A jelenlegi cikk második eleme egy az ókori retorika újkori használhatóságáról szóló sorozatnak.. (előző rész)
Úgy érzed, hogy a közönséged már azelőtt érzékel és figyel Téged, hogy megszólalnál?
Úgy érzed nagyok az elvárásaik Veled szemben az előadásod előtt?
Úgy érzed, hogy a közönséged nagy része szimpatizál veled?
Fel vannak rá készülve, hogy meggyőzd őket?
Ha nemmel válaszoltál ezekre a kérdésekre, akkor gyenge az ethosod.
Az első cikk az ethos, pathos, logosz alapfogalmait és ezek kapcsolódását az újkori retorikához mutatta be.
Ebben a részben az ethos-szal foglalkozunk részletesebben megnézzük, hogyan méri azt a közönség, és megvizsgáljuk, hogy miért fontos és kritikus ez egy előadó számára.
Mi az Ethos?
Az ethoszt Arisztotelész fogalmazta meg először, jelentése: hiteles. A görög filozófus megállapította, hogy hajlamosabbak vagyunk egy jellemes ember szavaiban hinni. Később kibővítette ezt a definíciót azzal, hogy jobban meggyőzhetőek vagyunk olyan valaki által, aki hasonló hozzánk, legyen szó az adottságairól (pl. az életkoráról) vagy tanult képességeiről (pl. fiatalos nyelvezet)
Arisztotelész még nem említi az előadó tekintélyét (pl. politikusok), vagy az ismertségét (pl. egy iparág elismert szakértője) de valószínűleg csak azért nem, mert az ő korában korlátozottabb volt a nyilvános beszéd lehetősége. Manapság, mikor ennek megannyi formája létezik, és gyakran sokat tudunk az előadóról, ezeket is az ethosz fogalmába tartozónak véljük, kicsit bővítve az elméletét.
Tehát a fentiek alapján egy előadó ethos-szát négy tulajdonság határozza meg:
- Szavahihetőség (ahogyan a hallgatóság érzékeli)
- Hasonlóság (a hallgatósághoz)
- Tekintély (a hallgatósághoz viszonyítva)
- Ismertség vagy szaktudás (a témában)
Nézzük meg ezeket egyenként, mit jelentenek, hogyan tudjuk (ki)használni őket.
- 1. Ethosz = Szavahihetőség
“ Ha bíznak benned, akkor elhiszik, hogy amit mondasz az igaz.”
A hallgatóság hajlamosabb elhinni, amit mondasz, ha bízik benned és ez teljesen független a témától, amiről az előadás szól. Ha bíznak benned, akkor elhiszik, hogy amit mondasz az igaz.
Javul a szavahihetőséged, ha a hallgatóság úgy értékeli, hogy erős morális karaktered van. Ez a következőkből mérhető:
- őszinteség
- etikus vagy morális,
- nagylelkű
- jóindulatú
A hallgatóság jobban bízik benned, ha egy olyan csoport tagja vagy, amelyek hallatán gyakran asszociálnak ezekre a tulajdonságokra. (pl. lelkész, tűzoltó)
- 2. Ethosz = Hasonlóság a hallgatósághoz
„Ha hasonlítasz a közönségedre, akkor sokkal fogékonyabbak lesznek a mondanivalódra, ugyanúgy, ahogyan te is nyugodtabban nyitsz ajtót éjszaka, ha egy ismerős hang szól a másik oldalról.”
A közönség meggyőzhetőbb olyan ember által, akit azonosítani tudnak. Csakúgy, mint a szavahihetőség, ez is teljesen független a témától.
Ha vannak közös tulajdonságaid a közönséggel az nagyszerű.
Ha nincsenek, alkalmazkodhatsz nyelvileg, modorban, öltözködésben, kinézetben és az általános stílusodban a közönséghez. Ez a kaméleon effekt. Ne feledd, hogy ennek korlátai vannak. Ha eltúlzod, elveszítheted a hiteled előttük és az nem szerencsés.
Sok tulajdonságban lehet hasonlóság:
- életkor, nem, bőrszín, kultúra
Például egy fiatal közönség fogékonyabb egy fiatal előadóra, ahogyan egy idősebb közönség egy idősebb előadóra.
- szociális helyzet
Gazdag? Szegény? Tanult? Középosztálybeli? Városi? Vidéki?
- származás
Honnan származol, akár nemzetközi viszonylatban (melyik országból), akár helyi viszonylatban (vidékről vagy városból).
- Foglalkozás, kapcsolat
Azonos a foglalkozásod a hallgatóságoddal? Tagja vagy ugyan annak a szervezetnek, mint ők?
- Személyiség
Analitikus? Emocionális? Visszahúzódó? Nyitott?
3. Ethosz = Tekintély
Minél nagyobb egy előadó tekintélye, legyen az formális (pl. egy választott képviselő) vagy morális (pl. a Dalai Láma), annál inkább hajlamos a közönség elhinni, amit mond.
A tekintély az előadó és a közönsége közötti kapcsolatból fakad, és többnyire elég könnyű felfedezni a jelenlétét. A tekintély számos típusa tartalmazza:
- Szervezeti tekintély
pl. CEO, menedzser, felügyelő
- Politikai tekintély
pl. elnök, politikai vezető
- Vallási tekintély
pl. pap, lelkész, nővér
- Oktatási tekintély
pl. igazgató, tanár, professzor
- Korból fakadó tekintély
pl. bárki aki idősebb nálunk
Ezeken túl minden előadónak van tekintélye, már csak azért is, mert ő az előadó. Mikor beszélsz te vagy az aki a többiek előtt állsz, gyakran valamilyen emelvényen néha mikrofonnal és lámpafényben. Te uralod a történéseket és ebből fakad az ideiglenes tekintélyed.
