Körülöttünk vannak. Tudatlanul is, de élünk velük. És jobban befolyásolnak bennünket, mint bármelyik barátunk vagy szervezet, politikai párt. Mi lehet rád vagy közönségedre ekkora hatással? A tégla, mely megbújik a kommunikációdban.

 

Egy metafora.

Amikor a metaforára gondolunk, általában költői eszközként vagy retorikai virágzásként definiáljuk.

Azaz, nem több mint nyelvi díszítőeszköz.

 

Holott az egyszerűsítés, a tömörítés, az üzenetek fokozásának leghétköznapibb eszközeinek legzseniálisabb válfaja.

 

Te is használod őket.
Percenként akár 4-5 darabot is.

Az időt pénzként írjuk le („eltöltött idő”), a háborús képpel az érveket („megtámadta az érvemet”, „megvédtem az érvemet”), a szeretetet, mint egy utazást („kapcsolatuk holtpontba ütközött”), és az érzelmi állapotokat, mint irányokat („érezte magát”, „felvidítani”).

 

De az elmúlást és halált is többféle módon közelítjük meg:

A molnárt felőrli az élete.
A boldogtalan megboldogul.
A szabót kinyírják.
A meteorológusnak befellegzett.
A kisembereket elteszik láb alól.
A léghajónak elszáll a lelke.

 

Állítólag minden 25. szóban metaforákat használunk, de mivel a metaforák megbújva – mint egy ügynök – vannak beágyazva a nyelvünkbe, gyakran észrevétlenek.

A feltörekvő pszichológiai kutatások azt mondják, hogy olyan egyszerű dolog is, mint egyetlen metafora, következményekkel lehet a gondolkodásunkra.

 

 

Hogyan lesz a metafora hatékony eszköz a véleményformálásra?

James Geary 10 perces előadása mindent elmond az egyik legfontosabb retorikai és nyelvi eszközről.

 

  1. A metafora formabontó gondolatrendszereket
  2. Éppen ezért kisujjból kirázhatod az akár extra bonyolult összefüggések megértetését
  3. Képszerűen írhatsz le egy összefüggést, ezzel érthetőbbé válhatsz.
  4. Segíthetsz átlátni és értelmezni egy komplex koncepciót, mert egy ismertebb dologgal hozod párhuzamba.
  5. A metaforával hatásosabban kommunikálhatsz, mint a szó szerinti, száraz és tényszerű kommunikációval.
  6. Emlékezetesebb lehetsz: képszerűen felidézhető lehet egy-egy állításod; elmentve a hosszútávú memóriába.
  7. Agressziótól mentesen tudsz emlékezetes

 

 

Gondolnád, hogyha egy hipotetikus bűncselekményről beszélsz két különböző csoportnak, ahol az egyiknek vadállatként a másiknak fertőző vírusként írod le azt, annak orvoslására két különböző megoldást fognak javasolni?

A „fenevad” metaforát értelmezők a bűncselekményt több büntető megoldás alkalmazásával akarják majd kezelni (pl. hosszabb börtönidő).

A „vírus” metaforát értelmezők viszont a bűncselekményt több, reformáló intézkedés alkalmazásával szeretnék kezelni, amelyek a bűnözés alapvető okaira irányulnak (betegség kiváltó okaira mennének rá).

Egy stanfordi tanulmány pont ezt a kísérletet hajtotta végre.

 

Nem egyszerűen metaforákkal beszélünk csak, velük gondolkodunk – mondja George Lakoff.

 

A számunkra egyszerű és ismerős dolgokat, a bonyolultabb és távolabbi dolgok megértésére használjuk fel.

 

A metafora nem egyenlő a hasonlattal, ami X olyan, mint Y képletre húzható fel. Mert amíg a hasonlat utal valamire, a metafora azzá teszi. X=Y.

 

A metafora fogalmakat társít egymáshoz és egyik segítségével érteti meg a másikat.

 

 

Ezért egy üzenet vagy gondolat szenzoros, azaz metaforikus kifejezései a mélyebb és pontosabb kommunikációt teszik lehetővé

Akár a metaforák fizikai érzéseket is előidézhetnek bennünk.

Azaz bizonyos érzéseket szimulálunk az elménkben. Ez az oka annak, hogy hatalmat gyakorolnak a gondolataink felett. Agyunk a metafora használatával gondolkodik.

Éppen ezért amikor az élet új metaforákat ad nekünk, új gondolkodásmódot is adhat a számunkra.

Egy Purchase College-ban végzett tanulmány megállapította, hogy amikor az emberek az éghajlatváltozást „háborúként” definiálható jelenségnek értelmezték, akkor a megállítására irányuló erőfeszítést sürgősebbnek érezték.

Kognitív tudósok azt sugallják, hogy a valóság megértéséhez használt metaforák kapcsán sokszor a mentális gondolat egy fizikai gondolatra épül, és fizikai metaforákat használunk az elvont fogalmak megértéséhez. A témáról bővebben ebben a cikkben találsz magyarázatot.

 

Mindenki szeretne emlékezetes maradni egy-egy előadás során, de csak keveseknek adatik ez meg. Pedig nincsenek titkok, csak fel nem használt metaforák.

Milyen különböző metaforafajtákat ismerhetünk?  bővebben előző cikkemben

 

A metafora kitölti az űrt.

Azt a kommunikációs űrt, amit egy maratoni magyarázattal és körülírással sem érnél el. Mindezt pedig olyan elegánsan, mint aki ebben a pillanatban nyerte el egy 20 fős üzleti társaság bizalmát.

Ismerd meg a metaforák mágikus mechanizmusait, amik nitrót adnak az üzeneted célba juttatására – olvasd el előző cikkemet is.