2300 évvel ezelőtt Arisztotelész megírta a titkát annak, hogyan legyünk meggyőző előadók. Ez a titok, azóta is alapjául szolgált számtalan könyvnek, amely ebben a témában megjelent. Érdemes tehát közelebbről is megismerkedni azzal, hogy vajon mit is takar ez a titok?
A válasz három szó: ETHOS-PATHOS-LOGOS
De mit is jelent ez a három szó? Egyszerűen megfogalmazva a következőket:
¤ Ethos: az előadó hitelessége, jelleme
¤ Pathos: érzelmi kapcsolat a közönséggel
¤ Logos: logikus érvelés
Ez a három együtt képezi a meggyőzés varázsát. Más szóval ezek az alapvető tulajdonságok kell, hogy jellemezzék a beszédet, mielőtt azt a hallgatóság befogadja.
De tegyünk egy ellenpróbát!
Meg tudja-e Önt győzni egy olyan előadó:
¤ akik nem hiteles Önnek?
¤ aki negatív érzéseket kelt Önben?
¤ aki logikátlanul, összevissza beszél?
Ha a válasz NEM, akkor érdemes továbbolvasnia ezt a cikket, megismerve a három fogalom tartalmát.
Ethos
Ahhoz, hogy a közönség elfogadja, amit mond, hitelesnek kell lennie számukra.
A hitelesség felépítésének több összetevője van:
¤ Tisztelik Önt a hallgatói?
¤ Úgy gondolják, hogy megfelelő a személyisége?
¤ Szavahihetőnek tartják?
¤ Szakembernek tartják-e Önt abban a témában, amiről beszél?
Ne feledje, az kevés hogy ön hiteles forrásnak tartja magát. A közönségének kell tudnia! Az Ethos mutatja, hogy milyen mértékben fogadja el Önt a közönsége hitelesnek.
Pathos
Pathos az előadás közönségre gyakorolt érzelmi hatásának mértéke.
¤ Ébresztenek-e a szavai a közönségben olyan érzéseket, mint: szeretet, félelem, szimpátia?
¤ Ébreszt-e bennük a megjelenése irigységet, szánalmat, büszkeséget?
¤ Egy a versenyről adott jellemzése gyűlöletet, megvetést?
Érzelmi kapcsolatot sokféleképpen kiépíthet az előadó, persze leginkább ismert módszer a sztorizás. Egy sztori, anekdota vagy hasonlat gyakran azzal a céllal hangzik el, hogy összekapcsolja a mondanivalónk lényegét egy, a közönségből kiváltott érzelmi reakcióval.
Logos
Logos a logikai érvelést jelenti.
¤ Van értelme annak, amit mond?
¤ Tényekre, statisztikákra és bizonyítékokra alapozza a mondandóját?
¤ A módszer, amit kínál elvezet az Ön által ígért eredményhez?
Melyik a legfontosabb? Ethos? Pathos? Logos?
Tegyük fel, hogy két előadó beszél egy új céges stratégiáról.
¤ Az első előadó – egy próbaidős, frissen végzett egyetemista – hibátlanul előadja az „A” stratégiát, ami mind logikailag mind érzelmileg hatásos.
¤ A második előadó – egy sikeres cégvezető – mond egy unalmas beszédet a „B” stratégiáról.
Melyik beszéd a hatásosabb?
1. A cégvezető előadása hatásosabb-e azért, mert ő a hitelesebb? (Ethos)
2. Bert Decker a You’ve Got to Be Believed to Be Heard című könyvében azt mondja, hogy az emberek az érzelmekre vevők, és azokat próbálják tényekkel megerősíteni (Pathos).
3. A jól felépített beszéd művészi hatása önmagában is elegendő?
Ezt önnek kell eldöntenie!
Arisztotelész szerint a „logos”-nak kellene a legfontosabbnak lennie. Filozófusként és a logikai érvelés mestereként úgy gondolta, hogy a logikai érvelés az egyetlen szükséges elem egy beszédben. Ha ezt elfogadjuk, akkor nincs is szükség a másik két elemre. Valójában persze Arisztotelész azt is hangsúlyozta, hogy önmagában a Logos nem elég. Nem csak, hogy nem elég, de nem fontosabb, mint a másik kettő. Azt mondja, hogy mind a három egyformán szükséges.
Igaza van Arisztotelésznek? Ön mit gondol?
A sorozat következő része: Mi az Ethos és miért fontos?
(az írás Andrew Dlugan cikke alapján készült, http://sixminutes.dlugan.com/)
0 Responses
Wow this is a great resource.. I’m enjoying it.. good article