- 3. Ethosz = Ismertség (vagy szaktudás)
„Szaktudás az, amit a témáról tudsz. Ismertség az, amikor a közönséged tudja, hogy mennyire ismered a témát.”
Az ethoszodat befolyásolja az ismertséged. Az ethoszt befolyásoló négy személyiségjegy közül, az ismertség van leginkább kapcsolatban a témával.
Az ismertséget számos dolog határozza meg.
- A tapasztalataid a témát illetően
Hány évet dolgoztál vagy tanultál az adott területen?
- A témához vagy elmélethez való közelséged
Te alkottad a elméletet? Egyáltalán részt vettél a megalkotásában? Vagy inkább egyfajta harmadik személy vagy?
- Az eredményeid a területen
Könyvek vagy publikációk. Blog. Kereskedelmi termékek fejlesztése.
- A bemutatott képességeid
Ha pénzügyi menedzsmentről beszélsz, sikeres pénzügyi menedzser vagy?
- Elért eredmények, vagy másoktól kapott elismerések a területen
díjak amiket elnyertél, megszerzett bizonyítványok, felállított rekordok(?), elért mérföldkövek
Hogyan függenek össze ezek a tulajdonságok?
Az ethoszt nem lehet csak úgy kipipálni („igen, van ethoszod vagy „nem , nincs”) mint ahogy ez működik, mondjuk a terhességnél. Inkább a szépséghez hasonlítható, aminek van egy csomó változata, és sokféleképpen érhető el. (És ott van a néző szemébe, a közönségében…)
Könnyű észrevenni, ha megnézzük, hogy hányféleképpen kombinálódik az Ethoszt jellemző négy tulajdonság. Nézzük a következő példákat:
- Egy CEO beszél az alkalmazottakhoz
Pozíciójából fakadóan szervezeti tekintélye van, és általában ehhez hozzájön még az ismertsége a cégben elért sikerei miatt. Habár nem valószínű, hogy sok alkalmazottjához hasonló lenne (a legtöbbjüknél idősebb, gazdagabb, és talán zárkózottabb és analitikusabb is). Mindazonáltal a szavahihetősége erős, mert az alkalmazottakkal való őszinte kommunikációjára alapozza.
- Az amerikai elnök
Az elnöknek – a munkájából adódóan – több tekintélye van, mint bárki másnak a földön. Az elismertsége és szavahihetősége valószínűleg nagyban függ a politikai beállítottságunktól. Ami a hasonlóságot illeti vegyes a kép – amerikai, nem túl öreg és nem is túl fiatal. De politikus, ami távolra helyezi a szociális helyzetét illetően.
- Egy tanár beszél a diákjaihoz
Valószínűleg papírja van a szavahihetőségéről. Tekintélye van a 16 évesek előtt mind a korából mind a pozíciójából fakadóan. Tíz éve tanít az iskolában (tapasztalat), többek között sok diák idősebb testvérét is tanította (elismertség). Sajnos nem hasonlít rájuk sem kor sem anyagi helyzet sem pedig foglalkozás vagy zenei ízlés terén.
Mindnyájuknak jelentős ethoszuk van, mivel számos területen jól teljesítenek. Különösen az(el)ismertség és a tekintély jár gyakran együtt. Azok a dolgok, amiket az (el)ismertségért teszel gyakran tekintélyt is szereznek számodra.
Azonban senkinek nincs tökéletes ethosza. Természetesen nehéz elérni, mert sok ütközéssel járna. Például, a közönséged előtti tekintélyed gyengíti a velük való hasonlóságodat.
Miért fontos az Ethosz az előadók számára?
„Ha magas az ethoszod, a közönséged hallgat rád és figyel az első megszólalásodtól kezdve”
Ha magas az ethoszod, a közönséged hallgat rád és figyel az első megszólalásodtól kezdve. Arra számítanak, hogy valami fontos mondanivalód van és alig várják, hogy hallhassák. Könnyen meg tudod győzni őket, feltéve ha a beszéded lenyűgözi őket. Egy gyenge beszéd lesüllyeszthet, és sokkal könnyebb lesz újra feljönnöd.
Ha alacsony az ethoszod, a közönséged talán nem figyel rád. (az is lehet, hogy meg sem jelennek. Az alacsony ethosz nem vonz tömegeket) Az elvárások alacsonyak Veled szemben, és egy ehhez kapcsolódó gyenge nyitás biztos, hogy „megöl”. A beszéded lehet meggyőző, de ehhez sokkal jobbnak kell lennie, a gyenge ethosz miatt.
Hogyan teremts ethoszt?
Szemben a pathos-szal vagy logos-szal (amikről később lesz szó részletesen), az ethoszod előre meg van alapozva még mielőtt az első szavaid elhangzanának. Függetlenül attól, hogy van tapasztalatod a témában vagy nincs vagy hogy CEO vagy egy vállalatnál vagy sem.
Sokféleképpen építhetünk ethoszt és sokféle képen erősíthetjük a beszédünkkel. erről lesz szó a sorozat következő cikkében.
Az előző cikk elérhető itt
(az írás Andrew Dlugan cikke alapján készült, http://sixminutes.dlugan.com/)
0 Responses
Kedves Zoltán,
Megörültem, amikor az oldaladra tévedtem. Erősen csökkentette később az örömömet az, hogy Andrew Dlugan blogjáról származó tartalmakat látok itt lefordítva anélkül, hogy a szerző neve szerepelne. Sőt, számomra az jön le, hogy ezeket az írásokat sajátjaidként teszed közzé. Hmmm….
G.