Tapintatosnak lenni a színpadon? – használd a körülírás eszközét

Sokszor izgalmasabb, hatásosabb és viccesebb, ha a közönség fantáziájára bízunk valamit. Például amikor utalást teszünk a szexre.

Illendőség és tapintat. Olykor még egy előadásban is megkövetelt, az érdes nyersség helyett alkalmazandó gesztus. Hogyan segíthet ebben neked egy nyelvi alakzat?

Felsétálsz a színpadra, ahol a soron következő mondatok során tapintatosnak kellene lenned, keresed a szavakat és úgy kapaszkodsz valami ihletbe, mint a háborgó viharos tengeren a Titanic romjaiba.

Miként mondd és fejezd ki, hogy ne bánts meg senkit, hogyan hozd fel a témát?

Hoztam egy példát, amin keresztül megértheted egy olyan retorikai eszköz használatát, ami mentőövet dobhat egy-egy szituációban.

Te hogyan mondanád másképp azt, hogy ronda?

De most szólok, szinonimához nem nyúlhatsz.

Egy retorikai szerkezet, a körülírás használatával adhatod csupán a tudtomra, amelyben egyetlen szóval megnevezhető kifejezést több szóból álló kifejezéssel, esetleg valamilyen nyelvi szerkezettel helyettesítesz.

Nos, valahogy ekképpen:

Szépsége nem kis kívánni valót hagy maga után.

Számodra is egyértelmű, hogy miről beszélek, ugye? Mutatok egy másik példát.

A piros szemű szörny vad csörtetéssel / az óriás homályba berobog…” Juhász Gyula

Szerintem előtted is megjelent a piros fényű vonat képe.

A mi vélekedésünk és értelmünk gyakran megcsal minket és röviden lát (azaz tévedünk).

Gyakran a tapintatosság, az udvariasság stilisztikai eszközök használatát követeli meg tőlünk. Ilyenkor kimondjuk a nyilvánvalót, de mégis tekintettel vagyunk mások érzéseire.

Egy szokottat megkerülő kommunikációt végzünk.

A körülírás stíluseszköze egy tárgyat, személyt, tulajdonságot vagy eseményt több szóval fejez ki úgy, hogy nem nevezi nevén (kerüli a fogalmat), helyette egy vagy több szembeötlő vonása alapján egészen más szavakkal érzékelteti (ez adja tulajdonképpen a feszültséget és ehhez gyakran képszerűség is társul).

Nagyon kényelmesen mozogsz! Milyen szerencse, hogy gyakran csak finoman céloznak az emberek arra, hogy lusták vagyunk.

A pohár fenekére nézett, azaz berúgott.

Gyakran tehát körülírással (olykor eufemizmussal) élünk.

Az eufemizmus már nem nyelvi szerkezetet vagy hosszabb kifejezéssort használ; hanem a durva, sértő, kellemetlen hatású szavakat teszi lapátra. Helyettük szépít.

Puhít és finomít.


Tompítja az igazság becsapódását. Például olyan szavakkal, mint öreg helyett koros. A meghal helyett a túlvilágra költözik, eltávozik.

Miért olyan hatásos a körülírás használata a tapintatosságot megkövetelő előadói helyzetekben?

Nos, kezdjük ott, hogy miről is beszélünk egy körülírás során. Az alakzat a klasszikus és modern retorika egyik kategóriája.

Jellegzetessége, hogy hangsorokat, jelentéseket, mondat- és szövegszerkezeteket alakít át bővítéssel (adjekció), elhagyással (detrakció), felcseréléssel (transzmutáció) vagy helyettesítéssel (immutáció).

Az átalakító eljárások olyan alakzattípusokat hoz létre, mint a hangalakzat (metaplazmus), szóalakzat (metaszeméma), mondatalakzat (metataxis) vagy gondolatalakzat; (metalogizmus).

Az nyelvi alakzatok segítségével könnyebben érheted el a hatásosságot: a szimbólumok, nyelvi alakzatok, népszerű történetek és kifejező szóképek által alátámasztott üzenetátadás során ugyanis közös kulturális kódokat aktiválsz, összekötöd magadat a közönséggel.

A nyelvi alakzatok egyes részeket hangsúlyozhatnak, kiemelhetnek, erősíthetik az üzenet hangulati hatását és emlékeztetnek is rá.

Cornificius a tíz sajátos szóalakzat közé, Quintilianus a trópusok közé sorolja a körülírást. A középkori és az újkori retorikák többnyire a trópusok (szóképek) között tartják számon.

Előnye, hogy gyakran szemléletesebb, analitikusabb.

A konkrét megnevezés helyett ugyanis sugalló, képi és hangulati asszociációkra építő kifejezést használ.

Annyira különleges, hogy úgynevezett körülíró metaforák is léteznek:

Kálvinista Róma (Debrecen).

Míg egy metafora egyetlen szóval ki nem fejezhető komplex jelentést fejez ki, addig a körlírás több szóval jelöl meg egy meglévő fogalmat. A metafora szövegkörnyezet nélkül gyakran érthetetlen, a körülírás viszont mindig.

Olyan hétköznapi szólások, szorosan összekapcsolódó szószerkezetek is a körülírás közé sorolhatóak, mint hogy kilóra megvesz (megveszteget), kikosarazza a fiút (elutasítja), feledés homályába kerül (elfelejti).

A szavak hatással vannak ránk.

A nyelv az agyban két fő „nyelvi központot” érint ugyanis, amelyek mind az agy bal oldalán találhatók.

Ezek a Broca területe , amelynek feladata a beszéd kimondásához vezető folyamatok irányítása és Wernicke területe , amelynek fő feladata a beszéd „dekódolása”.

Andrew Newberg, MD és Mark Robert Waldman szerint a szavak szó szerint megváltoztathatják az agyadat.szavak megváltoztathatják az agyad című könyvükben ezt írják: „egyetlen szó képes akár befolyásolni a fizikai és érzelmi stresszt szabályozó gének kifejeződését is”.

Nem mindegy, mikor milyen szavakkal élsz.

Éppen úgy, ahogy a szóképek, mint például a metaforák esetében is megfigyelhető, hogy a metaforák stimulálják az agyat.

A metafora ereje is abból adódik, hogy képes kreatívan kommunikálni egy helyzetről vagy koncepcióról. Habár keveset tudunk a metafora idegi alapjairól és azok fejlődéséről az agyban, mégis állítólag a metafora a jobb agyféltekére jellemző feldolgozásra támaszkodik!?

Az alakzatok minden előadásod során az üzeneted erősítése érdekében lépnek harcba. Olyan, mint amikor duplára kötöd a cipőfűződ az egyszerű masni helyett.

Sőt, kínosabb szituációkban segítenek tompítani is azt, hogy az üzeneted átmenjen, de mégse legyél a fő gonosz az előadók szemében.

A szándék olykor kevés. Kellenek az eszközök is, amivel a szándékodat vargabetűk nélkül éred el.

Ugyanis a legtöbb repülőgépnek két hajtóműve van.

Amikor az egyik leáll, akkor ott gyakran nincs még veszve minden. Azt jelenti a szituáció, hogy a legközelebbi leszállópályáig elnavigálhatsz, ha szerencséd van. A gép azonban veszített a teljesítményéből, azaz egy megtűrt állapotba került.

Egyetlen működésképtelen hajtóművel viszont a felszállási engedélyt sem kapod meg. Egy téma iránti lelkesedésed, a hited az üzemanyag, de szükség van hozzá két, működőképes “hajtóműre” ahhoz, hogy szárnyalhass az előadásosodon.

Ha te is szeretnéd alaposan megismerni az előadói hajtóművek működésével és elindulni a rutinelőadás útján, akkor jelentkezz a soron következő haladó előadói képzésünkre.


Jelentkezés: feszteleneloado.drprezi.hu

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük