Körülöttünk vannak. Tudatlanul is, de élünk velük. És jobban befolyásolnak bennünket, mint bármelyik barátunk vagy szervezet, politikai párt. Mi lehet rád vagy közönségedre ekkora hatással? A tégla, mely megbújik a kommunikációdban.
Egy metafora.
Amikor a metaforára gondolunk, általában költői eszközként vagy retorikai virágzásként definiáljuk.
Azaz, nem több mint nyelvi díszítőeszköz.
Holott az egyszerűsítés, a tömörítés, az üzenetek fokozásának leghétköznapibb eszközeinek legzseniálisabb válfaja.
Te is használod őket.
Percenként akár 4-5 darabot is.
Az időt pénzként írjuk le („eltöltött idő”), a háborús képpel az érveket („megtámadta az érvemet”, „megvédtem az érvemet”), a szeretetet, mint egy utazást („kapcsolatuk holtpontba ütközött”), és az érzelmi állapotokat, mint irányokat („érezte magát”, „felvidítani”).
De az elmúlást és halált is többféle módon közelítjük meg:
A molnárt felőrli az élete.
A boldogtalan megboldogul.
A szabót kinyírják.
A meteorológusnak befellegzett.
A kisembereket elteszik láb alól.
A léghajónak elszáll a lelke.
Állítólag minden 25. szóban metaforákat használunk, de mivel a metaforák megbújva – mint egy ügynök – vannak beágyazva a nyelvünkbe, gyakran észrevétlenek.
A feltörekvő pszichológiai kutatások azt mondják, hogy olyan egyszerű dolog is, mint egyetlen metafora, következményekkel lehet a gondolkodásunkra.
Hogyan lesz a metafora hatékony eszköz a véleményformálásra?
James Geary 10 perces előadása mindent elmond az egyik legfontosabb retorikai és nyelvi eszközről.
- A metafora formabontó gondolatrendszereket
- Éppen ezért kisujjból kirázhatod az akár extra bonyolult összefüggések megértetését
- Képszerűen írhatsz le egy összefüggést, ezzel érthetőbbé válhatsz.
- Segíthetsz átlátni és értelmezni egy komplex koncepciót, mert egy ismertebb dologgal hozod párhuzamba.
- A metaforával hatásosabban kommunikálhatsz, mint a szó szerinti, száraz és tényszerű kommunikációval.
- Emlékezetesebb lehetsz: képszerűen felidézhető lehet egy-egy állításod; elmentve a hosszútávú memóriába.
- Agressziótól mentesen tudsz emlékezetes
Gondolnád, hogyha egy hipotetikus bűncselekményről beszélsz két különböző csoportnak, ahol az egyiknek vadállatként a másiknak fertőző vírusként írod le azt, annak orvoslására két különböző megoldást fognak javasolni?
A „fenevad” metaforát értelmezők a bűncselekményt több büntető megoldás alkalmazásával akarják majd kezelni (pl. hosszabb börtönidő).
A „vírus” metaforát értelmezők viszont a bűncselekményt több, reformáló intézkedés alkalmazásával szeretnék kezelni, amelyek a bűnözés alapvető okaira irányulnak (betegség kiváltó okaira mennének rá).
Egy stanfordi tanulmány pont ezt a kísérletet hajtotta végre.
Nem egyszerűen metaforákkal beszélünk csak, velük gondolkodunk – mondja George Lakoff.
A számunkra egyszerű és ismerős dolgokat, a bonyolultabb és távolabbi dolgok megértésére használjuk fel.
A metafora nem egyenlő a hasonlattal, ami X olyan, mint Y képletre húzható fel. Mert amíg a hasonlat utal valamire, a metafora azzá teszi. X=Y.
A metafora fogalmakat társít egymáshoz és egyik segítségével érteti meg a másikat.
Ezért egy üzenet vagy gondolat szenzoros, azaz metaforikus kifejezései a mélyebb és pontosabb kommunikációt teszik lehetővé
Akár a metaforák fizikai érzéseket is előidézhetnek bennünk.
Azaz bizonyos érzéseket szimulálunk az elménkben. Ez az oka annak, hogy hatalmat gyakorolnak a gondolataink felett. Agyunk a metafora használatával gondolkodik.
Éppen ezért amikor az élet új metaforákat ad nekünk, új gondolkodásmódot is adhat a számunkra.
Egy Purchase College-ban végzett tanulmány megállapította, hogy amikor az emberek az éghajlatváltozást „háborúként” definiálható jelenségnek értelmezték, akkor a megállítására irányuló erőfeszítést sürgősebbnek érezték.
Kognitív tudósok azt sugallják, hogy a valóság megértéséhez használt metaforák kapcsán sokszor a mentális gondolat egy fizikai gondolatra épül, és fizikai metaforákat használunk az elvont fogalmak megértéséhez. A témáról bővebben ebben a cikkben találsz magyarázatot.
Mindenki szeretne emlékezetes maradni egy-egy előadás során, de csak keveseknek adatik ez meg. Pedig nincsenek titkok, csak fel nem használt metaforák.
Milyen különböző metaforafajtákat ismerhetünk? – bővebben előző cikkemben
A metafora kitölti az űrt.
Azt a kommunikációs űrt, amit egy maratoni magyarázattal és körülírással sem érnél el. Mindezt pedig olyan elegánsan, mint aki ebben a pillanatban nyerte el egy 20 fős üzleti társaság bizalmát.
Ismerd meg a metaforák mágikus mechanizmusait, amik nitrót adnak az üzeneted célba juttatására – olvasd el előző cikkemet is.