Egy borzasztó kampány, előadás, prezentáció, ami pénzt hoz. Létezik ilyen?
Beszéljünk most a személyes hatásodról, ami különcséged masnival átkötött ajándékdoboza, és épp ez tesz sikeressé olyan esetekben, ami másnak „nem állna jól” és belebukna. Éppen ezért borzasztó ötletnek, eszköznek, megközelítésnek ítéli meg.

Vannak olyan eszközök, tematikák, témák, előadásmódok, amitől a többi menedzser, vezető, előadó rosszul van, a „retorika kollégák” ezen nevetnek, vagy nem értik.
Ez így nem hatékony.
Tehát nem így kell csinálni.
Tudod, mit?
Igazuk van.
Számos esetben tényleg nem így kell csinálni.
Az ő erősségeikkel, az ő bőrükbe bújva talán tényleg nem.
De létezik egy Dan Kennedy aranyköpés, aminek a lényege, hogy néha minél több szabályt, sémát, mintát, szokást kell megszegni, felforgatni, darabjaira tépni.
Nem az a lényeg MIT, hanem a MIÉRT.
Ennek a hozzáállásnak köze van a saját karakteredhez.
Emlékszel még a botrányra?
Donald Trump amerikai elnök és Volodimir Zelenszkij ukrán elnök éles szóváltása a Fehér Házban nyomott hagyott bennünk.
Csak politikai játszma, vagy több lenne ennél? Trump egykor szövetségesnek tartotta, most diktátornak nevezi Zelenszkijt. De talán nem is a vitájuk témája, sokkal inkább stílusa döbbentette meg a közönséget.
Ha nem láttad a vitát, itt bepótolhatod:
Trump – Zelenszkij párbaj
Egyesek szerint Trump higgadt és konstruktív volt önmagához képest a vita teljes hosszában, a szélesebb körben lejátszott 15 perces bevágás erősen szélsőséges oldalát domborította ki a vitának.
Számos elemző szerint viszont nem volt ebben semmi szokatlan. Mindketten hozták a saját karakterüket. Ez pedig megnyilatkozott az előadásmódjukban. Azt a figurát hozták, amit felépítettek.
Karaktereket építünk fel a politikában, üzleti életben, vállalkozói létben; épp úgy, mint a filmekben.
Van erre egy kifejezés is: „Karakterben maradni”.
De ez a viselkedés nem korlátozódik a színészekre.
- A menedzsereknek karakterükben kell maradniuk, amikor motiválatlan csapattagokkal szembesülnek.
- Az előadóknak meg kell maradniuk a karakterükben, amikor át akarnak adni egy fontos üzenetet.
- DE még az anyáknak (és az apáknak) is a jellemükben kell maradniuk, amikor gyermekük rosszul viselkedik.
Te karakterben maradsz, amikor felszólalsz az üzleti életben?
Minden embernek van személyisége – aurája, értékrendje, erőssége, bizonyos beszéd- és viselkedésmódja.
Most képzeld el, hogy olyan személyen keresztül próbálsz egy üzenetet eljuttatni, akinek nincs személyisége.
Unaaaalom.
Ugyanez vonatkozik az előadásokra és előadókra is.
A prezentáció karaktere az a hangulat, amit kelt, az érzelmek, amelyeket kivált. Létezik egy identitása is, amelyet a közönség elméjében formál.
A saját karaktered stílusához hozzátartozik a hangszíned, az üzenetátadás egyedülálló kombinációja, a retorikai eszköztár, amiben TE kifejezetten jó vagy.

hitelesnek kell lennie.
A közönség tudni fogja, ha minden, amit lát, az bizony hamisítvány. Utánzat, plágium. Életidegen tőled. Míg, ha önazonos veled, az mélyen rezonál a közönség számára azáltal, hogy megtalálod a valódi karaktered.
Egy karaktert képviselsz
Léteznek olyan személyek, akik szélcsendben sütkéreznek a sikerben, akik túltolt erőlködés nélkül vonzzák magukhoz az embereket, lehetőségeket, sikereket.
Akiknek a hangosan imába foglalt neve képes a poshadás mocsarát felkorbácsolni.
Akiknek személyes hatása befolyással van a környezetére.
Személyes hatásuk van.
Egy „jó” előadó még nincs feltétlenül a tudatában annak, hogy egyúttal egy karaktert is képvisel. Pedig a kiváló előadóvá váláshoz, a fejlődéshez, a hatáskeltéshez elengedhetetlen ennek ismerete.
Különböző előadói karakterek léteznek, és az a szerencsés, ha megtalálod azt, amelyiket ösztönösen, magától értetődően tudod képviselni.
Ez neked jól fog állni, míg másnak nem.
Mert nem lesz önazonos vele.
Ezt a sajátságos karaktert nem lehet hasraütésszerűen megállapítani: speciális mérésekkel, módszerekkel (mint például a DISC-rendszer) deríthető ki.
Éppen ezért egy életen át egy életidegen karaktert kergetni nemcsak értelmetlen – senki sem tud kibújni a bőréből –, de eredménytelen is.
Ha ugyanis tisztában vagy előadói karaktereddel, máris kibontakozhatsz, fejlődhetsz.
A személyes hatást Oprah-hatásnak is nevezik
Amikor a saját neved fémjelez egyfajta hitelességet.
Például amikor Oprah Winfrey talkshow műsorvezető ajánl valamit, akkor az megnöveli a termék iránti keresletet; ha támogat egy politikust, akkor az akár egymillió szavazót inspirálhat.
Amikor egy személy valahol szűrőrendszer, mértékegység, sőt garancia; ott Oprah-hatásról beszélünk. A statisztikák szerint Oprah könyvklubjába választott 59 könyv az a USA Today top 10-es listájára került, amelyből huszonkettő 1. helyezett lett.

Személyének HATÁSA több ponton is érvényesül, a róla elnevezett Oprah-effektust pedig úgy is fordíthatnánk egyszerűbben, hogy:
ha Ő mondja, állítja, bizonyítja…
Tehát egyfajta minőségbiztosítási tényező.
Amit az emberek látnak, hallanak és megértenek belőlünk, az lesz referenciapont a számunkra. Amit mondasz és leginkább ahogyan mondod, befolyással van az emberekre.

A retorikai ethosz testvére a személyes hatásod, ami változást érhet el, motiváló példa lehetsz, építheted a személyes márkádat.
A színpadon is.
Ahogy az élet, amit élsz nyomot hagy az arcodon, ugyanilyen egyedi lenyomatot hagysz magad után a megszólalásaiddal az emberek fejében. Nem vagyunk egyformák, mégis van bennünk egy közös pont: a kommunikációnkkal mindannyiunk nyomot hagyunk másokban.
Milyen előnnyel jár a prezentációs stílusod ismerete?
Először is: ne próbáld meg lemásolni valaki más stílusát.
A közönséged megérzi, hogy hiteles vagy-e vagy sem, és értékelni fogják, ha őszinte vagy. Találd meg saját hangod.
Manapság sokat hallani a hitelességről.
Miért?
Mert a stílusod ismerete a leggyorsabb módja annak, hogy bizalmat építs és kapcsolatba léphess bárkivel, beleértve a nagy vagy kicsi közönséget is.
A személyiség meggyőző.
Személyiség.
Ez az, ami megkülönbözteti a jó előadót a kivételesektől. Túl sokszor látok olyan embereket, akik merevek és természetellenesek a közönség előtt.
A személyiség sokkal érdekesebbé és vizuálisabbá teheti a beszédet.
Prezentációs készségeink fejlesztése a saját karakterünk alapján, az erősségeinket, gyengeségeinket és egyedi tulajdonságaink feltárását is jelenti. Olyan eszköz, amelyen keresztül kifejezhetjük magunkat, kapcsolatba léphetünk másokkal, és maradandó benyomást hagyhatunk magunk mögött.
Mint ilyen, a prezentációs készségek elsajátítása nem csupán arról szól, hogy gyakorlott előadóvá váljunk; hanem magabiztosabb, karizmatikusabb és befolyásosabb személyiségről szól. A prezentációs készségek fejlesztése javíthatja az olyan személyiségjegyeket, mint az
- önbizalom,
- a karizma,
- a rugalmasság
- a professzionalizmus, amelyek mindegyike hozzájárul a lenyűgözőbb és befolyásosabb jelenléthez.
Egyedi bélyegképe mindenkinek van
Akkor is alakul kontrollálatlanul, ha nem foglalkozol vele tudatosan.
Dr.Prezi, azaz Dr. Németh Zoltán vagyok. Évi 100 nap prezentációs tréninggel a hátam mögött a legtöbbet foglalkoztatott prezentációs trénerként tartanak számon Magyarországon.
Azért dolgozom, hogy…
Téged támogassalak:
- személyes üzleti márkád úgy erősíthesd, hogy az érték-kommunikációvá váljon;
- a mindennapi érvényesülésed eredményesebb legyen, mert önazonos vagy a kommunikációdban;
- sodródás helyett kontrollált nyomot hagyj másokban, egyedi karaktereddel;
- beelőzhesd a mezőnyt és egyedi lenyomatot hagyj másokban;
- mások is ajánljanak téged.
A mai nehezített pályán csak a kiemelkedő emberek maradnak fenn, ezért mindennél fontosabb, hogy el tudd adni az erősségeidet.
Mivel ne indulj el ezen az úton egészen biztosan?
Ne feltételezz, abból nem lesz saját karaktered
Ha olykor erősen markolod a megszólalásos szituációk biztonsági övét, esetleg vaktában lövöldözöl, akkor még nem vagy a helyeden.
Hogy is kell ezt elképzelni?
Képzeld el, hogy még soha nem szerveztél a baráti köröd ismerőseinek nyaralást.
Mégis felkérnek rá.
Tehát listázol minden szükséges feladatot – szállás, helyszín, repjegy, oltások, biztosítás satöbbi –, minden eshetőséget számításba veszel, hogy összeállíts a társaságnak egy klassz utazást.
Itt jön a csavar: egy olyan csoportnak tervezel, akiket egyáltalán nem ismersz és nincs is lehetőséged alaposan megismerni.

Kérdés. Jöhet?
Hogyan fogsz nekiállni a feladatnak? Homlokráncolással, és nagyjából egy mozsárágyú célzásával. Pedig neked egy távcsöves puska kellene a kezedbe.
- Nem tudod, hogy ki milyen helyszínt preferál a csoportban. A párás dzsungelt vagy a ropogós hófedte csúcsokat.
- Nem tudod milyen jellegű programokat szeretnének. Napon aszalódást, városi sétát vagy szafari túrát?
- Nem tudod milyen szállásformára vágynak. Egy autentikus bungalóra, vagy az a luxus kéne, ami az arab sejknek is jár Dubajban?
Túl sok a kérdést, kevés a konkrétum.
Tehát máris úgy érzed, egy picit nagyobb eséllyel indulsz, ha megtervezel egy átlagos és univerzális, standard körutat, életkorok alapján betippeled a „hozzávalókat” és reménykedsz, hogy görbüljön a jegyed.
Túlságosan biztonsági játékos leszel.
A fejlődéssel kapcsolatos projektekben is általában ezt a biztonsági zónás módszert követjük: van pár feltételezésünk, láttunk néhány „tuti receptet”, építünk rá valamit és ha kiderül, hogy nem működik (elég jól), akkor vagy elhagyjuk az egészet, vagy újragondoljuk.
Az előbbit nem tanácsolnám.
Az újragondolással a fejlődésed szabhatod önmagadra.
Mi az egyéni preferenciák, erősségek alapján szervezünk neked „retorikai utazást” az életedbe.
Mert mindannyiunkban megvan a természetes hajlam bizonyos típusú karizmákra
És ez életünk során személyiségünktől és élettapasztalatainktól függően változik. Kérdés, hogy melyik rezonál rád.
Kérdeznék valamit.
Mi a közös Desmond Tutuban és Sztálinban?
Kezdetnek mindketten hihetetlenül karizmatikus emberek. Csak a spektrum különböző végein ülnek karizma szempontjából. A karizma a hatalomtól és a szeretettől függ. És ezeknek a tényezőknek a különböző kombinációi különböző típusú karizmához vezetnek.
Mindenkinek van egyfajta karizmája, amely természetesnek tűnik számára, míg mások nehezebben irányíthatók. Gyakorlással minden típust elsajátíthatsz, és hatékonyan használhatod a magánéletedben és a szakmai életedben egyaránt.
Olivia Fox Cabane A karizma mítosz című könyvében a karizma négy különböző típusát különbözteti meg: a koncentrált karizmát, a látnoki karizmát, a kedvesség karizmát és a tekintély karizmát.
- A koncentráltban van valaki olyan, aki magasan jelen van, és aki miatt az emberek fontosnak és meghallgatottnak érzik magukat. (pl. Bill Gates, Oprah Winfrey)
- A Látnokiban van valaki, akinek van egy olyan víziója, amely másokat arra ösztönöz, hogy kövessék őt. (pl. Steve Jobs, Elon Musk, kultuszvezetők, politikusok)
- A kedvesség karizmájában van valaki, aki mély, meleg érzelmi kapcsolatot hoz létre másokkal. (pl. Desmond Tutu, Hitler)
- A tekintély karizmával rendelkezőnek pedig nagyon magas, kiemelkedő a hatalma és a státusza, de nem feltétlenül magas a „hozzáállása”. (pl. Sztálin, Hitler, Mussolini)
1. Koncentrált
Segít az embereknek érezni. Megérted őket, és tiszteletben tartod az érzéseiket. A koncentrált karizma fejleszthető remek szemkontaktus révén, amikor valakihez beszélsz, az értő figyelem kifejezésmódjaival tiszteled meg.
2. Látnoki
Gondolj arra, hogy Steve Jobs és Martin Luther King olyan vezetők voltak, akik inspirálnak másokat. Arra, hogy megosszák elképzeléseiket. Merész meggyőződésük és víziójukba vetett buzgó hitük vonzza az embereket.
A látnoki karizma fejlesztésének kulcsa egy szilárd jövőkép kialakítása, és annak közlése másokkal olyan módon, hogy inspirálja őket. Ehhez teljes magabiztossággal kell átadni az üzenetet. Segítségével kiküszöbölheted az önbizalomhiányt, a lámpalázat.
3. Kedvesség
Ismered azokat az embereket, akik tele vannak pozitív energiával, és szeretetet terjesztenek mindenhová? Ez a kedvesség karizma. Mágneses melegség kialakítása, hogy mások úgy érezzék, hogy szívesen látják fogadják el őket. Kulcsa a másokkal való kapcsolatteremtésnek. Gondolkodásmódjára jellemző az együttérzés és mások iránti jóindulat. A testbeszéd a kedvesség karizma fejlesztésének legfontosabb része. Érdemes elkerülni a negatív, zárt testbeszédet. A másik személy testbeszédének tükrözése viszont bizalmat épít, és segít megnyílni feléd. A szemkontaktus kulcsfontosságú.
4. Tekintély
A tekintély a karizma legerősebb típusa, természetes ösztöneinknek köszönhetően. Hiszen tekintélykövetőek vagyunk. A történelem legnagyobb vezetői jóban és rosszban is meggyőztek másokat arról, hogy megvan az erejük megváltoztatni a világot. A tekintélyi karizma fejlesztése lehet, hogy nem tesz túl szimpatikussá, de segít a csapatvezetésben.
A testbeszédnek itt dominánsnak kell lennie, a mozdulataid lassúak és lazák, kitöltve a fizikai helyet. Ne túl erős hangmagassággal. Ha nyugodtan és összeszedetten viselkedsz, státuszt és magabiztosságot sugárzol.
Még a ruhád is tekintélyt parancsolhat. Az igényes és drága ruhák azt mondják másoknak, hogy megengedheted magadnak, hogy viseld, és ehhez valamit nagyon jól kell csinálnod, hogy képes legyél rá.
Ez nem a te személyiséged: de velünk újragondolhatod
„Ez nem illik hozzád.”
Talán éreztették már veled is.
Az egyéni karakterfejlesztés éppen ezért olyan különleges munka, mert a te aktív közreműködésed szükséges hozzá.
A programunkat 2 órás nyitó mérés indítja, amelyen három szakember vesz részt. Meghatározzuk személyes vonzerőd alapjegyeit, és ennek alapján kialakítjuk a személyre szabott programod. A személyes karakteredet nem mi döntjük el: veled együtt határozzuk meg, mi lenne a számodra kívánatos karakter.
A beszédnek nemcsak az a funkciója, hogy információt közöljön másokkal, hanem képes feltárni a beszélő önmagához és másokhoz való viszonyát is.
Részletek: https://drprezi.hu/eloadoi…/eloadoi-karakterfejlesztes/