Pár éve megszületett néhány prezentációs paragrafus, amit ez előadók felháborító – már-már bűnözői – magatartása inspirált. Azóta több fejezet is követte, sőt már ügyészi megfigyelőlap is született. Íme az első nagyobb fejezet.
Prezentációs Büntető Törvénykönyv (PBTK)
Preambulum
A Prezentációs Büntető Törvénykönyv célja, hogy felhívja a figyelmet azokra a súlyos –akár kiskorúak fejlődését megzavaró – előadáshoz kapcsolódó cselekményekre, melyek velünk szemben követnek el a „bűn”-gyenge előadók.
A Törvénykönyvben lévő tetteknek nincs büntetési tétele. Azaz mégis van. A hallgatóság reakciója, így az alábbiakra érdemes odafigyelni:
- Többé nem jön el, esetleg menekül ha Téged kell hallgatnia
- Többé nem vásárol Tőled, sőt ezt másoknak is mondja
- Nem ismeri el a szaktudásod és ezt a hitét másokkal is megosztja
- Kiábrándul belőled, örökre
A Törvénykönyv felépítése:
- Általános bűncselekmények
- Vizuális bűncselekmények
- Retorikai bűncselekmények
- Beszédtechnikai bűncselekmények
- Büntetési tételek (mert mégis van :-))
1.fejezet: Általános bűncselekmények (17)
1.§ Információ túladagolás:
Aki egy a rövid távú memória számára befogadhatatlan mennyiségű információt (10 infó felett/dia) kísérel meg túl rövid idő alatt a hallgatósága számára átadni, az az “információ túladagolás” bűncselekményét követi el. Súlyosabban minősül a cselekmény, ha az elkövető
- 12-14 betűmérettel követi el a cselekményt
- hosszú, teljes mondatok képernyőre helyezésével követi el a cselekményt
- táblázatok, ábrák, képek egy közös diára való zsúfolt helyezésével követi el a cselekményt
2.§. Időpazarlás:
Aki egy adott időegység alatt átadható információt annál jelentősen hosszabban ad át, az időpazarlás bűncselekményét követi el. Súlyosabban minősül a cselekmény, ha mindezt
- Késve kezdéssel és zárással követi el.
3.§. Hangos felolvasás kéretlenül:
Aki a képernyőre írt hosszú szövegeket a hallgatóság számára maga olvassa fel hangosan, az a “felolvasás kéretlenül” bűncselekményét követi el. Súlyosabban minősül a cselekvés ha tettét:
- Visszaesőként, többször megismételve követi el.
- Helytelenül olvasva, rosszul hangsúlyozva, hadarva követi el. (bús monoton-konokon és fájón)
4.§. Áltudományosság:
Aki a közönség tudását és szakértelmét figyelmen kívül hagyva számukra idegen kifejezéseket használ az „áltudományosság” bűncselekményét valósítja meg. A cselekmény súlyosabban minősül, ha az elkövetés:
- Latin kifejezések használatával történik
- Angol kifejezések használatával történik.
5.§. Untatás:
Aki mások non-verbális (vagy verbális) jelzéseinek figyelembe vétele ellenére a prezentációját érdekes elemek nélkül, monoton adja el, az a “untatás” bűncselekményét valósítja meg. A cselekmény súlyosabban minősül, ha az elkövetés:
- Monoton, álomba ringató hangon történik
- A szöveg gépiesfelolvasásával történik (3PO hatás)
- Gyenge, oda nem illő történet vagy vicc elmesélésével valósul meg.
6.§. Előadás tiszta cél/üzenet nélkül:
Aki előadását előre megfontolt és átgondolt szándékok nélkül, pusztán információk egymás után rakásával adja elő, az „Előadás tiszta cél/üzenet nélkül” bűncselekményét követi el.
7.§. Szenvedélymentesség:
Szenvedélymentesség bűncselekményét követi el, aki úgy ad elő, hogy abból a közönség érzi, ez érzelmileg nem hozzá kötődő téma. Súlyosabban minősül az eset, ha
- Az előadó mindezt anyagi ellenszolgáltatásért teszi
8.§. A közönség inzultálása :
Aki előadását a közönséggel kötözködve, őket inzultálva adja elő a „közönség inzultálása” bűncselekményt követi el. Súlyosabban minősül az eset, ha azt
- Értelmetlen fölösleges információkkal traktálva követik el
- Ha a közönséget viccessé téve, őket kigúnyolva követik el
- Ha azzal a túlzó feltételezéssel követik el, hogy „biztosan mindenki tudja….”
9.§ Vászonszerelem:
Az előadó figyelme és tekintete kizárólag a prezentációjára összpontosul, fejjel vagy egész testtel is a kivetítés felé fordul, így elvesztve a kapcsolatot a hallgatósággal. (Elsősorban a szemkontaktus hiánya.) Súlyosbító körülmény, ha a terem elsötétül, és az előadónak csak az árnyéka látható.
10.§ A prezentációs egysíkúság:
Az anyag bemutatását nem teszi könnyebben befogadhatóvá, változatossá és élvezhetőbbé rövid szóbeli kiegészítésekkel (pl. történetek, összefüggések) elkerülve a 6.§-t is, amely tagolások hiánya (akár a kivetítő kikapcsolásával is) megfosztja a hallgatóságot az előadói erényekből is táplálkozó teljesség élményéből.
11.§ A rossz ütemezés:
Rossz ütemezés bűncselekményét követi el, aki nem ismeri a prezentáció időzítési lehetőségeit, és nem igazítja azt mondandójához. Súlyosbító körülmény, ha az automatikus továbbítás miatt minden alkalommal vissza-vissza kell lépnie az előző diához, amíg a mondat végére ér.
12.§ Strukturálatlanság:
A strukturálatlanság bűncselekményét követi el, aki az előadás szerkezetének bemutatása (tartalomjegyzék, vázlat) nélkül adja elő mondanivalóját és/vagy a későbbiekben nem tartja ezt a felépítést.
13.§ Pingvinezés :
Aki a vászon és közönség között, testtartását és súlypontját változtatva ingázik a „pingvinezés“ vétségét követi el.
14.§ Capoeira:
Aki dinamikusan, de céltalanul előre-hátra lépegetve, testsúlyát áthelyezve ad elő a „capoeira” vétségét követi el.
15.§ Merkelezés:
Aki előadás közben huzamosabb ideig ujjhegyeit összeérintve ad elő a „Merkelezés” vétségét követi el. Súlyosabban minősül, ha
- Az előadó közben ezzel az alakzattal gesztikulál is (super glue)
16.§ Zsebre dugott kéz:
Aki előadás közben zsebre teszi a kezét – ezzel tiszteletlenséget mutatva a hallgatóságnak – a „zsebre dugott kéz” vétségét követi el. Súlyosabban minősül a cselekmény, ha
- Mindkét kezet használva követik el
- A zakót kéz mögé simítva követik el
17.§ Pulpitus-nyuszi:
Aki előadását pulpitus mögé bújva, a közönségtől távol maradva adja elő a „pulpitus-nyuszi“ vétségét követi el. Súlyosabban minősül az eset, ha
- Mindkét kézzel a széleket markolva követik el
- Monoton hangon felolvasva követik el
Hát ennyi az első fejezet.
Nézzétek az előadókat, gyűjtsétek a tetteiket!
A jövő héten jön a következő fejezet. 🙂
0 Responses
Kúl.
Adom közre, osztom. Mint észt. (Ace)
S köszönöm a gyűjtést.
PP
Rossza felbontású képekkel tűzdeli a prezit.
Idétlen, idióta, nem vicces képekkel.
Máshonnan unalomig ismert képekkel.
Várja, hogy egy egy vicces ábrán nevessünk.
Idézeteket tesz bele és fel is olvassa. Okosan.
Ja, most látom, h. ez jön majd a vizuális bűncselekményeknél gondolom. 😀
Szia! Jó ötletek. Köszi, amit lehet beépítek 🙂
A 12. paragrafust szerintem nem szabadna mindig használni. Amikor egy ötperces előadásból (pl. konferencián) egy-kkét percet a tartalomjegyzékre veszteget, az szerintem pont, hogy súlyos vétség. Főleg, mert ilyenkor általában egy, jól behatárolt témáról van szó, amit röviden így-is úgy-is kifejt az első dián.
Egyetértek, ez inkább a hosszabb vállalati előadásoknál fontos, ahol 30 percnél mér fontos lenne a tartalojegyzék.
Én mióta az eszemet tudom minden előadáson elalszom,főleg akkor ha érdekel. 30 perc után már biztos a kóma. 🙂
🙂 ha érdekel?
Nagyon jók a cikkeid, tömörek, lényegre törőek. De! Minden egyes bejegyzésben találok 2-3 helyesírási hibát: néhány betű lemarad / kimarad a szóból, két szó egybeírva, ahol tárgyeset kéne ott alanyeset van, stb. Egy átolvasás – akár egy független személy részéről – sokat tudna javítani a helyzeten! Még így utólag is!
Nem szeretném, ha ez a hozzászólás megjelenne, csak neked írtam privát üzenetként!
Köszönöm szépen. Időnként megkapom.
A pörgős életemben gyorsan írt cikkek átka ez. Szerencsére sokszor visszajeleznek Nekem 🙂
Köszi!