Voltál már valaha vadvízi evezésen?
Én imádom minden nyáron a barátaimmal megcélozni Ausztriát és a fehér vizeket. Csodálatos és egyben veszélyes is. A veszélyes kanyarban, a szúrós sziklák közelében evezni azt jelenti, hogy minden percben eldöntöd: átveszed az irányítást vagy nem, és ez esetben hagyod, hogy újra és újra a sziklák közelébe kerüljél.

Nem vagy hatásos előadó? Nem ez a legnagyobb problémád. Hanem az, hogy rosszul alakult történeteidet nem írod tovább, valami fenomenálisra. Íme, két mentor, akit érdemes megismerned, ha végre kézbe veszed az evezőidet.

 

 

Az igazi sztorik a sziklák között születnek?

Ahol a sodródó, sziklákhoz csapódó kenu mellett is van esélyem az evezőt a kézbe venni, és magam dönteni az irányításról.

Minden veszélyes pillanatban ráfoghatnám az időjárásra, a parton ülőkre, a kényelmetlen ruhámra az események alakulását.

Mégis úgy döntök, hogy a sztorimat én magam írom meg: „most mit tehetek?”
Mert sosem adom fel.

 

Nem az a legnagyobb gond, ha negatív sztorik és történetek érnek egy szereplés során. Hanem az, ha a rosszul alakult sztoridat nem írod tovább.

 

Miért?

Mert már megszoktad.

  • Megszoktad, hogy te lámpalázas vagy.
  • Megszoktad, hogy te „nem vagy egy előadó típus”.
  • Megszoktad, hogy te szóban valahogy nem vagy egy Don Juan.

 

Azonban a megszokás kényelmes.
A megszokás, habár biztonságot ad, lustává is tesz.
A megszokás nem ad szabadságot, helyette ő irányítja az életedet.

 

Ezért van az, hogy bebiztosítod magad a prezentációs eseményekre?

 

  • egy minimális távolsági pótlékkal (biztos, ami biztos, ne legyél szem előtt),
  • kedvtől függően kontaktuspótlékkal (min. 10 pillantás a jegyzeteidbe, csak nehogy felhívd önmagadra a figyelmet),
  • néhány jól irányzott és meggyőző kifogással csak “úgy” borravalónak.

 

Míg az életedbe nem kerül egy mentor.
De azok közül sem akármilyen. Van, akit imádsz és van, amelyik inkább az őrületbe kerget.

 

Az egyik a türelmes tanár.

Ő az, aki meghallgat, megért, negyedjére is átveszi veled az anyagot.
Ha látja, hogy elakadtál más területen is, ott is kezelésbe vesz. Igazi coach, sőt amolyan lelkitárs.

Az előadás alatt is az első sorban drukkol neked.

 

A másik a kiképzőtiszt a Szakasz c. filmből.

Ő erőteljesebben megy neki a gyengeségeidnek, nem hagyja, hogy egy pillanatra is ellustulj. Aki nem elégszik meg az alap dolgokkal.

A részletekbe megy és a fejedbe sulykolja a legprecízebb trükköket és titkokat is. Megmutatja a legfrappánsabb apróságokat és két lábbal rúgja ki a felszínességet.

Amivel nála igazán pontot tudsz szerezni az az, ha keményen dolgozol. Számon kér, leckét és feladatokat ad és nem hagyja, hogy lustálkodj.

 

Azonban mindkettő mentorra igaz, hogy ott van, amikor szükséged van rá.
Pont akkor, amikor kell. És mindkettőre szükséged van. Egymás után.

 

Mit szólnál, ha neked is lenne két ilyen mentorod is a sikeres előadásod érdekében?

 

Aki megmutatja a sikeres előadás alapjait, és aki részletesen a profizmus szintjére emel? Az a mentor, akitől megtanulhatod, hogy miként juss el leggyorsabban a célodhoz.

Akivel űrutazást kapsz, mert gyorsabban jutsz el messzebbre. Mert egy sikeres előadáshoz hosszú és izzasztó út vezet.

Amikor Einsteint megkérdezte valaki, hogy érthetően és mindenféle szakzsargon nélkül értesse meg vele a relativitáselméletet, ezt válaszolta:

 

“Egy izgalmas és érdekes nővel ülni egy randin olyan, mintha egy óra egy perc lenne. Azonban, ha egy forró sütőn ülve töltenéd ezt a percet, az biztos, hogy kínkeserves hosszú órának fog tűnni.”

 

Éppen ilyen az előadásodra történő felkészülés időszaka is.

  • Mi a különbség azokon a bizonyos időszakok között, amit a felkészülés során eltöltesz? Semmi. Ugyanaz a napszak, ugyanaz az óra.
  • Mi a különbség a két előadás között? Semmi. Hiszen ugyanarra az előadásra készülsz.
  • Mi a különbség a közönséged között? Semmi. Még mindig ugyanarra a prezentációra készülsz.

A különbség a HOGYAN-ban van.

 

Hogyan legyél haladó előadó, hogy az érzelmi hatáskeltés eszközeit még jobban megismerd?

 

Mivel ezek a figyelem megszerzésének és megtartásának az eszközei is, extra értékes gyöngyszemek a számodra. Elérésükhöz azonban nem szükséges mélybúvárnak lenned, mert van, aki a felszínre hozza neked.

Képzeld el magad a színpadon, ahol épp tarsolyodból telitalálatként előhúzott emlékezetes történetekkel ragadod meg a hallgatóságod figyelmét. Ráadásul erre hónapokkal később is emlékeznek.

A hatáskiváltás mestereként tudatosan irányíthatod azt, hogy a közönséged mikor mit érezzen. Olyan metaforákat, kifejezéseket használsz, hogy egyszerűen nem lehet nem rád figyelni.

Az előadásodat megcsapja a humor szele… és nevetnek!
Igen, mindezt te éred el.

 

Ha ismerős számodra az Előadok, Tehát vagyok c. könyvem, akkor öröm lesz kézbe venned a haladó változatát is, a második mentorodat: olyan lelkes szerzők gyakorlatias, használható, értékes anyagait ismerheted meg, mint

 

  • T. Bieniek Ildikó: Testbeszédfejlesztés

Ildikó szakmai fókuszában az előadói hatáskeltés áll. Az erős tartalmat hogyan tudja csúcsra járatni és támogatni a nonverbális kommunikációnk, legyen szó a testbeszédről vagy akár a vokális elemekről?

Hatásgyakorlat képzésformáját egy évtizednyi televíziós műsorvezetés-, illetve modellek mozgáskultúráját fejlesztő képzések vezetését követően fejlesztette ki, gyakorlati tapasztalataira alapozva.

Azért, hogy sikeresebbé válhass a társas interakciók kezelésében, magabiztosabban lépj színpadra és hatékonyabban kommunikáld a gondolataidat, ötleteidet mások felé.

 

  • Szabó Dominika: Üzleti Storytelling, történetmesélés

Története van egy ötletnek, egy vállalkozásnak, egy cégnek, egy szervezetnek, története van a sikernek és a kudarcnak is. És minden történet hatással bír.

Izgalmas, felemelő, inspiráló, elgondolkodtató, tanulságos, agitáló, intő, cselekvésre ösztönző – legyen a történet bármilyen, jól elmesélni tudni kell.

Mindezt gyakorlatias feladatokkal tanulhatod meg az első mondattól az utolsóig, célcsoportokra szabva. Dominika szakmai szenvedélye a személyes és üzleti történetek megtalálása és életre keltése a színpadon, miközben irodalmi oldalról közelíti meg az üzleti eszközöket és kombinálja őket.

 

  • Berze Márton: Szóképek és retorikai alakzatok a hatásos prezentáció szolgálatában

Hogyan legyél képes arra, hogy a hallgatóság tagjaiban ugyanazokat a gondolatokat hívd életre, ugyanazokat a képeket vetítsd elméjük vetítővásznára, ugyanazt a félelmet, boldogságot, undort vagy épp vágyat ébreszd fel bennük, amit átadni, megmutatni, éreztetni kívánsz – vagy saját magad is érzel?

Milyen szóképeket és retorikai alakzatokat használhatsz egy előadásban? Hogyan ismerd fel ezeket a saját szakmádban, vállalkozásodban, iparágadban és milyen szempontok alapján szelektálj, hogy csak a leghatásosabbak maradjanak?

Építs közösséget a szavak erejével! Márton szövegíróként, brandépítőként és politológusként is a szép szavak mestere és evangelistája. Tudja, mekkora munka megtalálni a legjobb szóképet, és sokszor átélte már emiatt a siker élményét.

 

  • Benkő Vilmos: A beszéd pillérei, lépései.

Vilmos a mai napig az egyik legfoglalkoztatottabb üzleti előadó, aki hisz benne, hogy a retorika nemcsak egy eszköz, hanem módszertan és gondolkozás is egyben

Mit tegyél, ha felkértek egy beszédre, mik a felkészülés lépései?
Tudj meg többet a Keynote beszédek titkairól, mert ez egy mérföldkő lehet az életedben. Fejleszd a beszédkészségedet és előbb-utóbb felkérést kapsz egy keynote (vezér v. fő) beszéd megtartására.

De mégis hogyan tedd ezt a gyakorlatban?

 

  • Németh Zoltán: A humor a nyilvános beszéd Szent Grálja 

A humor nem egy alig kutatott terület. Igenis fejleszthető, de mi az, ami üzletileg releváns és elég egyszerű ahhoz, hogy tanulható legyen? Hogyan fejleszthető?

A válaszokat megismerheted egy kis humortörténelemből; majd ráláthatsz pillanatkép formájában a hazai humorhelyzetre; megismerheted a humorstílus és személyiség összefüggéseit.

Mert a humornak nemcsak pozitív, hanem káros hatásai is vannak. A pozitív stílusok olyan humorhasználatot jelentenek, amelyek erősítik az egyént és a kapcsolatokat, jótékony hatással vannak az egészségre és a pszichológiai jóllétre.

Majd a a könyvből a humoreszközök révén magadévá teheted a legjobb előadók trükkjeit és fogásait is.

 

Felmerülhet benned a kérdés: összefügg-e a két kötet?
A válaszom az, hogy nem. Az első kötet viszont jó alapokat teremt a második mélyebb értelmezésére és megértésére.

 

Első kötet titkai

Az első kötetben megmutatom, mik azok a lépések, amikkel a legkönnyebben, leghatékonyabban és leggyorsabban a legnagyobb eredményt érheted el, amint IGEN-t mondtál egy felkérésre.

 

  • Minden olyan témával foglalkozom a körülöttem lévő szakértőkkel egy csapatban, ami másoknak segít jobbnak lenni, ha elő kell adni.

 

  • Ez a könyv csordultig van pont azoknak a területeknek a problémáival és megoldásaival – 7 szakértő tudása révén -, amik potenciális előadásgyilkosok lehetnek nálad is.

 

  • Az első könyv egyik központi eleme volt számomra a „Retorikai Mérleg” létrehozása volt, amit azóta több száz előadáson és tréningen teszteltem. Működik, mert jól megmutatja, milyen eszközökkel és milyen arányokkal kell az érzelmi oldalt kezelni az előadásokban, hogyan kell a hatáskeltés tartalmi oldalát tudatossá tenni.

 

 

Második kötet titkai

 

Ahhoz, hogy haladó előadó legyél, az érzelmi hatáskeltés eszközeit kell megismerd. Ezek egyben a figyelem megszerzésének és megtartásának az eszközei is, tehát extra értékesek.

 

Az nem volt kérdés számomra, hogy én ebből a humorról írok szívesen. De az sem volt kérdés, hogy meg kell találnom azokat a szakértőket, akik ebben a legjobban Magyarországon.

Így állt össze ez a könyv, megint többünk lelkes írásaiból. Csak olyan szerzőt kértem fel, akiket igazi belső mókus forgat. Mindannyian mások vagyunk és ezt a fejezetek is tükrözik, de az alapelvek azonosak: az anyagok gyakorlatiasak, használhatóak, értékesek.

 

A két kötet együtt 3-at ér.
Önálló fejezetek révén úgy olvashatod, mint egy mini-kötetet.

 

Hiányzik az első kötet? Pótold gyorsan, itt tudod megrendelni. Ajánlom azoknak, akik nem szeretnek terheket és rabláncokat cipelni.

 

Letesztelnéd könyv szerzőit és elsőként vinnéd haza a második kötetet még íziben? 

Erre is lehetőséged van.

 

A második kötet könyvbemutatóján, ahol exkluzív előadást tartanak a szerzők, így szemeddel láthatod, füleddel hallhatod és szíveddel érezheted, hogy ez a tudásanyag tényleg hatásosabb előadóvá tesz.

Ez a könyvbemutató a te ünneped, mert itt téged fogunk ünnepelni: hatásos előadóként ugyanis te mozgatod a világot. Elmegyek a könyvbemutatóra és elhozom a ropogósan friss könyvet.