Szemkontaktus a prezentációk fűszere

A szemkontaktus a prezentációkban olyan, mint a fűszer az ételekhez. Ha túl sok van belőle, akkor élvezhetetlen, ha túl kevés, akkor is. Meg kell találnunk tehát az egyensúlyt. Meglepő módon ennek a kulcsfontosságú testbeszéd elemnek nagyon szűk a hazai szakirodalma. Ezt a hiányt szeretném részben pótolni a mostani cikksorozattal.

Miért kell szemkontaktus? Mi van, ha nincs?

Képzeljük el a helyzetet, amikor első alkalommal találkozol valakivel és nem néz a szemedbe. Mit gondolsz róla?

  • Nem őszinte?
  • Nem érdeklem őt?
  • Kicsi az önbizalma?
  • Nincs tudása?
  • Nincs tapasztalata?
  • Nem bízik bennem?
  • Nem szeret engem?
  • Hazudik?
  • Arrogáns?
  • Félénk?

Bármelyik eset is áll fenn, a prezentációk szempontjából erős hátrányból indulunk. A szemkontaktus teremti meg a kapcsolatot a hallgatósággal. Egy szélessávú csatorna, mely nélkül lehetetlen bármit is sugároznunk és bármit is fognunk. Egy előadó, akik nem – vagy nem megfelelően – használja ezt az eszközt egyértelműen bukásra van ítélve.

.

Kinek és miért?

A prezentációkról szóló cikkek gyakran tekintenek a hallgatóságra, mint egy önálló és független entitásra. Pedig hallgatói oldalról minden hallgató a neki személy szerint szóló üzenetet akarja hallani. A hallgatóság mindig független személyek közössége, akik sokszor másképp értelmezik a hallottakat.

Minden hallgató az egyéni nézőpontjából értelmezi a hallottakat. Ebből következően előadóként egyenként kell megfognom és meggyőznöm a hallgatóságomat. Nem kétséges, hogy az üzenetátadás sikere múlik ezen a típusú bizalomépítésen.

A hallgatói bizalom kiépítésének pedig legfontosabb eszköze a szemkontaktus megfelelő használata. A tréningeken gyakran úgy érzem, hogy ennek pontos használata homályos a résztvvevőknek. Szerintem még az elnevezés sem pontos. Nem szemkontaktusra, hanem szemkapcsolatra van szükség. Nem egy pillanatnyi pillantásról van ugyanis szó. A hallgatónak azt kell éreznie, hogy neki beszélünk, csakis neki. Ez fogja szélesre nyitni a befogadási tartományát.

A jó szemkontaktusnak még számos egyén előnye van:

  1. Az emberek azt érzik, hogy igazi kapcsolatot teremtettél velük és érzékeld a reakcióikat. Bízni fognak benned.
  2. Kevesebb nehéz résztvevővel, támadó kérdéssel kell megküzdened, mert sikeresebb vagy a bizalomépítésben
  3. Pontos információid lesznek a hallgatóságodról: unalom, egyetértés, ellenvélemény.ezeket mind érzékelni fogod. Ne feledd ők folyamatosan beszélnek hozzád, de az előadás 80%-ában non-verbálisan teszik ezt, egy-egy arckifejezéssel vagy gesztussal.

A következő cikkben bemutatok 13 szabályt a helyes szemkontaktusra, amivel maximálizálni tudjuk ennek az eszköznek a használatát.

.

dr. Z.
<br /> scrolling=”no” frameborder=”0″<br /> style=”border:none; width:30px; height:30px”>

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

Blog feliratkozás

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

2 válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük