperhalkból mondj ki egyre hangosabban. Maxold ki egészen az üvöltésig!

Na ez a hangsávod! Ebből mennyit használsz a beszédedben? Elégedett vagy ezzel a sávval?

  • Sebesség: Sokan küzdenek azzal, hogy túl gyorsan beszélnek. Az, hogy „beszéded hány km/h-val halad”, meghatározza, hogy közönséged hogyan érzékel téged és az üzenetedet. A hadarás az artikuláció rovására is mehet, sőt a változatosságot is rombolhatja. A beszéded sebessége ugyanis a beszéded tartalmának célját, eredményességét is befolyásolja.

 

Milyen az artikulációd? A diktálószoftverekkel (pl. Dictate) jól lehet mérni mennyire artikulálsz. Ebben az érdekes cikkben pedig egyszerűen és érthetően tanulhatod el azt is, hogy miként számítsd ki a beszédsebességet.

 

  • Szünet: Óriási ereje van a jó helyen és jó időben tartott hatásszünetnek. Az esti mese vagy a hangos versmondás remek gyakorlófeladatnak bizonyulhat, hogy gyakorold a helyes szünettartást is.

 

Hidratálj, a kiszáradás veszélyes!

A legjobb választás a tiszta szénsavmentes víz, hiszen a kávé, alkohol és a tea problémája az, hogy a koffeintől kiszáradhat a hangod.  A konferenciaszállodában való tartózkodás olyan, mint egy hét a sivatagban a hangod akkordjai számára.

 

 

2. Készítsd elő a fejed

Fusd végig az előadásod vázlatát fejben, vedd elő a nyitórészeket és idegességed máris csökkeni fog.

A legtöbb előadás egy hatalmas amőbává vált és sok fontos eszközt veszítettek el az előadók ahhoz, hogy az üzeneteiket valóban célba juttassák. Vedd át röviden a kezdés és a zárás elhagyhatatlan elemeit is (figyelem megragadása, jóindulat felkeltése, tartalom bemutatása/vázlat), a tárgyalást, majd egészen a zárásig karöltve (összefoglalás, üzenetek erősítése).

 

3. Készítsd elő a szíved

Nem elég csupán a szavakra összpontosítani, amelyeket mondani fogsz; be kell vonnod az érzelmeket is, amelyek az előadás alapját képezik és emlékezetessé kell tenned azt.

Ez azt jelenti, hogy neked is készen kell állnod a pillanatra.  Érkezz korán a helyszínre, szokj hozzá a légkörhöz! Kerülj egy hullámhosszra az ott lévőkkel, beszélgess, akár az átadandó üzenetről is!

 

4. Készítsd elő a tested

A beszéd a testre nehezíti a stresszt, ezért a testet is fel kell készíteni fizikailag a feladatra. A könnyű testmozgás, maratoni fáradtságérzet nélkül csodákra képes. Ugyanis a cukor és a koffein csak egy bizonyos ponton segít.

 

Ha a tested a magabiztosság jeleit mutatja az agynak, az képes megnyílni és tudásának legjavát adni. Itt írtam néhány gyakorlati gyors tanácsot a lámpaláz ellen>>>

 

Ha úgy élvezed az idő luxusát, mint Iggy Pop, akkor használd fel őket maximálisan. Ha kevesebb időd van, fusd át a pontokat listaként és pipáld ki a szempontokat egy gyorsabb verzióival. A cikkhez felhasznált eredeti angol nyelvű cikket itt találod >>>

 

A hatásos és fesztelen előadóvá válás útján nem vagy egyedül te sem. Egy családias, gyakorlásalapú és a fejlődésedet támogató légkörben megvalósult tréningen olyan emberekkel együtt tanulhatod meg a magabiztosabb, élvezetesebb és sikeresebb előadói eszközöket, akik hasonló cipőben járnak, mint te.

Jelentkezz a legközelebbi tréningre vagy kérj értesítőt a legközelebbi tréning-időpontról.