Ma volt egy kis időm újra belenézni az egyik kedvenc könyembe (Slide:ology). Megérte. Egy kicsiny mondat nagyon megmaradt a fülemben, ennek kapcsán osztom meg pár gondolatomat. Nancy Duarte azt mondja: Ha az üzeneted nem érthető meg 3 másodperc alatt, akkor rossz a dia. Elsőre kicsit erősnek tűnt a gondolat, de a mondat üzenete nagyon egyértelmű számomra.
Hasonló üzeneteket gyakran fogalmazok meg a tréningeken, de eddig csak az ábrakészítésnél tettem meg ezt, ahol én 5 másodpercben hiszek 🙂
Miért csak 3 másodperc?
Ha kifejezetten hallgatói fejjel gondolkodunk, akkor könnyű meglelni a megoldást. Mit teszünk hallgatóként?Amint beugrik az új dia, elkezdjük olvasni, nézni, elemezni. Ilyenkor az eladó még nem beszél, vagy csak átkötő/átvezető mondatokat használ. Ha a dián sok az információ (szövegek, képek), akkor tovább olvassuk – KÖZBEN AZ ELŐADÓ FONTOS DOLGOKRÓL BESZÉL – de, mi befejezzük amit elkezdtünk, tovább olvasunk. AZ ELŐADÓ TOVÁBBRA IS BESZÉL. Mi elemezzük az olvasottakat, esetleg értelmezzük a táblázatot és ábrát. AZ EMBER MÉG MINDIG BESZÉL. Na most végre van időnk rá figyelni. És mit tesz? ÁTVÁLT A KÖVETKEZŐ DIÁRA :-(.
Ha vége az előadásnak, akkor megállapíthatjuk, jót olvastunk, csak az az ember ne beszélt volna folyton.
Mindjárt felmerül a kérdés, hogyan kerülhetjük el ezt a kellemetlen helyzetet.
Számomra a válasz mindössze 3 szó, mely egy-egy fontos prezi készítési alapelv:
- ÜZENETKÖZPONTUSÁG
- EGYSZERŰSÉG
- EGYSÉGESSÉG
A három elv egyidejű alkalmazása csak sikert hozhat 🙂 Ezt már a tapasztalat mondatja velem.
dr. Z