Ha prezentálsz, te is ara vágysz, hogy olyan prezentációt készíts, ami egymagában eladja az ötleted. Egyesek belevetik magukat a prezentációs technikákba, mások azon gondolkodnak, hogyan kezdjenek neki egy klassz és emlékezetes előadásnak. Hiszen a „felütés” jelentőségéről már hallottak.
Mindannyiuk törekvése a kezdetekben elvérzett, mert le kell menni a lifttel a mínusz 2-es szintre, ott parkol gyakran a sarokban letakarva a legfontosabb összetevő a prezentációdhoz.

Magyarország az ezer jó gondolat országa, a prezentációs technikák hiánya miatt viszont itt gyakran meg is állunk, pedig a legtöbbször nem elég tojást tojni, kotkodálni is kell.
Hiába van egy jó gondolatod, ha az azt tálaló beszéded céltalan.
A végletekig csinosított diával se mész semmire, ha nincs az előadásodnak célja, illetve a célt kiszolgáló üzenete.
Hasonlíthatnám ezt ahhoz is, hogy a világ legjobb ételreceptje is csinos fotó marad a receptes könyvben, ha nincs egy jó chéf, aki elkészítse azt. Jó hozzávalókkal máris ötletek pitchelhetsz, stratégiai eredményeket összegezhetsz és folyamatokat tehetsz érthetőbbé.
Ez a cikk jó chéffé kíván tenni.
Kihagyod az első oldalt a prezentációs receptes füzetben?
A prezentációs receptes füzeted első oldalán a receptek legfontosabb információi találhatóak meg. „Hány főre” főzöl és „kiknek”.
Kinek prezentálunk?
Tudnod kell, hogy ki lesz a hallgatóság.
A résztvevők adott témában való tudásszintje, a személyisége, a before szakasza (mit tud rólad) befolyásolja majd a stratégiát. Az ethoszod alakulását.
Milyen a csoport összetétele, és a résztvevők létszáma?
Egészen más egy 500 fős közönség előtt előadni, mint egy 10 fős meetingen.
Mennyi időd van a főzésre? Egy gyors vacsi, vagy egy jó laktató alla bolognese is elrotyoghat fél napon át a tűzhelyen. (Pár perces előadás, egy 18 perces TEDX vagy ennél hosszabb).
Mennyire legyen rövid és tömör a prezi?
A prezentáció célja
A következő kérdések szintén meghatározóak.
Egy ötletet szeretnél prezentálni? Befektetőket meggyőzni? Cégek adott időszakra vonatkozó eredményeit ismertetni?
Egy adott téma köré épített szakmai előadás lenne?
Vagy egyetemisták előtt leszel vendégelőadó?
Mielőtt elkezdenéd a prezentáció elkészítését, meg kell határoznod fő célját. Mit szeretnél, hogy a hallgatóság megtanuljon, érezzen vagy mit tegyen, miután meghallgatott téged?
Mit könyvelsz el sikernek? A világos cél segít a tartalom összpontosításában, az fő üzeneted strukturálásában.
Ha mindezeket a hozzávalókat tisztáztad, akkor térjünk a lényegre.
A pad alatt átcsúsztatott üzeneted
Tudod, létezik az az üzenet, amit képes voltál néhány sorban összefoglalni annak idején a tanterem túlvégén ülő osztálytársadnak.
A papírgalacsin útját pedig gondosan megtervezted.
Géza adja át Pistinek, majd Karcsikának.
Ha bármi galiba történik, az üzenet nem jut el a címzettnek.
Most arra kérlek, hogy idézz fel két-három olyan infómorzsát, konklúziót, sztorit a legutóbb halott előadótól, amire szó szerint emlékszel. Megmaradt.
Én várok.
Ez volna a papírgalacsinra írt szöveg.
Nos, semmi?
Nemhogy a konklúzió, de még a sztori sincs meg? Akkor a hiba „nem az Ön készülékében” van. A prezentáció ugyanis nem egy lineáris folyamat, mely egy ppt- megnyitásával kezdődik el.
A prezentáció az üzeneted (ki)szolgálója.
Ehhez addig „legózol” papíron a részletekkel, amíg össze nem áll a tökéletes prezentációd.
Egy-egy fontos előadás esetében jómagam hetekkel korábban elkezdek anyagokat gyűjteni és gondolkozni a koncepción. A megszerzett információkat csoportosítom, van, amit elvetek, van, amit megtartok. Majd meghatározom, hogy az egyes kategóriákhoz milyen üzenetek tartoznak. Mivel egy kerek történet is jó módszer tud lenni az előfeszítésre, ezért keresem. hogy a témákhoz milyen sztorik illenek majd.
Ha te sem emlékszel semmi maradandóra, akkor a prezentáló fél nem végezte el a házi feladatát.
Hogyan találd meg az üzeneted?
Nevezhetnénk a „nagy ötletnek” az előadásod vagy javaslatod magját.
A közönségnek képesnek kell lennie „látnia” a legfontosabb üzenetet. Ha tele van zsargonnal vagy elvont, fogalmi szavakkal, akkor az még nem az. Például ez az üzenet: „A várostervezési elvek megvalósítása biztosítja, hogy ez az útépítési projekt fenntartható legyen” átváltoztatható a következőre: „A kerékpárutak és sétányok hozzáadása csökkenti a szennyezést.”
Ne adj kliséket és közhelyeket.

Ha ezzel a kulcsüzenettel állsz elő, akkor az az: „Az emberek a legnagyobb kincsünk”. Ásítááááás! Konkrétan megkérdezném tőled, hogy mire gondolsz. Ezzel a kulcsfontosságú üzenettel állnál elő: „Ahogy növekedett a cégünk, különböző típusú emberekre volt szükségünk, ahogy beláttuk, szárnyalni kezdtünk.”
Sokkal érdekesebb.
Ha megérted, ki a közönséged, és megérted, hogy mit kell tudnia, akkor készen állsz az alapvető üzenet megalkotására.
Az kulcsüzenetnek választ kell adnia a következő 5 kérdésre:
- Ha a közönséged semmi másra nem emlékszik, mi az az egyetlen dolog, amit szeretnénk, hogy felidézzenek?
- Az előadás végére a közönséged motivált, okosabb lesz tőle?
- Leírja az egész előadásod lényegét?
- Elég egyszerű ahhoz, hogy megismételhető legyen?
- Az összes tartalom tud majd az előadásodban ehhez kapcsolódni, és támogatni azt?
Előadás tiszta cél nélkül, a figyelem drasztikus fogyókúrája
A tiszta, világos, karakán üzenet nélküli előadás egy fogyókúrára hasonlítható.
A figyelem az előadás alatt nem jut elegendő, figyelmet laktató energiához (tápanyaghoz). Egyszerűen fogyókúrára fogod.
A megvont kalória hatására pedig a következők mennek végbe a közönségedben:
- A közönség egy „veszélyhelyzetet” érzékel
A figyelmét nincs mi táplálja, ezért csökkenteni kezdi az energiafelhasználást (a szemkontaktust, a koncentrációt stb.).
- A figyelemhiány idővel elkezdi a bizalom, a szakértői státusz izmait bontani
Pedig te a szakértői izmosodás folyamatát szeretnéd megtapasztalni.
- A lankadtság, érdeklődés -és motivációvesztés alakul ki
Akárcsak a túltolt drasztikus fizikai fogyónál, amikor koplalni kezdünk.
- Majd belassul a motivációs alapanyagcsere
A közönség megelégszik kevesebb kalóriával, már abszolút nincsenek pozitív elvárásai az előadásoddal szemben.
Aki előadását előre megfontolt és átgondolt szándékok nélkül, pusztán információk egymás után rakásával adja elő, az „Előadás tiszta cél/üzenet nélkül” bűncselekményét követi el. Idővel pedig a koncentrált figyelem gyilkosságát.
Ha átnéznéd az előadásaidra készült táplálkozási naplódat, hogy legyen elég kalória a figyelem táplálására. A linken vár a lehetőség.
Mire figyelj az üzeneted átadhatóságánál?
1.Egyszerűsítsd az üzeneted
Az egyik legnagyobb hiba, amit az előadók elkövetnek, hogy túl sok információt próbálnak belezsúfolni a diákba vagy a beszédbe.
Ez a követhetőséget, a koncentrált figyelmet és a motivációt is gyengítheti. Ennek elkerülése érdekében le kell egyszerűsítened az üzeneted, és a témád legfontosabb szempontjaira kell összpontosítanod.

