Az üzleti kommunikáció egyik gyakori eszköze a cégprezentáció, amikor a vállalatunkról adunk elő idegeneknek. Nem könnyű műfaj, ráadásul sokszor komoly tétje is van. Érdemes átgondolnunk, hogyan tudjuk a maximumot kihozni belőle. A következő pár sorban számba vesszük a jó „cégprezi” sikerkritériumait, néhány ötletet, tippet.
Mi a cél? 
Ha céges előadásra készülünk, akkor minden esetben gondoljuk át – sőt javaslom írjuk le – mi a célunk pontosan. Ha már kész az előadás, akkor lapozzuk át újra, hogy vajon megfelel-e a leírt céloknak. Milyen céljaink lehetnek?
- Meggyőzés: Szerintem minden cégprezinek ez az elsődleges célja. Meggyőzni, hogy a mi termékünk a legjobb, meggyőzni, hogy mi vagyunk a legtapasztaltabbak, hogy valamit csak tőlünk kaphat meg a hallgató és még lehetne hosszan sorolni. Ezekben a témákban a hit, a lelkesedés, a hitelesség megmutatása kell, hogy vezessen minket. Sokszor a „hogyan” és nem a „mit” a hangsúly. Inkább az érzelmekre kell hatnunk, a SZÍV-re.
- Bemutatás: A másik cél egy termék/szolgáltatás, egy ötlet, egy gondolat bemutatása. Pontosan, strukturáltan, részletesen. Itt a tárgyilagosság, a felépítettség dominál. Elsősorban az AGY-ra akarunk hatni.
Természetesen a két alapcélra együtt érdemes összpontosítanunk a helyzet és a hallgatóság függvényében. Éppen ez teszi nehézzé, ugyanakkor potenciálisan sikeressé is az előadásunkat.
Melyek az üzenetek?
Ha megvan a célom, akkor tovább kell bontanom üzenetekre. Ilyenkor én leggyakrabban mind-map programot használok, mert az mutatja legjobban a kapcsolatokat is. Ha Powerpoint készül, akkor javaslom, hogy minden dia alá kerüljön oda az üzenet. Nem információ, hanem az abból származtatott üzenet. Jó ellenőrzése a prezentációnak, ha a végén visszanézzük vagy megkérünk valakit arra, hogy mondja el szerinte mit mond a dia. Az egyes üzenetek továbberősíthetőek nyelvi és vizuális eszközökkel.
Milyen eszközökkel?
A cégprezentáció nagyon szabad műfaj, ezért megengedi, hogy sokféle eszközt használjunk. Nézzük hát sorra, mi kerülhet a kosarunkba.
1. Manapság az egyik legnépszerűbb eszköz a Prezi elnevezésű prezentációs program, melyről a www.prezimagyarul.hu oldalon olvashatsz még többet. Ez az online szoftver újszerű megjelenítésének köszönhetően a még mindig a meglepetés erejével tud hatni, ami – valljuk be – sokat érhet egy bemutatkozásnál. Persze nem ez az egyetlen eszköz, hiszen akár egy furcsa tárgy felmutatásával is meg tudjuk lepni a hallgatóságunkat. Legyünk bátran kreatívak, megéri.
2. A jó cégprezentáció mindig tartalmaz történeteket. Ezek közül ez egyik legfontosabb az eredettörténet arról, hogyan jött létre a cégünk. Ha nincs ilyen, akkor alkossunk egyet:-). Az általunk mesélt történetek legyenek rövidek, érdekesek és konkrétak. (lsd. a Heath fivérek SUCCESS modelljét).
3. Analógia: A bonyolult eljárások, termékek, és összetevők részletes és pontos bemutatása helyett javaslom, hogy használjatok olyan párhuzamot, ami egyszerűsít, emlékeztet. Ha megvan, hogy mit szeretnétek hasonlítani, akkor keressétek meg hozzá a párhuzamot. A legjobb kiindulópont a kedvenc tevékenységetek: sport, hobbi, szórakozás.
4. Vizualizáció: Ha az üzeneteink összeállnak egyetlen történetté, akkor azt fontos támogatni vizuális elemekkel, képekkel, videókkal, animációkkal. Persze csak mértékkel, hogy az üzenet mindig kivehető maradjon.
„Egypercesek” – gyakorlás
Jó gyakorlás a hétköznapokra, ha megpróbáljuk egyetlen percben kifejezni a cégünk által nyújtott szolgáltatást/terméket. Fontos, hogy az elmondottak továbbra is legyenek figyelemfelkeltőek, érdekesek. Kerüljük a leíró jelleget. Saját tapasztalatom szerint egy perc az egyetlen jó analógia/párhuzam kibontására elegendő. Hogyan válasszunk ilyet? Szerintem két dolgot kell figyelembe vennünk. Az első a hallgatóság jellegzetességei (nem, kor, tapasztalat stb.) a másik pedig a saját hobbink, kedvenc témánk. Ha a történelmet szeretjük, akkor ne a sportból keressük a párhuzamokat. (persze igazítva a hallhatósághoz)
dr. Z