Prezentációkészítés AIDA-modell alapján?

AIDA az egyik ősrégi barátod, amikor az a célod, hogy az embereket vonzd, meggyőzd és konvertáld ügyfelekké. A marketingben.

A hierarchikus felépítésű modellt a marketing világából ismerjük a legtöbben, ahol a fogyasztó a döntési folyamatban egymás után járja végig az egyes lépcsőfokokat. De hogyan alkalmazható az AIDA-modell a prezentációd összeállításában az üzeneted átadhatósága és cselekvésre ösztönzés érdekében?

 

A beszédednek tétje van.

Amikor három napja nézel ki a fejedből, fáradtan és kómásan pislogva, valahogy nem kell magyarázni ezt túlságosan.

A beszéded előtti napokban keselyű módjára kerülgeted a laptopod, a kávésbögrédet és fogyasztasz el három posztittornyot.

Te sem szeretnéd, ha már az első percben a közönséged „elunom magam’ rádiófrekvenciára váltana. Az érdeklődést már a legelején fel szeretnéd kelteni, hogy együtt induljatok el a közönségeddel az együtt-gondolkodás útján.

 

Mert az előadásod olyan, mint egy jó film (elejével, közepével, végével).

 

Az üzeneted pedig veszélyes perceket él meg, mert előadásod minden egyes eleme vagy „kiszolgálja” vagy nem. Milyen felépítéssel segítheted az előadásod, hogy a közönségednek eljusson a konklúzióra?

 

 

Figyelemmel kísért előadás titka?

 

Az AIDA modell egy erős keretként ismert, amely irányítja a közönséget a vevővé válás útján és ösztönözheti őket a cselekvésre. Méghozzá a reklám világában.
De te is tudod alkalmazni az előadásod felépítése során, hogy már az első mp-től lekösd a közönséged figyelmét.

 

„A reklám küldetése az, hogy magával ragadja az olvasót, hogy megnézze a reklámot, és elkezdje elolvasni; aztán felkeltett érdeklődéssel menjen tovább az olvasás útján; aztán meggyőzze őt, hogy miután elolvasta, el is higgye. Ha egy hirdetés tartalmazza a siker e három tulajdonságát, akkor az egy sikeres hirdetés.”

 

Ezt még E. St. Elmo Lewis nevű reklámszakember írta le egy publikációjában 1903-ban, ami azóta a hatékony reklám három szükséges paramétereként lett ismert.

Az AIDA modell neve egy angol betűszó és a döntéshozatal fázisait jelenti, amely a következő szavakból áll össze:

 

Attention >> Interest >> Desire >> Action

 

A digitális korban a márkák egész marketingstratégiájukat az AIDA modellre alapozták.

Az AIDA modell leírja azt a négy szakaszt, amelyen a fogyasztónak át kell mennie ahhoz, hogy ügyfeled lehessen. A szakaszok a figyelem, az érdeklődés, a vágy és a cselekvés (AIDA). E négy szakasz során a tartalma ideális esetben vonzza a márka figyelmét, felkelti érdeklődését a termék vagy szolgáltatás iránt, serkenti a vágyát és ösztönzi az akciókat annak kipróbálására vagy megvásárlására.

A márkák az AIDA modellt használják stratégiaként, hogy elkészíthessék és terjeszthessék a marketingüzeneteket a célközönségnek a vevővé válás minden szakaszában.

 

 

Hogyan alkalmazd sikeresen az AIDA-modellt az előadásod felépítésében?

 

Többek között úgy, hogy a végéről közelíted meg a feladatod. Már a legelején tudnod kell az előadásod kristálytiszta üzenetét, amit képesnek is kell lenned egyetlen mondatban (képben, idézetben stb.) megfogalmazni.

Ő lesz a támpontod.
Akárcsak egy harcosnak a háborúban szorongatott kedvese fényképe. Segít a fókuszálásban.

A szavaknak ereje van: átadnak egy üzenetet, befolyásolnak, kialakítanak benned egy képet.

 

 

1. Keltsd fel az érdeklődést

 

A kezdőmondatok, a felütések ereje az, ami garanciaként szolgál arra, hogy megéri téged tovább hallgatni. Kezdj egy olyan mondattal, hogy a hallgatóságod kíváncsi legyen a második mondatodra is.

Amikor egyedi a kezdés, akkor az előadás is az lesz. Milyen eszközöket használhatsz erre?

 

  • analógia, párhuzam: egy könnyen megjegyezhető példa
  • egyedi jelzők: pl. egymástól távoli dolgok párosítása
  • odaillő idézet: kevésbé ismert, de frappáns idézet
  • megdöbbentő adat, tény, statisztika
  • nyitókérdés,
  • történet

 

Ha emlékezetes vagy, akkor a közönséged magával vihet néhány sztorit, idézeteket vagy olyan inspirációt, ami megváltoztatja a gondolkodásmódját.

 

 

2. Érdeklődés felkeltése

 

Figyelemfelkeltő kezdés után a beszéded felépítésével érdeklődés útjára állítod a közönséged űrhajóját. A nyilvános beszéd az élő közönség felé gyakorolt beszéd strukturált módon történő végrehajtása annak érdekében, hogy tájékoztassa, szórakoztassa és meggyőzze őket.

Tehát az előadásod a célját tekintve többféle végcél felé haladhat: információmegosztás, egy történet átadása, az emberek cselekvésre ösztönzése vagy ezek kombinációja.

Érdeklődést felkelteni a dögunalmas adatokkal nem fogsz, de egy jó sztorival annál is inkább. Előadásod nem ér semmit, ha az nem megy át a hallgatóság számára vagy nem kelti fel eléggé az érdeklődést.

Egy ötleted „eladása” során is szükséged lehet a történetmesélés receptjére. A prezentációdban is. Tudj meg többet az üzleti történetmesélésről.

A történetmesélés az üzleti kommunikációban képes akár a legösszetettebb témát is érthetővé és átélhetővé teszi.

Motivál, inspirál.

Ha főbb üzenetet mellé kiválasztod a legfőbb érveket, amik támogatják azt, és azokat statisztikával, történettel, analógiával támogatod, érthetőbbé teheted az üzeneted.

Megjegyezhetővé válik és beljebb evezhetsz az érdeklődés vízén.

 

 

3. Vágy felkeltése

 

Szeretnéd meggyőzni a közönséget egy ügy fontosságáról?
Motiválnád őket, hogy lépjenek ők is az utadra?

Neked egy prezentáció során sem elsősorban a logikára kell hatnod, hanem az érzelmeket kell aktiválnod.

A hatásos sztori például képes elérni, hogy a közönség saját élményként élje meg mindazt, amit elmesélsz. Ezzel elérheted egy személyes történet elmesélésekor, hogy nagyobb eséllyel a befogadó fél is pontosan azt érezze, amit te szeretnél.

 

A jó sztori komplex értékeket tud képviselni és cselekvésre inspirál.

 

Amikor a sikertörténeteken keresztül olyan inspiráló perceket élsz át, ami után szinte égsz a vágytól, hogy konkrét lépéseket és erőfeszítéseket tegyél az ügy érdekében; vagy megváltozott véleménnyel leszel gazdagabb…akkor az előadó elérte a célját.

Felkeltette a vágyat benned, hogy változtass, hogy cselekedj, hogy nekiugorj annak a feladatnak. Máris te magad is perzselő vágyat érzel a céljaid megvalósítására a jelenlétében.

 

 

4. Cselekvésre ösztönzés

 

A záró gondolatoknak is óriási jelentősége van. A beszéd záró taktusait is metaforával kezdeni? Miért ne.

A zárszó gyakran egy mozgósító mondat, ami a pontos elvárásaidról szól: gyere el, vedd meg, adományozz, segíts, építs stb. Zárásként is használhatod az idézetet, de az kapcsolódjon a fő üzenethez.

Beszéded akkor lesz hatásos, ha megragad, elvarázsol, elgondolkodtat.

Miután a szavaid kidomborítanak a hallgatóságban valamit, vagy tudatára ébresztetted őket egy igazságnak; az idézetek használatával jóval emlékezetesebb, megjegyezhetőbb lehetsz a legvégén is.

 

Milyen érzés lenne, ha a kommunikációd ugyanolyan felejthetetlen lenne, mint egy izgalmas filmjelenet, amit nem tudsz kiverni a fejedből? Vetítsd ki a gondolataid egy filmvászonra, hogy mások számára is láthatóvá váljon. Használd ehhez az AIDA-modellt.

 

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

Blog feliratkozás

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük