Magyarország az ezer jó gondolat országa, a prezentációs technikák hiánya miatt viszont itt gyakran meg is állunk, pedig a legtöbbször nem elég tojást tojni, kotkodálni is kell.
Hiszem, hogy bárki ki tud törni a saját szavainak börtönéből és elérheti a flow érzését, elkerülve ezzel a tömeggyilkos diákkal spékelt csontszáraz előadásokat. Mi szükséges ehhez?
Nem csupán önbizalom szükséges, hanem egy hatásos beszéd felépítésének tudása is.
Ebben a cikkben megismerheted az előadástechnika alapjait, ha már megvan az, hogy „mit” mondasz, de nem tudod, hogy „hogyan” kellene átadni.
Rengeteg emberben ott élnek az inspiráló történetek, melyek méltóak volnának szélesebb közönség számára is, amelyet például egy TEDX előadás is kínálhat.
Mégis a gyakorlatban azt tapasztalom, hogy vannak, akik fájdalmasan félénkek, a színpadon a mondatok összefüggéstelenül bukdácsolnak. Egy gyenge kezdés pedig determinálja a gyenge folytatást.
Pedig mindenkinek egyetlen vágya van a piros szőnyegen: a tartós ováció elérése.
Egy prezentáció során tulajdonképpen egy utazásra viszed a közönséget, egy olyan utazásra, ami után – ha jól csinálod – az emberek másképp látják majd a világot.
Ezek volnának a prezentációd legnagyobb kihívásai?
Elsőre nekifutva talán a legnagyobb kihívásod kitalálni, hogy hol kezd és hol fejezd be az előadásod. Minden gondolatod annyi ér, amennyire képes vagy szavakká formálni és azokat eljuttatni a hallgatóságodhoz.
Hasonló mindez ahhoz, mint egy építőelemes játék, ahol nincsenek titkok, elérhetetlen célok, csupán fel nem használt építőkockák.
A legismertebb előadók közös jellemzője, hogy tisztában vannak vele: az előadói készségeik fejlesztése egy folyamat és nem késztermék.
Emlékezetes előadóvá válunk és nem születünk.
Fél siker, ha van olyan gondolat benned, ami felemel vagy épp levisz a mélybe (mert ez azt jelenti, hogy szívedet tudod beleadni a témába), akkor máris ott a beszéd ígérete a zsebedben.
De hogyan tovább?
Ráadásul ott van az online tér és annak világa.
Fények. Állvány. Háttér. Unalom.
Hirtelen TV-bemondó, operatőr, fővilágosító, rendező is válik belőled.
Ebben segíthet az előadástechnika tanulása.
Az előadástechnika kifejezetten arra koncentrál, hogy hogyan mondjuk el, ha már megvan, hogy mit. Az emlékezetes előadásig vezető macskaköves út a beszédstratégia, a vizualizáció, az előadásmód köveivel van kikövezve.
Habár minden „siker gyökere”: az ötleted, az üzeneted, a gondolatod; az előadástechnika buktatói mégis fojtogató indákként képesek megölni azt.
Talán ezért is érzed a csekély szorongástól egészen a szőnyegbombázásszerű félelemig az érzelmi hullámokat, amik arra emlékeztetnek, hogy a beszédednek tétje van.
Az értékes és emlékezetes percek, a fókuszált figyelem és a tapsvihar hiánya sokszor ott kel életre, hogy egyeseknek többet kellene kihozni a hangjából, többet kellene artikulálnia, hogy érthető legyen; vagy jobban kellene használnia a testét, a logikai ívnek jóval tömörnek és humorosnak kellene lennie.
A közönséged ugyanis pillanatok alatt leveszi, hogy
- felkészült vagy-e;
- hiteles vagy-e;
- mennyire tudod őket megérinteni
Akkor nézzük a gyakorlatban.
Prezentációs technikák lépésről lépésre – az ötlettől a tapsviharig
Minden prezentáció alapja a téma.
Amit akár hetekkel korábban végiggondolsz, keresed hozzá az érzelmi kötődést, a konklúziót.
Ez utóbbi adja meg ugyanis a beszéded alapját.
Ha már megvan, hogy hová szeretnél kilyukadni, összeszeded az odavezető út különböző megállóhelyeit:
- a használandó eszközöket (papír, mind-map, ppt, prezi, slideparrot);
- a felhasználandó elemeket (történetmesélés, idézet, meghökkentő adat, kérdés);
- a kezdés és zárás elemeit;
- a rászánandó idő, energia és gyakorlás mennyiségét;
Egy jó prezentáció három lábon áll stabilan: tartalmi, stílusbeli és formai elemeken.
A prezentációra történő felkészülésnél tehát a következő forgatókönyvet kövesd:
- A cél, konklúzió, üzenet megfogalmazása (tartalom meghatározása).
- A prezentáció struktúrájának kialakítása (milyen elemeket veszel bele, mi lesz a logikai íve).
- A figyelemfelkeltő és -fenntartó eszközök megtervezése (humor, alakzatok, szóképek, idézetek stb.).
- Jegyzet, mindmap készítése.
- A „színpadi modorod” finomítása: testbeszéd, artikuláció, beszédtechnikai gyakorlatok, szemkontaktus, mimika, gesztusok.
- A lámpaláz kezelése különböző ötletekkel (előadás előtti és alatti szokások).
- Felkészülés a hallgatóság váratlan reakcióinak, kérdéseinek kezelésére (kérdések esetén hogyan fogsz válaszolni és mit).
- Technikai segédeszközök használatának gyakorlása (prezenter, diák kezelése stb.).
Ahhoz, hogy minden pontban sikeres légy, néhány dolgot fontos tisztázni.
Hogyan kezdj neki a prezentációdhoz?
A prezentáció olyan szóbeli és illetve vagy írásbeli előadás, amelynek célja az általad fontosnak tartott információk, gondolatok átadása és megértetése.
Ha ez homályos, akkor az egész előadás egy zavaros beszéd lesz.
A hatásos prezentáció alapjait már évezredekkel ezelőtt lefektették, Arisztotelész szerint ezek a következők:
- Hitelesség (Ethos) – hitelesség építése, az első megszólalástól
- Érzelmek és figyelem (Pathos) – különböző érzelmek, a figyelem felkeltése és fenntartása
- Felépítés, logika (Logos) – értelmes, követhető és logikus beszéd
Ha a prezentációd elején nincs meg a kapcsolat teremtésének a lehetősége, akkor esélytelen a sikeres folytatás. A korai kapcsolatteremtés előfeltétele annak, hogy az előadás üzenete eljusson a hallgatósághoz.
„Ugyanis az emberek elfelejtik, amit mondasz, és elfelejtik, amit teszel. Az egyetlen dolog, amire emlékezni fognak az, hogy milyen érzéseket váltottál ki belőlük.” (Maya Angelou)
Mire figyelj tehát a kezdésnél?
Kezd egy érdekes adattal, kérdéssel vagy történetmeséléssel.
Általában a rövid, meghökkentő kezdet (ez lehet egy érdekes adat, pár szó) vagy egy történet elkezdése a legideálisabb felütés. Soha ne önmagában közöld a szahara-szárazságú adatokat, tényeket.
Használj már a kezdésnél merész állításokat vagy megdöbbentő statisztikákat.
Gyors egymásra kapcsolódást garantálhat, ha rögtön egy meglepetéssel indítasz.
A kíváncsiság kielégítése csökkenti a körülöttünk lévő bizonytalan és ismeretlen tényezőket.
Ha megfigyelted már a legjobb prezentációkon, TEDX- előadáskon az előadó egy probléma bemutatásával kezdi, majd leírja a megoldás keresését. Van egy „aha” pillanat és a közönség perspektívája máris elmozdul ebbe az irányba.
Így tartsd fenn a figyelmet online és offline
Mert nem csupán az a fontos, hogy mit, hanem az is: hogyan mondasz.
Egy prezentációhoz nem csupán a kommunikációs készségre, a téma iránti lelkesedésre és „szívprojektre”, de közönséggel való kapcsolattartás képességére is szükséged lesz.
A kapcsolattartáshoz pedig vokális feladatokat, testbeszédi fortélyokat és technikai felépítése során különböző figyelemfenntartó elemek használatát is célszerű figyelembe venni.
- Verbális szempont – tartalom (téma, szerkezeti felépítés)
- Vokális szempont – légzéstechnika, hangképzés, artikuláció, beszéd zenei eszközei (ülve még nehezebb)
- Testbeszéd szempontjai – szemkontaktus, testtartás (online a kamera okozta negatív vetületek)
Prezentációd akkor lesz emlékezetes és magával ragadó, ha a belső érzésvilágodat és a gondolataidat képes vagy maximálisan kifejezni, ugyanis ez ragadja magával a közönséget vagy képes motiválni őket.
Az előadástechnikai (beszédtechnika, testbeszéd) felkészítéshez hozzátartozik a légzéstechnika, a hangképzés, az artikuláció, a beszéd zenei eszközeinek helyes használatának elsajátítása is.
Nem mindegy, hogy milyen a beszéded hangsúlya, az intonáció, a tempó (lassú vagy túl gyors), a ritmusa, a hangerőd.
Mennyire tud érzelmeket is átadni a hangod és milyen benyomást keltesz?
Gyakorlással elkerülhetőek a beszédtechnikai hibák: ö-zések, töltelékszavak használata, a gyors beszéd.
Testbeszédünk nyelve ősibb a beszélt nyelvnél is, annak dekódolása mélyebb agyi rétegekhez kötődik, mintegy zsigeri szinten zajlik.
Prezentációd az érzelmeken keresztül hat – hiszen folyamatosan benyomásokat, érzéseket hagysz magad után.
Az első benyomás kialakulásában a testbeszédnek óriási szerepe van, ez pedig nem csak azt határozza meg, hogy érdeklődéssel kísérik-e a beszédedet, de hatása végigkísérheti és el is döntheti a prezentációdat.
Nonverbális kommunikáció gyakorlásával jobban megérthetnéd az embereket, mindig tudni fogod az előadásod során, hogy mikor szükséges „csatornát váltani”.
Míg offline egy személyes prezentációnál is számos tényező elvonhatja a figyelmet, az online térben ezt megelőzni még nehezebb kihívás.
Tompább hang, jóval korlátozottabb testbeszéd, kedvezőtlenebb fényviszonyok (egészen sötét arcok látványa) és a közönség előtt fellelhető tömérdek zavaró tényező (telefon, tv, különböző helyiségek programja) ütheti ki a talajt a figyelem alól.
Élő előadásban körülbelül 6 percenként leesik a figyelem fókusza, itt a figyelemfelkeltő elemek használata javasolt (humor, idézet, metafora, sztori), az online közegben azonban ez az időegység csupán 2-3 perc.
Itt olyan eszközökre van szükség, amelyek rövid távon nagyon hatásosak.
Az érdeklődés fenntartására érdemes előre betervezni és megtanulni a humoreszközök, irónia, metafora (nyelvi alakzatok és szóképek) használatát, hiszen ezekkel könnyebben válthatsz ki érzelmet is a közönségből vagy erősítheted az üzeneted.
Általuk könnyebben adhatsz át akár extra bonyolult összefüggéseket is.
A retorikai, nyelvi eszközökkel – akár személyes történetekkel – emlékezetesebb lehetsz egy prezentáción is, mint csupán a száraz tényekkel.
Hogyan válaszd ki a technikai eszközöket?
PowerPoint: használd vagy ne használd, szól az örök kérdés.
Az online prezentációk világában a nagyvállalati szektor a Teams nevű platformot, míg a KKV a Zoomot használja leginkább.
A Teamsben PowerPoint prezentációt beszúrva az előadó is lekerül a képernyő aljára, míg a Zoomon a hallgatóság be tudja állítani, hogy a képernyő egyik felén legyen a prezentáció, a másikon pedig az előadó (méretét is változtatva akár).
Egyszerre tud tehát érvényesülni a tartalom és az előadó .
A PPT szerepe leginkább ott van jelen, amely környezetben tudjuk használni, ahol a közönségünk számára értelmezhető.
Egy PowerPointtal támogatott előadás csak akkor lesz jó, ha az előadó ismeri a legfontosabb szabályokat. Gyakorlatból tudom, mert több mint 15 éve küzdök a gyenge PowerPointok ellen. Olyan cégek munkatársai és felsővezetőit képzem, mint a Telekom, Tesco vagy Bosch.
A diák gyakran unalmasak és nem szolgálják az előadás sikerét.
Ezért gyakran prezentációk teljes anyagát segítem elkészíteni a koncepció, struktúra és vizuális szabályok figyelembevételével.
A közönség bevonásához ugyanis rendkívül fontos bizonyos vizuális mankók és rendszerek használata. Egy 20 perces előadásnál már szükség van vizualizációra is, de ennek fontos szabályai vannak.
- Ebben meg kell tanulni egyszerűnek lenni. Ha valamit nem tudsz egyszerűen elmagyarázni, azt nem is érted.
- Szükséges logika mentén tördelni (2-3-4-es egységben gondolkodni).
- Tiszta gondolatokat formába önteni. Például erős és világos kontraszttal vonzani a tekintetet, amely megkönnyíti a részletek megfigyelését.
A jó vizualizáció a vizuális memóriára előnyös hatással van, amennyiben a képhasználat alátámasztja az üzenetet és végig a közönséghez beszélünk, tehát nem csak az információkat pörgetjük ki.
Az emberi agy csak néhány információ befogadására képes egyszerre, ezeket az információkat pedig a prezentációd során mindig egy logika mentén szükséges átadnod.
Ezt engeteg szöveggel, kisbetűkkel, vízjeles és gyenge felbontású képekkel tarkított PPT-vel nem fogod elérni, helyette az információtúladagolás bűncselekményét elkövetve, lehetetlenné teszed a közönség számára az információt befogadását.
Segítek a felkészülésben. Kattints a részletekért.
Hogyan válaszd ki a prezentációdhoz a ruhád?
Ez a „hogyan öltözz fel az előadásodra” kérdése.
Egy előadás a leghitelesebb tükör tud lenni önmagunk előtt.
Megláthatjuk abban a saját pompánkat, de arcul is csaphat minket.
Ha tisztában vagy a nonverbális kommunikáció fontosságával, akkor tudatosan fogsz figyelni előadóként a megjelenésedre is. Előadóként számíts arra, hogy először a külsődet fogják megnézni, azon időzik a hallgatóság tekintete, majd ezután fogsz csupán megszólalni.
„Összességében, ha a sétát kényelmesnek érezzük és tempójában érződik a lelkesedés, hogy a színpadon lehetünk, akkor bízhatunk egy, a közönség által is szimpatikusnak ítélt összképben.” – szól T. Bieniek Ildikó társszerzőm tanácsa a Még mindig Előadok, tehát vagyok c. könyvemben.
Öltözeted választását olyan tényezők is befolyásolják, mint:
- hány ember előtt adsz elő?
- milyen jellegű az előadásod?
- milyen szakmai körökben mozogsz (pl. banki szektor)?
Nem mindegy, hogy üzleti előadásról van szó vagy egy kissé lazább céges ünnepi előadáson szólalsz fel. Színpadi öltözetedet az alapján válaszd meg, hogy az támogassa a célodat (mi a célod az előadással) és legyen mindig integritásban azzal.
Ebben tanácsos olyan szakemberek segítségét kérni, akik az üzleti életben is otthon vannak stílustanácsadóként.
Online térben mindenkinek van tokája
Sosem tartottál ülve tréninget, prezentációt vagy meetinget?
Én se igazán.
Itt jöttem rá, hogy online térben mindenkinek van tokája vagy azt, hogy megváltozik az energetikám, mert annak alapja a légzésem volt mindig is.
Leülve összeszorított tüdővel egy pici bázisból nem tudok olyan jól játszani a hangommal. Rájöttem, hogy az ülésnek is megvan a maga módszertana, ezért figyelni kell a testtartásra.
A hangom veszített erejéből és változatosságából, halkabb vagy hangosabb mivoltából.
Biztos vagyok benne, hogy te is emlékszel az elsőre.
Bekapcsolt kamera, figyelemmel kísérő szempárok és …. a valahogyan sikerült információátadás.
Akik trénerek, tanárok, egyetemi oktatók, virtuális meetinget tartók, azok valószínűleg már rájöttek, hogy az online prezentációs módszertan eltér a hagyományoshoz képest.
Az online előadásnál még a rendező szerepét is elvárják tőlünk, itt a „színpadok” nincsenek előre berendezve. Csak a fényviszonyok helytelen használatával a bizalmatlanságot erősíthetjük az emberekben, hiszen akinek sötétebb az arca, abban nem bízunk, míg akinek tisztán látszik a mimikája, abban igen.
Tanulmányok szerint ez egy evolúciós reflex.
De ha nem kerülünk eléggé szemtől szembe a kamerával; ha egészen alulról vesszük magunkat (tokát eresztünk), vagy épp felülről (mintha a közönség uralkodna rajtunk, lenézne minket), veszítjük a bizalmat.
Ezt elkerülhetjük úgy, hogy egy ujjnyi teret mindig hagyjunk a fejünk felett az ideális távolság megvalósításához a képernyőn, ezáltal körülbelül hasközépig látszunk majd a videón.
Miközben a kezünk szabadságát és a mimikánk jól kivethetőségét megtartjuk.
Hogyan viszonyuljunk az online tér kihívásaihoz, hogy prezentációnk online is sikeres lehessen?
Rengetegen még mindig úgy vélik, hogy így nem lehet oktatni.
Várják vissza a régi világot.
Mások a személyes kapcsolat hiányában a hatékonyság halálát látják.
Vannak, akiknek bár az online tér kavics lett a cipőben, mégis új megoldásokon dolgoznának, de nem tudják hogyan álljanak hozzá, mi lesz hatékony.
Te is panaszkodhatsz, feladhatod, várhatod, hogy egyszer minden visszatér a régi kerékvágásba.Mégis úgy tűnik, hogy azok, akik felzárkóznak, akár lépéselőnybe kerülhetnek.
Ráadásul nem egy lehetetlen küldetés ma megtanulni online formában hatékonyan és kreatívan oktatni, képezni, kommunikálni.
Akár prezentációt tartani.
Ezért is óriási segítség a Térváltók c. könyv.
Fellapozhatnál 1000 cikket, ami tavaly óta ebben a témában született, válaszok és megoldások után kajtatva. De elég csak ezt az 1 könyvet elolvasni. Ez az első hazai online tréning, digitális képzési szakkönyv, melynek én vagyok a társszerzője.
Tudományos elméleti alapokkal és gyakorlati javaslatokkal, megoldásokkal segít; gyakorló trénerek tollából született meg, akik napi szinten adnak online, igazán élő előadásokat, képzéseket.
Ha introvertált személyiség vagy, bizonyára nem rúgott gyomron a kényszer home office, mert végre nem néztek az arcodba a monitoron keresztül, sőt még a kamerát is ki tudtad kapcsolni.
Mégis a gyakorlati tapasztalatok szerint te is megküzdhettél egy újfajta lámpalázzal, mégpedig a technikai lámpalázzal.
Az extrovertáltakat meg sem említem.
Járatlanságod a digitális világban a stresszes előadásokat és prezentációkat hozhatta magával, hiszen nem tudhattad, hogy mi lesz, ha elsötétül a képernyő, vagy hogyan fogod megosztani a különböző mappákból az információkat.
Az online tér egy másik bolygóra „száműzött” minket, introvertáltakat és extrovertáltakat egyaránt.
Azonban itt is van élet.
„Nagyjából ugyanazok a viszonyok, de egy kicsit más a gravitáció, más a légkör, a figyelmi görbe kritikussága”.
Afelé tart a tréningpiac, hogy az online kommunikáció az elsődleges kapcsolódási forma marad az üzleti életben.
A kérdés tehát jogos és fontos.
Hogyan tarthatnánk emlékezetes prezentációt, ha az nem személyesen, hanem az online térben zajlik? Ebben segít ez a könyv.
Az online prezentációknak előnye is van, az előadás után kérdések, a visszajelzések begyűjtése sokkal rapidabb lehet. Az interakció megléte hatékony eszköz a közönség bevonására és a figyelem felkeltésére.
Ha egy prezentáció kudarcot vall, akkor szinte mindig azért van, mert az előadó nem megfelelően keretezte, rosszul értékelte a hallgatóság érdeklődését, vagy elhanyagolta a prezentációs technikák alkalmazását.
A prezentációs technikák fejlesztésének képességében ott van tucatnyi képzés, száznál több szakmai könyv elolvasása, felkészülésre eltöltött órák sora és jó néhány kimerítő szereplés is.
Tanulj prezentációs technikákat Fesztelen előadó képzésünkön és vedd a kezedbe annak sikerét offline és online is.