Hála Nektek olvasóknak, tovább bővült a Prezentációs BTK, újabb paragrafusokkal.
Íme a jelenlegi verzió.
1.§ Információ túladagolás
Aki egy a rövid távú memória számára befogadhatatlan mennyiségű információt (4-6 infó/dia) megkísérel rövid idő alatt a hallgatósága számára átadni, az az“információ túladagolás” bűncselekményét követi el. Súlyosabban minősül a cselekmény, ha az elkövető
- 12-14 betűmérettel követi el a cselekményt
- hosszú mondatok képernyőre helyezésével követi el a cselekményt
- táblázatok és ábrák egy közös diára való zsúfolt helyezésével követi el a cselekményt
2. §. Hangos felolvasás kéretlenül
Aki a képernyőre írt hosszú szövegeket a hallgatóság számára maga olvassa fel hangosan, az a “felolvasás kéretlenül” bűncselekményét követi el. Súlyosabban minősül a cselekvés ha tettét:
- visszaesőként, többször megismételve követi el.
- helytelenül olvasva, rosszul hangsúlyozva követi el.
3. §. Vizuális (környezet)szennyezés
Aki az egyébként tiszta, világos üzeneteket képes irreleváns, oda nem illő vizuális elemekkel gyengíteni, eltakarni, “vizuális szennyezést” követ el, különösen súlyosan minősül, ha az alábbi cselekményekkel követik el:
- Rossz színkontrasztok használata: kék-sárga, zöld-piros
- Meglévő üzenetek (szövegek) takarása
- Képek gyenge minőségben vagy apró méretben való megjelenítése
- Nem megfelelő ábratípus használata
4. §. Untatás
Aki mások non-verbális (vagy verbális) jelzéseinek figyelembe vétele ellenére a prezentációját érdekes elemek nélkül, monoton adja el, az a “untatás” bűncselekményét valósítja meg. A cselekmény súlyosabban minősül, ha az elkövetés:
- Monoton, kellemetlen hangon történik
- Gyenge, oda nem illő történet vagy vicc elmesélésével valósul meg.
5.§. Túlanimálás
Aki zavaró, oda nem illő, túlmozgásos animációk megvalósításával ad elő, az a “túlanimálás” bűncselekményét követi el. A cselekmény súlyosabb, ha a túlanimálás hangeffektusokkal kísérve követik el.
6.§ Kapcsolatvesztés a hallgatósággal
Az előadó figyelme és tekintete kizárólag a prezentációjára összpontosul, fejjel vagy egész testtel is a kivetítés felé fordul, így elvesztve a kapcsolatot a hallgatósággal. (Elsősorban a szemkontaktus hiánya.) Súlyosbító körülmény, ha a terem elsötétül, és az előadónak csak az árnyéka látható.
7.§ A prezentáció kizárólag prezentáció
Az anyag bemutatását nem teszi könnyebben befogadhatóvá, változatossá és élvezhetőbbé rövid szóbeli kiegészítésekkel (pl. történetek, összefüggések) elkerülve a 6.§-t is, amely tagolások hiánya (akár a kivetítő kikapcsolásával is) megfosztja a hallgatóságot az előadói erényekből is táplálkozó teljesség élményéből.
8.§ A rossz ütemezés
Rossz ütemezés vétségét követi el, aki nem ismeri a prezentáció időzítési lehetőségeit, és nem igazítja azt mondandójához. Súlyosbító körülmény, ha az automatikus továbbítás miatt minden alkalommal vissza-vissza kell lépnie az előző diához, amíg a mondat végére ér.
9.§ Strukturálatlanság
A strukturálatlanság vétségét követi el, aki az előadás szerkezetének bemutatása (tartalomjegyzék, vázlat) nélkül adja elő mondanivalóját illetve a későbbiekben nem tartja ezt a felépítést.
Köszönet Nektek Olvasóknak 🙂
Dr.Z