Hamarosan nyilvánosan kell beszédet mondanod? Ha igen, tudnod kell, hogyan lehet hatásos nyilvános beszédet írni. Ezt kínálom fel ebben a cikkben. Első tanácsként azt, hogy ha gyorsan szeretnél tanulni, haladj lassan. De milyen lépések alkotják a nyilvános beszéd előkészítésének gerincét?
Az életünk során halott beszédek többsége unalmas. Valójában ez nem meglepő, tekintve, hogy a beszédírást kevesünknek tanítják.
Pedig a kommunikáció tanult készség.
Senki sem születik hatásos előadónak, csak azzá válik.
És bármennyire is küzdünk ellene, mindannyiunknál eljön az a pillanat – lámpafények izzasztó melegségének közegében –, amikor közönség elé kell állnunk.
Legyen az egy prezentáció, egy esküvői beszéd vagy egy networking.
Tehát néhány percig érdekesnek kell lennünk – miközben a szorongás és a színpadi félelem két leggyakoribb oka épp az, hogy nem tudod,
a) mit fogsz mondani
b) jó-e az, amit mondasz.
Ez a cikk erről szól.
Segít, hogy megragadd a képzeletet, hogy mesélj és közben olyan utakra vidd a közönséget, amelyeket soha nem felejtenek el.
Nem elég, ha meghatározod a beszédötletet, amely inspirál és motivál; de fel kell fedezned a nagy beszédek titkos szerkezetét is. Mindemelett a céltudatos történetmesélés erejét és meg kell tanulnod azt is, hogy hogyan érvelj meggyőzően.
Sajátítsd el a szavak erejét.
Ha nagyszerű beszédet szeretnél írni, a következőképpen teheted meg
Elmerülhetsz te akár a testbeszéd tudásának legmélyébe, tökélyre fejlesztheted a légzéstechnikát, ha mindenekelőtt nem ismered a közönséget, a szükséges hosszt és a célt vagy a témát.
Ez igaz akkor is, ha üzleti konferenciáról, esküvőről, iskolai projektről vagy bármilyen más forgatókönyvről van szó.
Mi lenne a beszédírás készítésének folyamata?
Talán nulladik kiindulópontként elcsípni az érzést, gondolatot, ami fontos számodra és érdemes megosztani másokkal.
Ha ez megvan, utána akár napokig, hetekig gyömöszölni-érlelni a fejedben.
Időközben arra is figyelni, hogy beszélgess másokkal erről a bizonyos témáról.
És mindeközben temérdek skiccet készíteni.
Csakis ezután látni neki az írásnak (teljes leírat). Az írás lesz az a pont, amikor mindazt, ami a fejben összeállt, azt írásban letisztítod.
Utolsó lépésként a felkészülésnél pedig elmondod a beszédet, a szóbeli gyakorlással gömbölyíted ugyanis tökéletesre.
Nézzük akkor részletesebben.
Beszédírás lépései
1. Ismerd meg a célt:
Mit akarsz elérni a beszéddel? Oktatás, inspiráció, szórakoztatás, érvelés? Céljaid határozzák meg a hangnemet és a szerkezetet és olykor az eltérő célok drámaian eltérő beszédeket is eredményeznek.
Az ötlet megszületéséről, elkészítésének folyamatáról Szabó András, SZÓ-DA Toastmasters oszlopos tagja, a világbajnoki szereplő Szűcs László egyik felkészítője adott néhány hasznos tanácsot ebben a korábbi cikkemben.
2. Ismerd meg közönséged:
A beszédedet mindig a hallgatóságra kell szabni, mind az ötleteket, mind pedig a nyelvet illetően. Ha egy kompozittermelésről szóló kongresszuson beszélsz szélenergiaiparban tevékenykedő gyártoknak, aligha kell majd magyaráznod a szálerősítésű kompozitok előnyeinek fogalmát.
És ha nyolcvanévesek Karinthy-rajongóihoz beszélsz, valószínűleg nem kell majd annyi humor-bombát ledobnod, mint más közönség esetében.
Légy tisztában a közönséggel kapcsolatban azzal, hogy
- miért hozták össze őket.
- mi a közös a közönség tagjaiban.
- mekkora létszámú közönség lesz.
- mit tud és mit kell tudnia az adott témában, amiről beszélni fogsz.
- vár-e esetleg konstruktív vitát egy konkrét témáról és ha igen, miről?
- milyen a közönség hozzáállása, előítélete, sztereotipiája és tudása az előadás témájával kapcsolatban.
- mit tud a közönség rólad és hogyan viszonyulnak hozzád, mint előadóhoz.
- miért foglalkoztatja őket a témád.
3. Ismerd meg az előadás hosszát:
Ne akard elnyomni vagy épp ellenkezőleg, túlterhelni a közönségét.
Lehet, hogy tíz perc túl rövid a vitaindító panelbeszédhez, de valószínűleg túl hosszú a vőfély beszédéhez. Az írási folyamat sokkal könnyebb lesz, ha folyamatosan figyeled a megcélzott hosszt.
4. Írj, javíts, gyakorolj, dolgozd át, majd ismét gyakorold:
Martin Luther King „Van egy álmom” beszéde nem egy nap alatt íródott. Hagyj időt az anyag gyakorlására és dolgozz több vázlaton. Az élő beszédnél gondoskodnod kell a pozitív kapcsolat kialakításáról a közönségeddel.
Ezen már akkor szükséges dolgoznod, amikor beszédet írsz.
Minél felkészültebb vagy, annál magabiztosabb leszel és annál jobb lesz a beszéded.
Gyakorold, ez segít emlékezni a megfogalmazni kívánt pontokra és azok sorrendjére is. Ezáltal a jegyzetedből is gyakrabban pillantasz majd fel és gyakrabban veszed fel a szemkontaktust is.
Épp ezért a gyakorlás közben erre is fektess hangsúlyt.
Tehát testtartásod ne a tartalmad ellen dolgozzon.
Már pedig ezt teszi, ha zsebre tett kezekkel, lesütött szemekkel, félszeg testtartással, ajtó felé mutató cipőorral beszélsz.
Kerüld a monoton hangszínt, a halk hangerőt, a töltelékszavak használatát.
Ugyanis beszédünk, elődásunk gyakran követhetetlen, ha a hangunk remegő, gyenge, monoton és „Ő”-zésekkel, töltelékszavakkal tarkított. Ha nem artikulálsz eléggé, nem vagy érthető. Ha nem megfelelően veszed a levegőt (rekeszizmod nem dolgozik helyesen), nem vagy hallható eléggé.
A beszédünk üzenetének kézbesítésének vannak vokális szempontjai is (légzéstechnika, hangképzés, artikuláció, beszéd zenei eszközei).
Mehrabian 7-38-55 szabálya olyan kommunikációs elméletet fogalmaz meg, amely számszerűsíti, hogy egy üzeneted mekkora hányada kerül átadásra verbális és nonverbális kommunikációs módszerekkel.
E szerint az üzenetek mindösszesen csak 7% -a rejlik a kimondott szavakban (tartalom).
A nonverbális jelek – evolúciós jelentőségük miatt – bármikor képesek felülírni a kimondott szavakat, de megfelelően alkalmazva az irányított benyomáskeltés zseniális eszközévé válhatnak!
Ezek a jelek alkalmasak rá, hogy árnyald, kibővítsd, formáld az előadáshoz tervezett verbális tartalmat.
Eredmény?
Kevesebb szóval nem csak többet mondhatsz el, de sokkal erőteljesebb hatást is gyakorolhatsz a közönségedre.
Tehát mivel kezd a beszéded, ha már leültél megírni?
Egy beszéd „kezdeti kiindulópontja” során rögtön bizonyos következtetéseket von le a közönség tagja a várható „élvezeti értékekről”.
A korai kapcsolatteremtés előfeltétele annak, hogy az előadás üzenete eljusson a hallgatósághoz.
Kezd egy érdekes adattal, kérdéssel, vagy történetmeséléssel. Kerüld a Szahara-szárazságú adatokat, tényeket, számokat.
Az beszéded kezdéséről ebben a cikkben írtam.
Egy megdöbbentő állítással vagy kérdéssel, ütős felütéssel kezdve máris bevonhatod a közönséget, nem pedig unalmas egyirányú üzenet átadásán fáradozol.
A legjobb felütések gyakran anekdotával vagy történettel indítanak, egy fő aspektust helyezve előtérbe.
Az egyszerű, tömör történet, ahol a beszéd főszereplője központba kerül, kiváló módja a beszéd strukturálásának és az üzenet fókuszálásának.
A beszéd kezdetén a cél mindig a figyelem megragadása.
A beszéd korai fázisa fontos a hitelességed és kedveltséged megalapozásához. A személyes anekdoták is hozzájárulhatnak ehhez.
Az első pár mondat célja, hogy a közönség vágyjon a következő másodpercekre, percekre.
Kerüld el a kísértést, hogy a beszéded során túl sok információt próbálj meg elővenni. Nagyobb valószínűséggel emlékeznek nyilvános beszédedre, ha az egy vagy két pontra koncentrál.
Ha megvan a beszédének alapvető szerkezete, itt az ideje, hogy változtass rajta és tedd érdekessé.
Például szóképekkel, nyelv alakzatokkal.
Pontosan azt adni a közönségnek, amit elvár, olyan, mintha altatót adnál nekik. Ne feledd, hogy a beszéd inkább „beszélgetés”, mint formális írás.
A beszéd törzse az, ahol a legtöbb információ megtalálható.
A hallgatóság megismerte a beszéd témáját és okait. Most be kell mutatni az érveidet és példáidat, adataidat, illusztrációidat, amelyek alátámasztják a legfontosabb üzenetet.
Itt lankad leginkbb a figyelem.
Szóval használj képeket, humort és retorikai kérdéseket a közönség elköteleződése érdekében.
Legyen ütős a zárás.
A közönség a zárásodra fog a legjobban emlékezni. Tehát, ha a zárás felejthető, feledhetővé teheti a beszédet.
Mi az, ami itt jól jöhet? Egy utolsó mondat/gondolat/üzenet a végén, amire emlékezzenek a hallgatók.
Egy jó nyilvános beszédnek három lába van:
tartalmi,
stílusbeli
és formai elemeken áll.
Ha az INTRO modellt használod, akkor az alábbi pontokra figyelj oda
1. Hitelesség
Te: Magabiztosan és egyértelműen mutatkozz be
Közönség szempontja: Miért hallgassak rád?
2. Igények lefektetése
Te: Emlékeztesd a hallgatóságot ennek a beszédnek az okaira, apropójára.
Közönség szempontja: Mi hasznom van belőle?
3. Időzítés
Te: Az elején add meg a beszéd hosszát: „A következő 15 percben”
Közönség égető szempontja: Mennyi idő múlva jutok végre egy kávéhoz?
4. Útvonalterv
Te: Mondd el a főbb pontokat: „Ma 3 fő pontra térek ki”
Közönség szempontja: A beszéd mely részei fontosak leginkább a számomra?
5. Célok
Te: Világosan fogalmazd meg a célod: „A beszéd végére szeretném…” „A beszéd végére a jelenlévők 50% megy és vesz egy….”
Közönség szempontja: Szóval ezt akarod tőlem ma…ezért ülők itt.
Nézd meg Jamie Oliver TED-előadásának nyitóját, aki arról beszélt, hogy mindent megtanítanak a gyermekeknek az étkezésről.
Jamie Oliver megosztja történetét a huntingtoni elhízás-ellenes projektjéről, és elmondja miért fontos támadást indítanunk az ételekkel kapcsolatos tudatlanság ellen.
Sajnálatos módon a következő 18 percben, amikor itt beszélek, négy amerikai, aki jelenleg él, meg fog halni. Az ételtől, amit esznek.
A nevem Jamie Oliver. 34 éves vagyok. Az angliai Essexből jöttem és az elmúlt hét évben azon fáradoztam, hogy a magam módján életeket mentsek.
Nem vagyok orvos.
Séf vagyok. Nincs drága felszerelésem, vagy gyógyszerem. A felvilágosítást, oktatást használom.
Mélyen hiszek abban, hogy az étel hatalmának elsődleges helye van az otthonunkban, amely összeköt bennünket az élet legjobb falatjaival. (…)
Gyakorlatközpontú előadások hallgatásával életszerű szituációkban próbálnád ki magad? A beszédíráshoz szükséges technikák értékes gyöngyszemek lesznek a számodra, amelyek eléréséhez nem szükséges mély búvárnak lenned, mert van, aki a felszínre hozza neked.
Mert ez a tréning az egyik legnagyobb dobásod… lehet: Fesztelen Előadó Képzés. Kattints és jelentkezz!