Gyakran feltett kérdés a tréningeken, hogy mi az elhangzó kérdések pontos helye a prezentációkban. A kérdés látszólag nem tartozik a fajsúlyos témakörökbe, de ezt csak az gondolhatja, akinek még soha nem esett szét a profin megtervezett, időzített előadása a váratlan kérdésroham, vagy élesen fogalmazó résztvevő kezelése miatt. Ez néha egészen a saját „ethosunk” lebontásáig is vezethet, ami viszont hosszú távon is káros lesz (lsd korábbi írások a témában)
Tapasztalataim szerint a kérdések „GPS koordinátáinak” meghatározásának a következő dimenziói lehetnek:
- Az előadó felkészültsége (előadóként és/vagy szakemberként)
- Az előadás hossza
- Az előadás jellege
- A hallgatóság összetétele
Az általunk választható megoldások a következők lehetnek:
- Az előadás legvégén lehet kérdezni
- Az egyes tartalmi szakaszok végén kérdezhetnek
- Bármikor lehetőség van a kérdések feltételére.
Nézzük meg a akkor az egyes megoldások előnyeit hátránya és kombináljuk össze a helyzetek által megkövetelt választásokkal.
1. Az előadás végén
Előnyök:
- Nem billenti ki – az esetleg nem eléggé rutinos – előadót
- Az érzelemből jövő kérdések tompulnak, hiszen idő telik el a „fellobbanástól” számítva
- Lehetőség van a kérdések együttes kezelésére, ami az előadónak is könnyedség
- A kérdezők jobban inspirálhatják egymást
- Maga az előadó is könnyebben indítja be a kérdezés-szekciót, akár egy saját kérdéssel
Hátrányok:
- Megtörik a hallgatóság bevonódása, hiszen nem teheti föl kérdést akkor, amikor felmerül
- Elvesznek fontos/jó kérdések, hiszen nem biztos, hogy megjegyzi/lejegyzi a hallgató
- Kapcsolódó kiegészítések, megvilágosító információk elveszhetnek
Mikor javaslom ezt használni
- Nem vagyok elég rutinos előadó
- Nem ismerem a témát előre
- Fontos számomra a logikai ív végigvitele
- Csak nagyon kevés időm van, vagy arányaiban (téma/idő) ki vagyok feszítve
- Túl sok hallgatóm van (ekkor sok kérdés is jöhet)
- Általánosan: konferenciák, rövid bemutatók
2. A tartalmi szakaszok végén
Ez gyakorlatilg az előzőnek egy speciális esete. Kifejezetten nagyobb hangvételű előadásoknál javaslom. Előnye, hogy a szakaszolással kezelhetővé válik az előző megoldás legtöbb hátránya.
3. Bármikor az előadás alatt
Előnyök:
- Magabiztosságot sugall, ethos-t is építhet
- Élővé és interaktívvá teszi az előadást
- A hallgatóság értelmezhet közben is, ami növeli az üzenetátadás hatékonyságát
Hátrányok:
- A válaszadás miatt elvesztett idő az előadástól vehet el értékes perceket
- Ha nem tudom kezelni a nehéz kérdéseket, akkor a hitelességem is bánhatja
- Megtörheti a logikai ívet
- Behozhat lényegtelen kérdéseket, szempontokat
Mikor javaslom ezt használni
- Kisebb csoporttal dolgozom
- Ha hosszabb időm van a prezentációkra
- Fontos számomra az interaktivitás
- Tudás, magabiztosságot, hitelességet akarok sugározni
- Képes vagyok a felmerülő nehéz kérdések kezelésére
- Általánosan: oktatások, hosszabb képzések
dr. Z
Egy korábbi, a témához kapcsolódó cikk: A kérdések szekció hiénái
0 Responses
Szia Z.!
Király kis blog, jó olvasni mindazt, amit élőben is hallhattunk tőled. Pihenésképp feldobom azt a prezit, amit kb. 3madszorra nézek meg, annyira bejön – hátha nyújt neked is valami inspirációt.
http://www.slideshare.net/GlobalGossip/steal-this-presentation-5038209
üdv,
Chris
(tudod honnan) 😉