Jim Collins („Good to Great”) adta az ötletet számomra, hogy elgondolkozzak azon, mitől lesz egy prezentáció kiváló. A „kiváló” a „jó„-nál egy szinttel magasabb létezési forma. Nagyon ritka jelenség. Jim több, mint 2 évtizedet kutatta a titkot a vállalati működésben. Nekünk még nem volt ennyi időnk, de szerencsére van aki segít elindulni az úton. Nancy Duarte legutolsó könyvében („Resonate”) ír egy olyan jelenségről, ami biztosan része lehet a „kiváló” prezentációknak. A továbbiakban ezzel foglalkozunk.
STAR momentum (fogalom)
STAR: Something That Allways Remember (Valami, amire mindig emlékezni fogunk.) Egy olyan pillanat, ami többszörösen túl tudja élni a megalkotás pillanatát, mert még utána is sok fórumon és formában is előkerül. Teszi ezt úgy, hogy közben folyamatosan hordozza az üzenetet, aminek létrejöttét köszönheti.
Egy jó előadás csak a megszületés pillanatában élhető át és érezhető igazán, de a S.T.A.R. pillanat mégis egy olyan rész, ami hosszútávú túlélője ennek a pillanatnak, mert a szívünkben vagy az agyunkban hagy egy lenyomatot. Egy ilyen pillanatnak mindig egyedinek kel lennie, nem lehet klisé vagy giccses.
Nézzünk meg néhány példát!
Hiszek benne, hogy egyik legjobb tanulás a másolás. Legalább is kezdetben. Aztán jöhet a lopás. Ahogy Jobs mondta egy 1994-es interjújában: „A nagy művészek másolnak, a legnagyobbak lopnak.” Szóval nézzünk meg néhány másolható példát, ami inspirációt is ad:
- Jamie Oliver TED talk (13:10)
- Steve Jobs: Mcbook Air bemutató (STAR moment: 3:20)
- Jill Bolte Taylor: Ted talk (STAR moment: 2:30)
- Hans Rosling: TED talk (STAR moment: 2:30)
- Steve Jobs: Ipod bemutató (STAR moment 21:10)
- Bill Gates: TED talk (STAR moment: 5:25)
- emlékezetes dramatizáció (Michael Pollan, STAR moment 5:05)
- ismételhető szövegek (ennek Jobs volt a nagymestere: „Apple reinvented the phone”, „world thinnies laptop”, „stay hungry, stay foolish” stb.)
- felidézhető kép
- érzelmi történetmesélés
- megdöbbentő statisztika (The clock is ticking)
Házi feladat, hogy a korábbiakban bemutatott példákat párosítsátok össze a típusokkal.:-)
De mégis hogyan készítsünk ilyen pillanatot?
A legfontosabb szerintem, hogy próbálkozzunk. Minden prezentációnkban keressünk ilyen pillanatot. Ebben sokszor segít a közös ötletelés. Szánj rá a barátaiddal, munkatársaiddal 5-10 percet. Megéri.
Saját tapasztalatom szerint a pillanat megtalálásának első lépése, hogy pontosan tudjuk az előadásunk üzenetét, amit képesek legyünk egyetlen mondatban (képben, idézetben stb.) is megfogalmazni.
Ha ez megvan, akkor nézzük meg a Duarte-listát egyenként és gondoljuk át, tudunk-e példát valamelyikre. Az se gond, ha többet is találunk. Egy jó statisztika jól megfér egy drámai pillanat mellett is.
Aztán már csak a kidolgozás marad, de ez már nem ennek a cikknek a témája.
Szóval keressétek a pillanatokat, amik hatnak és mutassátok meg az előadásaitokban.
dr. Z.
0 Responses