A tegnapi napon egy érdekes előadó 2 órás gyors-prezentációján vehettem részt (a Fast Business Communication jóvoltából).
Mark Powell – a Dynamic Presentations című mű szerzője – hitelessé tette számomra a könyvét is. A következő hetekben megosztok a tőle megkapott tudásból pár érdekes dolgot. A mai napon a jó kezdésre vonatkozó modelljét mutatom be.
Az ABCD modell abban segít, hogy elkerüljük a sokat látott unalmas kezdéseket és már az elején képesek legyünk profin megragadni a figyelmet. A szokásos angolszász „módi” szerint a négy betű egy-egy szó első betűjét takarja.
A: Attention
Azaz az első mondatokkal ragadjuk meg a figyelmet, legyen valami érdekes, megdöbbentő!
B: Benefit
Mondjuk el, hogy milyen előnye lesz annak, hogy meghallgatják a prezentációnkat!
C: Credibility
Teremtsük meg a hitelességünket!
D: Direction
Mutassuk meg az előadás irányát, következő lépéseit.
Nézzünk meg egy példát az ABCD modell-re, mondjuk egy saját prezentációról szóló előadásnál:
A: Üdvözlök mindenkit! Önök előtt egy súlyosan szenvedélybeteg ember áll. A szenvedélyem neve presentitis. A lényege, hogy abban hiszek, bárki képes megtanulni jól előadni.
B: A mai napon be fogom bizonyítani, hogy bárki profi előadóvá válhat, melynek titka – néhány szabály betartása mellett – a saját belsőnkben van.
C: Hogy miért én állok itt? A drprezi.com nevű honlapomon keresztül 2 éve dolgozom azon, hogy emberek százai legyenek képesek jobb, szebb, hatásosabb prezentációkat tartani.
D: A mai napon elsőként a prezentációk céljairól és azok megfogalmazásának szükségességéről fogunk beszélni.
Saját tapasztalataim szerint különösen a Benefits és a Credibility fontos egy jó kezdésben.
Ha megtesszük, hogy végiggondoljuk a hallgatóink számára nyújtott előnyüket (Benefits), már óriási lépést teszünk a profi előadások felé. Egy előadás sikerének mérője mindig a KÖZÖNSÉG, vagyis képesnek kell lennünk az ő fejükkel gondolkodni. Erre mindig szánjunk pár percet.
Másfajta módszer az ún. „take away” üzenetek megfogalmazása. Írjuk le, hogy mi az a 3-4 pont, amit mindenképpen magukkal kell vinni az előadás végén. Ezt tartsuk kéznél, mert akkor tudunk rá összpontosítani.
A hitelesség (C pont) a bizalom kialakítása miatt kell, mert ha bizalom van, akkor kinyílik a hallgatóság. Ennek sokféle elnevezése van, hiszen a POZICIONÁLÁS vagy az ETHOS kialakítása ugyanezt tartalmazza. Mi alakítsuk ki, hogy mit gondolnak rólunk. Ezt ne spontán tegyük, hanem mindig legyen „betárazva” 2-3 jó mondat vagy üzenet a témában.
dr. Z
P.s: Házifeladat: a következő prezentációtok előtt írjátok le az ABCD modell elemeit. Meglátjátok hasznos kis segítség lesz.