A Harvard Business Review mesél egy TEDX előadás alapsztoriról. Nairobiban (Kenya) élt egy 12 éves maszáj fiú, Richard Turere, aki elmesélt egy lenyűgöző történetet.
Családja egy hatalmas nemzeti park szélén nevel állatállományt, és az egyik legnagyobb kihívásuk az állatok oroszlán elleni védelme volt – különösen éjszaka.
Richard észrevette, hogy a lámpák elhelyezése a mezőn nem akadályozza meg az oroszlántámadásokat, de amikor fáklyával sétált a mezőn, az oroszlánok távol maradtak. Fiatal kora óta érdekelte az elektronika, saját magát tanította, például szétszedte a szülei rádióját. Ezt a tapasztalatot arra használta fel, hogy kidolgozzon egy lámparendszert, amely sorban – napelemek, autóakkumulátor és motorkerékpár-jelződoboz segítségével – fel- és kialszik, és ezáltal olyan mozgásérzést kelt, amely reményei szerint elriasztja az oroszlánokat.
Felszerelte a lámpákat, és az oroszlánok abbahagyták a támadást. Hamarosan a kenyai falvakban elkezdték felszerelni Richard „oroszlánlámpáit”.
A termék óriási, a mögötte húzódó hiteles sztori is.
Az üzenet mégis egyszerű.
A központi üzenetnek tömör és világos kijelentésnek kell lennie, amely összefoglalja fő gondolatunk vagy érvelésünk.
2. Támogasd az üzeneted bizonyítékokkal és példákkal, sztorikkal
A központi üzenet önmagában nem elegendő a közönség meggyőzéséhez.
Bizonyítékokkal és példákkal kell alátámasztani, amelyek bizonyítják annak érvényességét, relevanciáját és előnyeit.
Ezek lehetnek tények, statisztikák, sztorik, idézetek, analógiák, ötletes metaforák vagy ajánlások. Válaszd ki a legrelevánsabb és leghitelesebb információforrásokat.
Világos és tömör lett? Releváns és meggyőző? Megfelel a célodnak és a közönségednek?
3. Kapcsold össze az üzenetet a közönség érzelmeivel és értékeivel
Illeszkedjen a közönség legójátékának hézagába.
Nemcsak logikában, hanem érzelmekben és értékekben is. Használhatsz ehhez retorikai eszközöket, például ismétlést, kontraszt használatát, analógiát vagy humort, hogy érzelmi hatást kelts.
Használhatsz olyan történetmesélési technikákat is, mint például a feszültség létrehozása vagy egy személyes anekdota. Ezzel üzeneted emlékezetesebb és áttekinthetőbb lesz.
Mi tehát a fő üzenet egy előadásban?
Az alapvető üzenet egy egyszerű mondat, amely egyértelműen összefoglalja az előadás lényegét.
Ami szállítható.
Ez adja a tartalom fókuszát.
Lehetővé teszi a közönség számára, hogy „megkapja” azt, amivel gazdagabb lesz. Azt, hogy emlékezzen a prezentáció konkrét céljára. Az agyunk mindig maga dönti el, hogy mit tart fontosnak.
Bár ez a szűrési mechanizmus hasznos, kihívást is jelenthet.
Mert, ha az üzenetünk nem sikerül, a közönségünk továbbra is azon fog töprengeni, hogy: „Mit kellene tudnom?” vagy „Mit csináljak?” vagy „Na és akkor mi van?”
2003 óta segítek megtalálni az előadóknak a saját, magabiztos hangjukat, ez a szám mára meghaladja már az 5.000-t. 2012 óta készítek fel előadókat (több, mint 50 fő) TEDx konferenciákra, sőt én magam is adtam már elő itt. 2013-ban alapítottam meg az első hazai nyelvű Toastmasters retorika klubot PestBeszéd néven, amit azóta számos követett.
Olyan cégekkel dolgoztam együtt, mint a Magyar Telekom, Tesco, Bosch, OTP, Schneider Eletric, McDonalds, GSK, Tchibo, Nestlé, Erste Bank.
A beszéd központi üzenete minden téren kihívást jelentett a résztvevőknek.
Benned is ott van a lehengerlő és fesztelen előadó.
Segítek, hogy szabadjára engedd!
Fesztelen Előadó képzésünk részletei a fent linken.