Nem számít, hogy milyen nyelvet beszélsz. Nem számít, hogy milyen nézeteket vallasz. Az sem, hogy mennyi idős vagy. A reakció – ami kikívánkozik belőled, miután hatalmába kerített –, pontosan ugyanaz, mint bárki másé. Egy sikeres eszközről van szó a kapcsolatteremtésben, de talán mégsem használod a hatáskeltésben és az üzenetátadásban.

 

A porszívóügynöknél egy lépéssel talán jobb pozíciót tölt be a közutálatnak örvendő „unalmas salesesek” listáján: az ingatlanügynök.

Mit tesz egy átlagos ingatlanügynök?
A háznak a jellemzőiről beszél, amelyet eladni szándékozik.

Ám ezt bárki megteheti.

 

Mégis milyen ősi hatáskeltő elemmel dolgozhat egy ingatlanügynök?

 

Képzeld el egy pillanatra, hogy a röpke fél óra alatt – míg ellátogatsz egy kertvárosi ingatlan falai közé –, az ősz színeiben pompázó vasárnapi délután elevenedik meg előtted. A kedves szomszéddal ejtesz néhány szót.

Máris előtted van a kép, ahogy a fehér karácsony estéjén frissen sült bejglivel fogadod Béla bácsit. A postás pedig már negyedik alkalommal mesél a rosszul sikerült randijáról és az utcában téged mindenki csak úgy ismer: a mindenhez értő szomszéd.

E hét vasárnapján a környéken ismét ti vagytok a sorosak a hétvégi kerti partit illetően: új recept naa, muszáj volt kipróbálni.

Majd a következő jelenetben, a számos bók kíséretében büszkeségtől dagadva ülsz le a kinti fa alá, majd este egy vörösbor és a sajttál társaságában személed a feleségeddel a csillagos eget. A hold fényében megcsillan a fa oldalán felvésett jelzés: bizony, a harmadik gyermeketek magasságát itt jeleztétek, de annak is már több éve.

Az emlékek azonban nem fakulnak.

Minden nap elhaladsz a templom, majd Peti kávézója és a kisváros főtere mellett (egy hamisítatlan bögre kávéért mindig beugrasz reggel), ahol a leglényegesebb eseményekről beszélgetnek a legpletykásabb hölgyek.

Este a tágas nappalid közepén elhelyezkedő kanapéd társaságában örömmel veted bele magad a következő mozimaratonba. De ez a kanapé megállta már a helyét a nagy beszélgetések és lakomának beillő vacsorák színtereként is.

 

A házat és a környéket pedig mindjárt annyira szereted, hogy simán odaköltöznél. De nem épp ez a célunk ingatlanügynökként, hogy átéld mindezt? Egy életről beszélünk, amelyen átutazva szinte beleszeretünk?

 

Mert ezt a bájos és élettel teli helyet nem lehet nem szeretni és furcsa és sajátos szomszédaival valamint bájos történeteivel a szívünkbe lopja magát.

Arthur Riolot a világ egyik legjobb dumagépének tartják számon.

Ingatlanokkal kereskedik New Yorktól északra egy kisvárosban, ahol az ingatlanok tulajdonságai helyett, a várható történeteket meséli el a környékről.

Arthur a történeteken keresztül egyedi szemüveget ad a potenciális vásárlókra, akik nem a tulajdonságok, hanem a sztorik alapján döntenek. Arthur igencsak jövedelmező üzleti tevékenységet folytat, mint ingatlanügynök, jóval több házat ad el, mint az összes konkurense együttvéve.

 

Mert Arthur igazából nem árul, hanem sztorizik

 

Arra bárki képes, hogy végigmutogasson egy alaprajzot és felolvassa egy ház tulajdonságait, majd maximális lelkesedéssel közölje a ház várható rezsijét.

Arthur először megmutatja az érdeklődő vevőnek a várost és csak mesél.

Ki, mikor, miért költözött ide és mivel foglalkozik, hány gyerekük és kutyájuk van, és hol tanulnak a gyerekek. Hétvégénket hol buliznak és milyen városi programokon vesznek részt.

Amikor a vevő már mindent tud, akkor pedig mutat egy olyan házat, ami eladó.

Mert szerinte nemcsak a ház számít, hanem a sztori is.

 

Vajon igaza van?

„A jó történetmesélő azon dolgozik, hogy megérintse a közönséget.” – mondja Ed Catmull (Walt Disney és a Pixar Animation Studios elnöke, aki a kreativitás és a technológia metszéspontjának úttörőjeként kibővítette a mesemondók lehetőségeit.)

 

A történetmesélők évezredek óta mindig is nagyon fontos szerepet játszottak a különböző emberi közösségekben. Gondolj csak a rétorokra, a krónikásokra, az evangélistákra, motiváló előadókra.

 

 

Miért olyan hatásosak a sztorikkal előhozakodó személyek a meggyőzés művészetében?

 

Gereblyéztél valaha faleveleket?
Vagy próbáltál már jégkaparó nélkül téli harci díszt távolítani el az autód elülső feléről?

Próbálj meg egyszer egy régi, rozoga, instabil szerszámmal vagy a jeges ellenség esetében a puszta kezeddel nekiesni a feladatnak.

 

Izzasztó, kimerítő szélmalomharcot vívsz majd, melynek elkeserítően frusztráló hatása s.o.k.k.a.l. kimerítőbb, mint gondolnád. A célod pedig sosem éred el.

Épp így van ez, amikor száraz tényeket használsz. Csak és kizárólag.

Talán észre sem veszed, de végigmeséljük az életünket, a szakmánkat, a munkánkat. Minden el nem mondott és elmondott sztorinak célja van, még akkor is, ha egyszerűen csak egy üzenetet közvetít.

 

Mitől olyan különleges a történelem? Attól, hogy a történetek formálják tanulságossá, inspirálóvá; a sztorikból tanulunk és szövünk új álmokat.

 

Ma története van egy ötletnek, egy vállalkozásnak, egy cégnek és minden történet hatással bír.

Tőled függ, hogy ez izgalmas, felemelő, inspiráló, elgondolkodtató vagy épp agitáló, intő, cselekvésre ösztönző – legyen a történet bármilyen, jól elmesélni tudni kell.

 

A történetek esetében mindig az marad meg, amit a hallgatásuk, befogadásuk idején éreztünk

 

Ez az üzleti storytelling feladata is.

Kapcsolatot hoz létre a hallgatóság és a mesélő között.
Egy jól konstruált és jól előadott történet befogadásakor olyan kémiai folyamatok zajlanak a közönség agyában, amik lehetőséget biztosítanak a sztori megtapadására.

Ha a sztori kellő alapossággal felépített, három fontos hormon termelődését tudjuk serkenteni a hallgatóságunk agyában.

A sztorik emberközeliek és megérintenek. Megfoghatóvá tesznek egy cégfilozófiát, egy terméket. Szemléletesek, ezért emlékezetesek.

 

Feladatod tehát: hatni a befogadóra – de hogyan valósítsd meg ezt a gyakorlatban?

 

Mik a storytelling-re alkalmas üzleti szituációk?
Mi egy hatásos sztori anatómiája?

Példák és pontos szerkezetek, elemek, cselekmények és a sztorifajták frissen megjelent könyveben Szabó Dominika társszerzőm jóvoltából. 

Mutasd a könyvet >>>

Dominika több mint 15 éve dolgozik kommunikációs szakemberként, Storytelling-tanácsadóként és trénerként abban segít az ügyfeleinek, hogy megtalálják azt az erős, emlékezetes történetet, amit hitelesen, a hallgatóságban bizalmat ébresztve tudnak üzletfejlesztési, márkaépítési és kommunikációs célokra használni.

A te sztorid is izgalmas és kimagaslóan érdekes.
Egyetlen gyenge pontja van: nem mutatod meg.
Ezért állj elő az emlékezetes és hatásos történeteddel, ehhez kapsz tőlünk egy mentort