A szemkontaktus a prezentációkban olyan, mint a fűszer az ételekhez. Ha túl sok van belőle, akkor élvezhetetlen, ha túl kevés, akkor is. Meg kell találnunk tehát az egyensúlyt. Meglepő módon ennek a kulcsfontosságú testbeszéd elemnek nagyon szűk a hazai szakirodalma. Ezt a hiányt szeretném részben pótolni a mostani cikksorozattal.
Miért kell szemkontaktus? Mi van, ha nincs?
Képzeljük el a helyzetet, amikor első alkalommal találkozol valakivel és nem néz a szemedbe. Mit gondolsz róla?
- Nem őszinte?
- Nem érdeklem őt?
- Kicsi az önbizalma?
- Nincs tudása?
- Nincs tapasztalata?
- Nem bízik bennem?
- Nem szeret engem?
- Hazudik?
- Arrogáns?
- Félénk?
Bármelyik eset is áll fenn, a prezentációk szempontjából erős hátrányból indulunk. A szemkontaktus teremti meg a kapcsolatot a hallgatósággal. Egy szélessávú csatorna, mely nélkül lehetetlen bármit is sugároznunk és bármit is fognunk. Egy előadó, akik nem – vagy nem megfelelően – használja ezt az eszközt egyértelműen bukásra van ítélve.
.
Kinek és miért?
A prezentációkról szóló cikkek gyakran tekintenek a hallgatóságra, mint egy önálló és független entitásra. Pedig hallgatói oldalról minden hallgató a neki személy szerint szóló üzenetet akarja hallani. A hallgatóság mindig független személyek közössége, akik sokszor másképp értelmezik a hallottakat.
Minden hallgató az egyéni nézőpontjából értelmezi a hallottakat. Ebből következően előadóként egyenként kell megfognom és meggyőznöm a hallgatóságomat. Nem kétséges, hogy az üzenetátadás sikere múlik ezen a típusú bizalomépítésen.
A hallgatói bizalom kiépítésének pedig legfontosabb eszköze a szemkontaktus megfelelő használata. A tréningeken gyakran úgy érzem, hogy ennek pontos használata homályos a résztvvevőknek. Szerintem még az elnevezés sem pontos. Nem szemkontaktusra, hanem szemkapcsolatra van szükség. Nem egy pillanatnyi pillantásról van ugyanis szó. A hallgatónak azt kell éreznie, hogy neki beszélünk, csakis neki. Ez fogja szélesre nyitni a befogadási tartományát.
A jó szemkontaktusnak még számos egyén előnye van:
- Az emberek azt érzik, hogy igazi kapcsolatot teremtettél velük és érzékeld a reakcióikat. Bízni fognak benned.
- Kevesebb nehéz résztvevővel, támadó kérdéssel kell megküzdened, mert sikeresebb vagy a bizalomépítésben
- Pontos információid lesznek a hallgatóságodról: unalom, egyetértés, ellenvélemény.ezeket mind érzékelni fogod. Ne feledd ők folyamatosan beszélnek hozzád, de az előadás 80%-ában non-verbálisan teszik ezt, egy-egy arckifejezéssel vagy gesztussal.
A következő cikkben bemutatok 13 szabályt a helyes szemkontaktusra, amivel maximálizálni tudjuk ennek az eszköznek a használatát.
.
dr. Z.
<br /> scrolling=”no” frameborder=”0″<br /> style=”border:none; width:30px; height:30px”>
2 Responses