A kérdés szekciók hiénái

A kérdések rész sok előadó rettegett pontja a prezentációk kapcsán. Ennek egyik oka gyakran a kérdés-dominátorok jelenléte. Gyakran igazi hiénák, ha gyenge vagy megmarnak, ha kemény akkor elfutnak.

Honnan ismerhetők fel? Ők azok, akik:

  • válaszra újabb kérdéssel válaszolnak,
  • személyes beszélgetést kezdenek kialakítani az előadóval
  • hosszú személyes történeteket mondanak kérdések helyett, saját magukat helyezve előtérbe ezzel.

Miért probléma ezzel?

  • A velük foglalkozással könnyen elveszítheted a többi résztvevőt
  • Lehet, hogy fontos kérdésekre nem marad idő
  • Kikezdik a saját tekintélyedet is
  • Kellemetlen helyzetbe hozhatnak a kezelésük során

A következő néhány sor azt feszegeti, hogyan is lehet kezelni ezeket az embereket. Nézzük meg a leggyakoribb típusokat.
1. A többszörösen visszaeső kérdező

Mikor valaki elmondja, hogy „van néhány kérdésem”, akkor érdemes odafigyelni a következő pillanatokra. Ha hagyod, hogy rád zudítsa a kérdéseit, akkor ezzel könnyen elnyomhatod a többi kérdezőt. Érdemes ezt kezelni. Mond neki, hogy tegye fel az elsőt és várjon a többivel, ha van még kérdező. Ha kifutsz az időből, akkor ne hagyd elveszni a kérdéseket és a lehetőséget a hallgatókkal. Ilyenkor vagy fölajánljuk, hogy még kicsit maradunk, vagy megadjuk a mail címünket, hogy küldje el a kérdéseit.

A probléma akkor van, ha későn fedezed fel, hogy egy többszörösen kérdezővel futottál össze. Ilyenkor érdemes egy általános válasz adni, ami egyszerre fedi le a legtöbb kérdését, majd javasolni, hogy amennyiben szeretne több részletet, akkor térjünk rá vissza később. Azután térj át a következő résztvevőre.

2. A társalkodó

Néha egy-egy kérdező a megkapott válasz után elkezd veled beszélgetni, további részletekkel színesítve a kérdését és újabb reagáló kérdéseket feltéve. Ez is bonyolult helyzet, mert kellemetlennek érezzük, hogy félbeszakítsuk, de tudjuk, hogy meg kell tennünk.

Amikor úgy érzed, hogy kezd kialakulni egy ilyen beszélgetés, akkor próbáld meg megállítani. Amikor levegőt vesz, az lesz a Te pillanatod. Dicsérd meg a kérdés kapcsán, majd kérdezd meg, hogy van-e valakinek még kérdése. Legyél asszertív. Ne fogalmazz élesen, de vágd el a beszélgetés fonalát.

3. A mesélő

Ő az a típus, aki feláll és elkezd beszélni a saját tapasztalatairól és még véletlenül se tesz fel kérdést. És a történetei végtelen hosszúságúak. Megint kedvesnek, de határozottnak kell lenned. Ha levegőt vesz, akkor reagálj valamit a mondanivalójára (nahát tényleg ezt történt? biztosan ijesztő volt ésatöbbi), majd kérdezd meg tőle, hogy pontosan mi is a kérdése.

Ha ekkor sem tesz fel kérdést, akkor át kell venned az irányítást. Köszönd meg a gondolatait, majd kérdez meg, hgy van-e további kérdés. Ha úgy érzed, mond el neki, hogy az előadás után szívesen beszélsz még vele a kérdésről.

A kérdések kezelése az a terület, ami csak a gyakorláson keresztül fejleszhető. Ez nem csupán a válaszokról szól, hanem a résztvevők kezeléséről. Asszertívnak kell lenned. Mutasd meg a résztvevőknek, hogy érzékeled őket és add meg nekik a lehetőséget a kérdésekre. De soha ne engedd, hogy valaki elkezdje dominálni ezt a részt. Szerencsére a hallgatók reakciói is segítenek ennek érzékelésébe, hiszen non-verbálisan jelzik, ha nem teszik nekik valami.

dr. Z

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

Blog feliratkozás

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

2 válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük