Hogyan írjunk nyilvános beszédet – 3+1 lépésben

Hamarosan nyilvánosan kell beszédet mondanod? Ha igen, tudnod kell, hogyan lehet hatásos nyilvános beszédet írni. Ezt kínálom fel ebben a cikkben.  Első tanácsként azt, hogy ha gyorsan szeretnél tanulni, haladj lassan. De milyen lépések alkotják a nyilvános beszéd előkészítésének gerincét?

Az életünk során halott beszédek többsége unalmas. Valójában ez nem meglepő, tekintve, hogy a beszédírást kevesünknek tanítják.

Pedig a kommunikáció tanult készség.

Senki sem születik hatásos előadónak, csak azzá válik.

És bármennyire is küzdünk ellene, mindannyiunknál eljön az a pillanat – lámpafények izzasztó melegségének közegében –, amikor közönség elé kell állnunk.

Legyen az egy prezentáció, egy esküvői beszéd vagy egy networking.

Tehát néhány percig érdekesnek kell lennünk – miközben a szorongás és a színpadi félelem két leggyakoribb oka épp az, hogy nem tudod,

a) mit fogsz mondani

b) jó-e az, amit mondasz.

Ez a cikk erről szól.

Segít, hogy megragadd a képzeletet, hogy mesélj és közben olyan utakra vidd a közönséget, amelyeket soha nem felejtenek el.

Nem elég, ha meghatározod a beszédötletet, amely inspirál és motivál; de fel kell fedezned a nagy beszédek titkos szerkezetét is. Mindemelett a céltudatos történetmesélés erejét és meg kell tanulnod azt is, hogy hogyan érvelj meggyőzően.

Sajátítsd el a szavak erejét.

Ha nagyszerű beszédet szeretnél írni, a következőképpen teheted meg

Elmerülhetsz te akár a testbeszéd tudásának legmélyébe, tökélyre fejlesztheted a légzéstechnikát, ha mindenekelőtt nem ismered a közönséget, a szükséges hosszt és a célt vagy a témát.

Ez igaz akkor is, ha üzleti konferenciáról, esküvőről, iskolai projektről vagy bármilyen más forgatókönyvről van szó.

Mi lenne a beszédírás készítésének folyamata?

Talán nulladik kiindulópontként elcsípni az érzést, gondolatot, ami fontos számodra és érdemes megosztani másokkal.

Ha ez megvan, utána akár napokig, hetekig gyömöszölni-érlelni a fejedben.

Időközben arra is figyelni, hogy beszélgess másokkal erről a bizonyos témáról.

És mindeközben temérdek skiccet készíteni.

Csakis ezután látni neki az írásnak (teljes leírat). Az írás lesz az a pont, amikor mindazt, ami a fejben összeállt, azt írásban letisztítod.

Utolsó lépésként a felkészülésnél pedig elmondod a beszédet, a szóbeli gyakorlással gömbölyíted ugyanis tökéletesre.

Nézzük akkor részletesebben.


Beszédírás lépései

1. Ismerd meg a célt:

Mit akarsz elérni a beszéddel? Oktatás, inspiráció, szórakoztatás, érvelés? Céljaid határozzák meg a hangnemet és a szerkezetet és olykor az eltérő célok drámaian eltérő beszédeket is eredményeznek.

Az ötlet megszületéséről, elkészítésének folyamatáról Szabó András, SZÓ-DA Toastmasters oszlopos tagja, a világbajnoki szereplő Szűcs László egyik felkészítője adott néhány hasznos tanácsot ebben a korábbi cikkemben.


2. Ismerd meg közönséged:

A beszédedet mindig a hallgatóságra kell szabni, mind az ötleteket, mind pedig a nyelvet illetően. Ha egy kompozittermelésről szóló kongresszuson beszélsz szélenergiaiparban tevékenykedő gyártoknak, aligha kell majd magyaráznod a szálerősítésű kompozitok előnyeinek fogalmát.

És ha nyolcvanévesek Karinthy-rajongóihoz beszélsz, valószínűleg nem kell majd annyi humor-bombát ledobnod, mint más közönség esetében.

Légy tisztában a közönséggel kapcsolatban azzal, hogy

  • miért hozták össze őket.
  • mi a közös a közönség tagjaiban.
  • mekkora létszámú közönség lesz.
  • mit tud és mit kell tudnia az adott témában, amiről beszélni fogsz.
  • vár-e esetleg konstruktív vitát egy konkrét témáról és ha igen, miről?
  • milyen a közönség hozzáállása, előítélete, sztereotipiája és tudása az előadás témájával kapcsolatban.
  • mit tud a közönség rólad és hogyan viszonyulnak hozzád, mint előadóhoz.
  • miért foglalkoztatja őket a témád.

3. Ismerd meg az előadás hosszát:

Ne akard elnyomni vagy épp ellenkezőleg, túlterhelni a közönségét.

Lehet, hogy tíz perc túl rövid a vitaindító panelbeszédhez, de valószínűleg túl hosszú a vőfély beszédéhez. Az írási folyamat sokkal könnyebb lesz, ha folyamatosan figyeled a megcélzott hosszt.


4. Írj, javíts, gyakorolj, dolgozd át, majd ismét gyakorold:

Martin Luther King „Van egy álmom” beszéde nem egy nap alatt íródott. Hagyj időt az anyag gyakorlására és dolgozz több vázlaton. Az élő beszédnél gondoskodnod kell a pozitív kapcsolat kialakításáról a közönségeddel.

Ezen már akkor szükséges dolgoznod, amikor beszédet írsz.

Minél felkészültebb vagy, annál magabiztosabb leszel és annál jobb lesz a beszéded.

Gyakorold, ez segít emlékezni a megfogalmazni kívánt pontokra és azok sorrendjére is. Ezáltal a jegyzetedből is gyakrabban pillantasz majd fel és gyakrabban veszed fel a szemkontaktust is.

Fizikai jelenléted, megjelenésed, testtartásod, tehát a nonverbális jelek (testbeszéd, hangszín, beszédtempó) többet közölnek az érzéseidről, mint csak a szavaid.

Épp ezért a gyakorlás közben erre is fektess hangsúlyt.

Tehát testtartásod ne a tartalmad ellen dolgozzon.

Már pedig ezt teszi, ha zsebre tett kezekkel, lesütött szemekkel, félszeg testtartással, ajtó felé mutató cipőorral beszélsz.

Kerüld a monoton hangszínt, a halk hangerőt, a töltelékszavak használatát.

Ugyanis beszédünk, elődásunk gyakran követhetetlen, ha a hangunk remegő, gyenge, monoton és „Ő”-zésekkel, töltelékszavakkal tarkított. Ha nem artikulálsz eléggé, nem vagy érthető. Ha nem megfelelően veszed a levegőt (rekeszizmod nem dolgozik helyesen), nem vagy hallható eléggé.

A beszédünk üzenetének kézbesítésének vannak vokális szempontjai is (légzéstechnika, hangképzés, artikuláció, beszéd zenei eszközei).

Mehrabian 7-38-55 szabálya olyan kommunikációs elméletet fogalmaz meg, amely számszerűsíti, hogy egy üzeneted mekkora hányada kerül átadásra verbális és nonverbális kommunikációs módszerekkel.

E szerint az üzenetek mindösszesen csak 7% -a rejlik a kimondott szavakban (tartalom).

A nonverbális jelek – evolúciós jelentőségük miatt – bármikor képesek felülírni a kimondott szavakat, de megfelelően alkalmazva az irányított benyomáskeltés zseniális eszközévé válhatnak!

Ezek a jelek alkalmasak rá, hogy árnyald, kibővítsd, formáld az előadáshoz tervezett verbális tartalmat.

Eredmény?

Kevesebb szóval nem csak többet mondhatsz el, de sokkal erőteljesebb hatást is gyakorolhatsz a közönségedre.


Tehát mivel kezd a beszéded, ha már leültél megírni?

Egy beszéd „kezdeti kiindulópontja” során rögtön bizonyos következtetéseket von le a közönség tagja a várható „élvezeti értékekről”.

A korai kapcsolatteremtés előfeltétele annak, hogy az előadás üzenete eljusson a hallgatósághoz.

Kezd egy érdekes adattal, kérdéssel, vagy történetmeséléssel. Kerüld a Szahara-szárazságú adatokat, tényeket, számokat.

Az beszéded kezdéséről ebben a cikkben írtam.

Egy megdöbbentő állítással vagy kérdéssel, ütős felütéssel kezdve máris bevonhatod a közönséget, nem pedig unalmas egyirányú üzenet átadásán fáradozol.

A legjobb felütések gyakran anekdotával vagy történettel indítanak, egy fő aspektust helyezve előtérbe.

Az egyszerű, tömör történet, ahol a beszéd főszereplője központba kerül, kiváló módja a beszéd strukturálásának és az üzenet fókuszálásának.

A beszéd kezdetén a cél mindig a figyelem megragadása.

A beszéd korai fázisa fontos a hitelességed és kedveltséged megalapozásához. A személyes anekdoták is hozzájárulhatnak ehhez.

Az első pár mondat célja, hogy a közönség vágyjon a következő másodpercekre, percekre.

Kerüld el a kísértést, hogy a beszéded során túl sok információt próbálj meg elővenni. Nagyobb valószínűséggel emlékeznek nyilvános beszédedre, ha az egy vagy két pontra koncentrál.

Ha megvan a beszédének alapvető szerkezete, itt az ideje, hogy változtass rajta és tedd érdekessé.

Például szóképekkel, nyelv alakzatokkal.

Pontosan azt adni a közönségnek, amit elvár, olyan, mintha altatót adnál nekik. Ne feledd, hogy a beszéd inkább „beszélgetés”, mint formális írás.

A beszéd törzse az, ahol a legtöbb információ megtalálható.

A hallgatóság megismerte a beszéd témáját és okait. Most be kell mutatni az érveidet és példáidat, adataidat, illusztrációidat, amelyek alátámasztják a legfontosabb üzenetet.

Itt lankad leginkbb a figyelem.

Szóval használj képeket, humort és retorikai kérdéseket a közönség elköteleződése érdekében.

Legyen ütős a zárás.

A közönség a zárásodra fog a legjobban emlékezni. Tehát, ha a zárás felejthető, feledhetővé teheti a beszédet.

Mi az, ami itt jól jöhet? Egy utolsó mondat/gondolat/üzenet a végén, amire emlékezzenek a hallgatók.

Egy jó nyilvános beszédnek három lába van:

tartalmi,

stílusbeli

és formai elemeken áll.


Ha az INTRO modellt használod, akkor az alábbi pontokra figyelj oda

1. Hitelesség

Te: Magabiztosan és egyértelműen mutatkozz be

Közönség szempontja: Miért hallgassak rád?


2. Igények lefektetése

Te: Emlékeztesd a hallgatóságot ennek a beszédnek az okaira, apropójára.

Közönség szempontja: Mi hasznom van belőle?

3. Időzítés

Te: Az elején add meg a beszéd hosszát: „A következő 15 percben”

Közönség égető szempontja: Mennyi idő múlva jutok végre egy kávéhoz?

4. Útvonalterv

Te: Mondd el a főbb pontokat: „Ma 3 fő pontra térek ki”

Közönség szempontja: A beszéd mely részei fontosak leginkább a számomra?

5. Célok

Te: Világosan fogalmazd meg a célod: „A beszéd végére szeretném…” „A beszéd végére a jelenlévők 50% megy és vesz egy….”

Közönség szempontja: Szóval ezt akarod tőlem ma…ezért ülők itt.

Nézd meg Jamie Oliver TED-előadásának nyitóját, aki arról beszélt, hogy mindent megtanítanak a gyermekeknek az étkezésről.  

Jamie Oliver megosztja történetét a huntingtoni elhízás-ellenes projektjéről, és elmondja miért fontos támadást indítanunk az ételekkel kapcsolatos tudatlanság ellen.

Sajnálatos módon a következő 18 percben, amikor itt beszélek, négy amerikai, aki jelenleg él, meg fog halni. Az ételtől, amit esznek.

A nevem Jamie Oliver. 34 éves vagyok. Az angliai Essexből jöttem és az elmúlt hét évben azon fáradoztam, hogy a magam módján életeket mentsek.

Nem vagyok orvos.

Séf vagyok. Nincs drága felszerelésem, vagy gyógyszerem. A felvilágosítást, oktatást használom.

Mélyen hiszek abban, hogy az étel hatalmának elsődleges helye van az otthonunkban, amely összeköt bennünket az élet legjobb falatjaival. (…)

Gyakorlatközpontú előadások hallgatásával életszerű szituációkban próbálnád ki magad? A beszédíráshoz szükséges technikák értékes gyöngyszemek lesznek a számodra, amelyek eléréséhez nem szükséges mély búvárnak lenned, mert van, aki a felszínre hozza neked.

Mert ez a tréning az egyik legnagyobb dobásod… lehet: Fesztelen Előadó Képzés. Kattints és jelentkezz!

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

Blog feliratkozás

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük