Karácsonyi beszédek írása – gyakorlati útmutató egy retorikai trénertől

Hogyan készítsd el a valaha volt legjobb karácsonyi beszédet?

A karácsonyi beszédet gyakran a munkahelyi ünnepségek, például az irodai karácsonyi parti részeként várják el tőled. Vagy az ünnepi asztalnál ülve a család és a barátok körgyűrűjében. A feladat egyszerűnek tűnik, talán akkor kezdesz el pánikolni, amikor különböző szavakat kellene egymás után tudatosan papírra vetni. Gyakorlatias cikkemben ebben segítek neked.

 

karácsonyi beszéd

 

Bármely családi, munkahelyi vagy baráti esemény, amely 2-3-5 perces beszédet kíván meg tőled, valódi izzasztó feladatként tornyosulhat eléd – ilyenkor kezed is összeraknád egy egyszerű puskázható retorikai vonalvezetőért, lásd, erről írtam specifikusabban is korábban.

Egy beszéd bármikor bekopogtathat hozzád is vagy épp karácsonykor érhet a megtiszteltetés, hogy egy munkahelyi vagy családi, baráti közösség előtt zárd az évet emlékezetesen, motiválóan, energikusan.

Miben rejlik a karácsonyi beszédek egyedi varázsa?


Először is szögezzük le, hogy az életünk során hallott beszédek többsége unalmas. A beszédírást ugyanis nem sok helyen tanítják.

A kommunikáció pedig tanult készség.

Senki sem születik hatásos előadónak, csak idővel válik azzá.

A karácsonyi beszédek többsége is teli van klisékkel, megszokott szófordulatokkal, a túlzottan kiszámíthatóval. A legemlékezetesebb karácsonyi beszédek megragadják a képzeletet, mesélnek és közben olyan utakra viszik az embereket, amelyeket soha nem felejtenek el.

Kiindulásként már az is valami, ha meghatározod a beszédötletet, amely inspirál és motivál; ezután azonban fel kell fedezned a nagy beszédek titkos szerkezetét is.

 

Ha nincs témaötleted, inspiráló alapsztorid, üzeneted, vagy ez bűnösen gyenge, máris hátránnyal indulsz az emlékezetes előadásodban.

Ez ugyanis az alapkő.

 

karácsonyi ünnepi beszéd koccintással
Karácsonyi beszédek az érzelmekre hatva.

 


Habár a karácsony alapvetően adja magát az emocionálisabb felhangú beszédek megírásához; minden beszéd esetén alapvető igazság az, amit Daniel Kahneman pszichológus közgazdasági Nobel díjas tudós is bebizonyított: az emberek egyáltalán nem racionálisan gondolkodnak vagy döntenek.

Ezért is fontos, hogy megismerkedj a céltudatos történetmesélés erejével – amely képes az érzelmekre hatni. (Beszédtípustól függetlenül).

Minden gondolatod annyi ér, amennyire képes vagy szavakká formálni és azokat eljuttatni a hallgatóságodhoz.

Karácsonyi beszédek esetében mindezt extra kihívásként megélve, hiszen jellemzőjük között van az is, hogy rövidek.

A karácsonyi beszéd ideális hossza 2-3, maximum 5 perc.

DE ez utóbbi esetében már igencsak ide-oda mocorgó embereket fogsz látni magad körül.

Mit mondj egy karácsonyi beszédben?


Attól függően, hogy baráti vagy céges, üzleti beszédről van szó, minden estben lesz egy húzó érzelmi fókusza.

Az esemény viszont adott. Karácsonyról van szó. Egy érzelemdús ünnepről.

Az eseménytípus minden másnál jobban irányítja a beszéded formalitását. Ez pedig a következő,

  • családi köszöntőknél: boldogság és egészség.
  • baráti köszöntőknél: összetartozás, közös élmények.
  • munkahelyi vagy szakmai élet adta köszöntőknél: elismerés, köszönet, hála.


Egy-egy fontos előadás esetében jómagam hetekkel korábban elkezdek anyagokat gyűjteni és gondolkozni a koncepción. Majd a megszerzett információkat csoportosítom és meghatározom, hogy az egyes kategóriákhoz milyen üzenetek tartoznak.

Keresem a témákhoz a hozzáillő sztorikat, és azt is, hogy milyen egyéb eszközökkel teszem majd azt érdekessé.

 

A karácsonyi beszéd írásának lépései

A beszéd előkészítésének leghatékonyabb módja a következő:

  1. Kezdd az üzeneted meghatározásával, a kívánt érzelem kihegyezésével. Ez segít abban, hogy gondolataidat arra összpontosítsd, amiről beszélni szeretnél. Mit akarsz elérni a beszéddel? Inspirálni, buzdítani, köszönetet mondani nekik, egyesíteni őket, egy picit humorosan szórakoztatni (ez is belefér)? Céljaid határozzák meg a hangnemet és a szerkezetet.

  2. Miután elcsípted az érzést, gondolatot, amit érdemes megosztani másokkal, akár napokig, hetekig gyömöszöld és érleld a fejedben. Tekintsd meg a beszédírás lépéseiről szóló cikkemet.

  3. Ki lesz jelen, milyen az emberek összetétele? Fontos ismerni a közönséget a beszéded sikerességének érdekében. A közönség pontos ismerete segít kiválasztani a beszéd hangnemét és tartalmát. Munkahelyi vagy családi, szűkebb és tágabb família? A beszédek a jelenlegi élethelyzetekre, a múltbeli emlékek felidézésére és a jövőre vonatkozó kívánságokra kell összpontosítaniuk. Mit akarnak hallani, vagy mit várnak el? Mi okozna nekik örömet?

  4. Legyen meg az üzenetfókuszú téma, az ahhoz illő sztorik, anekdoták listája. A téma egy drapéria, amely számos anyagszálból áll össze. Ezeket egyesíted azáltal, hogy az összes darabot (nyitás, törzs és befejezés) összekapcsolod.

  5. Írj, javíts, gyakorolj, dolgozd át, majd ismét gyakorold, ez segít emlékezni a megfogalmazni kívánt pontokra és azok sorrendjére is. Színezd ki a beszéded.

  6. A közönség a zárásodra fog a legjobban emlékezni. Tehát, ha a zárás felejthető, feledhetővé teheti a beszédet. A jó befejezéshez erősítsd meg témát, foglald össze a főbb pontokat, és fejezd be azt egy határozott kijelentéssel vagy esetleg idézettel. Az a befejezés ideális, amelyre a közönség emlékezni fog.

 

Amit feltétlenül javaslok egy karácsonyi beszédben


Egy történet emlékezetes lehet, kapcsolatot teremthet, közös hullámhosszra helyezhet a hallgatósággal. Általánosságban véve, a legösszetettebb témát is érthetővé és átélhetővé teheti.

Motiválhat, inspirálhat.

Tökéletes eszköz az üzenetérthetőség növelésére.

A történethallgatás serkenti a jobb agyféltekénk működését: azt, amely a kreativitásért, az érzésekért, a humorért felelős.

Az érzelmi tartalmú történetekkel a kulcsfontosságú pontokat és információkat tűélesen értetheted meg és visszaidézhetőbbé teheted azt.

Jellemző még, hogy gyakran a sikeres beszédek egy megdöbbentő állítással vagy kérdéssel kezdődnek. Unalmas és egyirányú üzenet átadása helyet bevonják a hallgatóságot.

A közönségre koncentrálnak és arra, hogy mit szeretnének éreztetni velük.

Épp ezért gyakran anekdotával vagy történettel indítanak: egyszerű, tömör történettel, ahol gyakran egy személyes sztori vagy szájról szájra terjedő történet kerül a központba.

Pontosan azt adni a közönségnek, amit elvár, olyan lehet, mintha altatót adnál nekik.

munkatársak beszélgetnek
A munkatársaknak fontos, hogy értékeljék őket, illetve a teljesítményünket.

 

Munkahelyi és céges karácsonyi beszédek esetében fontos reflektálni az elismerés vágyára. A munkatársaknak fontos, hogy értékeljék őket, illetve a teljesítményünket.

Elfér a történetekben a finom önirónia, a csipet humor, különösen, ha egy közös múltbeli céges eseményhez kapcsolódik és azóta tanultunk az esetből.

A beszédet megfűszerezheti egy-két anekdota, derűsebb helyzet.

A céges karácsonyi bulin elhangzott beszéd arra való, hogy pozitív legyen, ne sóhajtozz egy nehéz évről vagy a nem teljesített célokról.

 

3 különböző példa a karácsonyi beszédre


Íme három karácsonyi beszéd jól ismert és szeretett karácsonyi filmekből, valamint egy beszéd egy fiktív családi asztal mellől, hogy téged is inspiráljanak!

1.    Családi karácsonyi pohárköszöntő

„Most, hogy mindenkinek a halászlén jár már az esze, hadd beszéljek a kezemben tartott karácsonyi narancsról. A karácsonyi narancsban nincs rohanás, vásárlási verseny, sem családi veszekedések sora.

Csak az értékek.

Egy kedves kis történetet olvastam minap.

A történet egy kislányról szól, aki egy árvaházba került. A Karácsony közeledtével egyre több árvaházi gyerek mesélt neki a mesés árvaházi ünnepekről. A visszafogottan, szerényen feldíszített karácsonyfáról, a finom menüről és a minden gyereknek járó karácsonyi ajándékról: egy szem narancsról.

Igen, egyetlen narancsról.

A Karácsony közeledett, a kislány pedig izgatottságában nem bírt várni, megleste tehát az előre feldíszített karácsonyfát. Az árvaház igazgatója – egy megkeseredett ember – meglepettségére rajtakapta, majd büntetésből eltiltotta a narancstól.

A kislány sírva szaladt vissza a szobájába, ahol a későbbiekben az egész vacsora alatt tartózkodott. Nem szerette volna végignézni, ahogy mindenki megkapja a narancsát, csak ő nem.

Az ünnepség után a többi gyerek mosolyogva tért vissza a könnycseppjeivel küzdő kislányhoz

…egyetlen szalvétával a kezükben.

A szalvéta pufi volt és illatos.

Meghámozott narancsgerezdek voltak benne. Minden gyerek a saját narancsából félrerakott egy gerezdet, hogy neki is legyen karácsonyi narancsa. Ez volt élete addigi legszebb Karácsonya.

Én ezt a narancsot most ideteszem magunk mellé az asztalra, hogy emlékeztessen minket a mai este lényegére. Arra, hogy mik az igazán fontos dolgok.

A tartalmatlan, felszínes, rutinszerű esemény helyett a valódi szeretet megélésére.

Tegyük értékessé a mai estét, töltsük meg tartalommal – ez csak rajtunk múlik.

Szeretem, hogy új emlékeket szerezhetünk, amikor együtt vagyunk, mert ezek olyan történetekké válnak, amelyeket elmesélünk gyermekeinknek, ha felnőnek.

Élvezzük ezt a fantasztikus ételt, amelynek elkészítése órákig tartott, és élvezzük szeretteink társaságát, egymás megbecsülését.

Nagyon szeretlek benneteket, és boldog karácsonyt kívánok.”

emberek koccintanak



Miért példaértékű ez a beszéd?

Megvan a kiváltandó érzés, a beszéd célja és az emlékezetes történet eszköze is. Sőt, az említett példa a STAR momentummal is él, a váratlan hatalmával.

A váratlanul ugyanis mindig magával ragad.

Ha fizikai tárgyat, kelléket használsz, megdöbbented a hallgatóságot. Felkeltheted a figyelmüket már rögtön az elején.

Esetünkben a narancsról mindig eszükbe fog jutni a beszéded és a történet konklúziója is. 

Ez nem furcsa és egyedi eset. Retorikai világbajnokok is rendszerint kellékekkel indítják a beszédüket.

Az emlékezetes előadók gyakran használnak fizikai eszközöket.

És a bátor előadók megjegyezhetővé teszik az üzenetüket, ha egy tárgy használatával mernek rugaszkodni a megszokottól.


2.    Ez egy csodálatos élet

Az It’s a Wonderful Life ikonikus jelenetében George Bailey kiáll a gazdag férfi elé a „mindenki ember” jogaiért szónokolva és azért, hogy a bankárok szívére hasson.

Az It’s a Wonderful Life ikonikus jelenetében George Bailey.


George Bailey a páthoszra és az ethoszra hivatkozik, hogy felkeltse a jótékonysági felelősség érzését a gazdag osztályban.

  • Ethos: az előadó hitelessége, jelleme.
  • Pathos: érzelmi kapcsolat a közönséggel.


Ahhoz, hogy a közönség elfogadja, amit mondasz, hitelesnek kell lenned a számukra.

Téged meg tudna győzni olyan előadó, aki nem hiteles vagy aki negatív érzéseket kelt benned? A pathosz jelentősége pedig abban áll, hogy jóval hatásosabb, ha az előadó szavai a közönségben olyan érzéseket teremt, mint a szeretet, szimpátia, együttérzés.

Bailey olyan retorikai eszközöket is használ, mint a metafora („romboló” és „marha”).

Habár az érzelmi kapcsolatot sokféleképpen építhető ki a közönséggel, persze itt is leginkább ismert módszer a történetmesélés.

Egy sztori, anekdota vagy hasonlat gyakran azzal a céllal hangzik el, hogy összekapcsolja a mondanivalónk lényegét egy, a közönségből kiváltott érzelmi reakcióval.

Az asszociációk és a másodlagosan behívott jelentéstartományok pedig nem szorulnak magyarázatra.

Ezért is zseniálisak.


3.    Scrooged

Scrooged egy híres karácsonyi történetet mesél egy kapzsi emberről.


Scrooged egy híres karácsonyi történetet mesél egy kapzsi emberről, aki addig nem hitt a karácsonyban, amíg meg nem látogatta őt három kísértet, akik megmutatták neki, hogy milyen tévedésben jár.

Megtanul nagylelkűnek lenni és befogadni a karácsony szellemét. Murray olyan retorikai eszközöket (nyelvi alakzatokat) használ, mint a párhuzamos szerkezet és az anafora.

Az anafora ismétlésen alapuló alakzat, amelyben az ismétlődő nyelvi egység (szó, szintagma, mondatszerkezet) például az egymást követő mondatok elején találhatók.

„Mindannyian kicsit szebben viselkedünk, kicsit könnyebben mosolygunk, kicsit jobban ujjongunk” vagy a „Tenned kell valamit. Meg kell kockáztatni. Be kell kapcsolódnod”.

Illetve ilyen még az episztrófa vagy epiphora és a párhuzamosság is, ami megjelenik.

Az episztrófa ugyanazon szó vagy szavak megismétlését jelenti egymást követő mondatok, tagmondatok vagy mondatok végén.

Bill Murray beszéde a film végén rendkívül inspiráló.

„ …és ha adsz, akkor megtörténhet.

Akkor megtörténhet veled a csoda. Nem csak a szegényeknek és az éhezőknek; mindenkinek meg kell szereznie ezt a csodát. És ez ma este mindannyiótokkal megtörténhet.

Ha hiszel ebben a szellem dologban, megtörténik a csoda, és akkor azt akarod majd, hogy holnap újra megtörténjen. Nem leszel egy ilyen barom, aki azt mondja: „A karácsony évente egyszer van, ez csalás.”

Ez nem. Minden nap megtörténhet.

Csak akarnod kell ezt az érzést. És ha tetszik és akarod, kapzsi leszel rá. Életed minden napján ezt akarod majd, és megtörténhet veled is.

Most már hiszek benne. Azt hiszem, ez most velem fog megtörténni. Készen állok rá. És az’ nagyszerű. Jó érzés. Tényleg jobb, mint amit régen éreztem. Készen állok. Boldog karácsonyt mindenkinek.”

Cikkemben gyakorlati lépésről-lépésre feladatokkal láttalak el téged a sikeres és emlékezetes karácsonyi beszédedhez.

Mert az emberek szeretik a könnyű utakat, a kész megoldásokat. Ez teljesen természetes. Ahogy az is, hogy bármennyire is szeretnénk, nem mindent lehet megspórolni.

A felkészülést és a részletes beszédírást például már nem. A plázában felmehetsz a másodikra mozgólépcsővel, de egy hegyre már nem.

Egy ünnepi beszéd megírása ugyanazon az alapokon nyugszik, mint bármely retorikai előadás megírása.

Éppen ezért egy retorikai képzéssel erőteljesebben mehetsz neki a gyengeségeidnek, ahol megtanulhatod a legprecízebb trükköket és titkokat is. Segítségével megtanulhatod, hogy miként juss el leggyorsabban a célodhoz. Válj emlékezetes előadóvá, jelentkezz velünk a közös utazásra még ma!

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

Blog feliratkozás

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük