Nézők ezrei vagy milliói figyelnek. A tét óriási. Vajon hogyan lehetséges, hogy két, szinte azonos témájú, azonos évben megjelent, azonos időtartamú TED videó közül az egyik több milliós, míg a másik „csupán” néhány tízezres nézettséget produkál? A válasz nem a témában keresendő, hanem valami sokkal inkább látványosabb momentumban.

 

A ScienceofPeople.com kutatói kíváncsiak lettek az előadások sikerének titkaira, egy vizsgálat során pedig arra jutottak, hogy az erős eltérést kizárólag a nonverbális jelzések számában, illetve a beszéddallam szélességében lehetett kimutatni.

Az előadások egy részét ugyanis a nonverbális jelek milyensége és száma szinte kivéreztette.

Tudtad? A TED előadók 272, a jó beszélők 465, míg a kiemelkedő eredményekkel büszkélkedő előadók átlagosan 600 kézgesztust használtak 20 perces beszédük alatt.

Hadd hozzak egy sztorit.

 

Egy törékeny, vékony és boldogságtól sugárzó nő áll ki a színpadra, majd megdöbbenést hoz az arcodra

 

Ránézve aligha tudnád elképzelni, hogy veszélyt jelent rád nézve.

Magabiztosság élő szobraként ülsz a székedben, amikor e kedves és bájos hölgy egy éles pengéjű kést ránt elő és vicsorgó buldoghoz hasonlóan, rosszalló tekintetével nyársal fel éppen (akárcsak a Peddington c. mesefilmben, a rosszalló tekintet mindig megizzaszt).

Véleményedhez –  egy hasonló helyzetben – még mindig sziklaszilárdan ragaszkodnál vagy potenciális vészhelyzetként kezelnéd és szíved hevesebben kezdene el verni?

Az fenti szituációt T. Bieniek Ildikó, a Még mindig Előadok, Tehát vagyok c. könyvem társszerzője élőben mutatta be a könyvbemutatón a közönség számára.

 

Ildikó élőben demonstrálta, hogy a közönségedben már a színpadra lépésed első pillanatától felépül egy kép, melyet előadásod után meg is tartanak rólad.

Mert a nonverbális jelek kommunikálnak.

Ez a kép arról szól, hogy mit jelentettél a számukra, milyen érzéseket hagytál lenyomatként bennük.

És vajon sikerült- e érzelmekkel kommunikálnod azt.

Ha egy élmény voltál a számukra, akkor szívesen őriznek meg magukban. A hatás maradandó – előadás és előadó így válik emlékezetessé. Az érzelmeid kifejezése, az üzenet átadása azonban olyan jeges felületen is megcsúszhatnak, mint a nonverbális jelek, amiket sugárzol önmagadból.

 

Ildikó a hatásgyakorlat képzésformáját egy évtizednyi televíziós műsorvezetés-, illetve modellek mozgáskultúráját fejlesztő képzések vezetését követően fejlesztette ki, gyakorlati tapasztalataira alapozva. Egyéni- és csoportos tréningek keretében foglalkozik a nonverbális területekre koncentráló kommunikációs tréningekkel.

 

Mivel, kire és hogyan hatunk?

Számtalan előadó nincs tisztában a kérdésre adott valós válasszal.
Rengetegen még csak nem is sejtjük, hogy a magabiztos lépteinknek is van kiállása, íve, dinamikája.

Amikor Mr. Bond belép egy terembe és elegáns hidegvérrel sétál be a gonosztevők közé, lazán, mégis minden figyelmet magára vonz, nemde?

Az öltözékünk és a megjelenésünk stílusával is üzenhetünk (különösen a hölgyek).

 

A nonverbális kommunikációnk tehet arról, hogy hogyan ítélnek meg mások, mennyire figyelnek ránk, tudjuk-e irányítani a beszélgetéseket vagy kezelni a konfliktusokat.

 

Ugyanis létezik egy nyelv, melyet még az angolnál is jobban szükséges értened. Az emberek jelentős többsége – így talán te is – képtelen hatékonyan megfigyelni a környezetét.

Pedig az árulkodó jelek tehetnek téged is hatásos előadóvá. Mert a megfigyelés egy olyan képesség, mely elsajátítható. Ez az a részlet, ami miatt még nálad is jobban teljesíthet a szomszéd széken ülő előadó.

Az árulkodó nonverbális jelek segítségével olyan hasznos információkhoz is juthatsz, amely segítségével elkerülhetnéd a problémákat, jobban megérthetnéd az embereket vagy akár sikeresebb üzleteket köthetsz.

És azt is mindig tudhatod az előadásod során, hogy mikor szükséges „csatornát váltani”.

 

Léteznek olyan nonverbális eszközök, jelzések, amik egyáltalán nem támogatják a hiteles előadói karakter megjelenítését?

 

A Még Mindig Előadok, Tehát vagyok c. könyvemben olvashatsz arról, hogy testtartásod, kézgesztusaid, lábaid pozíciója vagy színpadi mozgásod hogyan befolyásolják a közönségben rólad kialakuló képet – sőt, az előadókra vonatkozó „testbeszédi tiltólistával„ is megismerkedhetsz.

Ugyanis a nonverbális kommunikáció vagy rokonnyelvén testbeszéd nem más, mint az információátadás egy eszköze.

Érvényesülése

  • arckifejezéseken (mimikákon)
  • érintéseken
  • testmozgáson
  • testtartáson
  • a külső megjelenésen (öltözék, frizura, ékszerek)
  • hangszínen, hangmélységen, vagy hangerőn

 

keresztül valósul meg.

’A testbeszéd az emberi kommunikáció mintegy 60-65 százaléka’

Ismerd meg a könyvemből a rossz szokásaidat, ami nem igazán passzol egy magabiztos, szimpatikus előadóhoz és a könyv segítségével alakítsd át a testbeszédi repertoárod.

A nonverbális kommunikációd fejlesztése az élet számos területén hozhat sikereket, nem csak a színpadon. Kutatások szólnak arról, hogy a nonverbális jeleket felismerők és dekódolók jóval tudatosabb önértékeléssel rendelkeznek. Mindig tudják, hogy mit gondolnak róluk.

Jóval sikeresebbek is az életben. A döntésed, hogy kihagyod-e ezt a ziccert.