ABCD – a hatásos kezdés módszertana

A tegnapi napon egy  érdekes előadó 2 órás gyors-prezentációján vehettem részt (a Fast Business Communication jóvoltából).

Mark Powell  – a Dynamic Presentations című mű szerzője – hitelessé tette számomra a könyvét is. A következő hetekben megosztok a tőle megkapott tudásból pár érdekes dolgot. A mai napon a jó kezdésre vonatkozó modelljét mutatom be.

Az ABCD modell abban segít, hogy elkerüljük a sokat látott unalmas kezdéseket és már az elején képesek legyünk profin megragadni a figyelmet. A szokásos angolszász „módi” szerint a négy betű egy-egy szó első betűjét takarja.

A: Attention

Azaz az első mondatokkal ragadjuk meg a figyelmet, legyen valami érdekes, megdöbbentő!

B: Benefit

Mondjuk el, hogy milyen előnye lesz annak, hogy meghallgatják a prezentációnkat!

C: Credibility

Teremtsük meg a hitelességünket!

D: Direction

Mutassuk meg az előadás irányát, következő lépéseit.

Nézzünk meg egy példát az ABCD modell-re, mondjuk egy saját prezentációról szóló előadásnál:

A: Üdvözlök mindenkit! Önök előtt egy súlyosan szenvedélybeteg ember áll. A szenvedélyem neve presentitis. A lényege, hogy abban hiszek, bárki képes megtanulni jól előadni.

B: A mai napon be fogom bizonyítani, hogy bárki profi előadóvá válhat, melynek titka – néhány szabály betartása mellett – a saját belsőnkben van.

C: Hogy miért én állok itt? A drprezi.com nevű honlapomon keresztül  2 éve dolgozom azon, hogy emberek százai legyenek képesek jobb, szebb, hatásosabb prezentációkat tartani.

D: A mai napon elsőként a prezentációk céljairól és azok megfogalmazásának szükségességéről fogunk beszélni.

Saját tapasztalataim szerint különösen a Benefits és a Credibility fontos egy jó kezdésben.

Ha megtesszük, hogy végiggondoljuk a hallgatóink számára nyújtott előnyüket (Benefits), már óriási lépést teszünk a profi előadások felé. Egy előadás sikerének mérője mindig a KÖZÖNSÉG, vagyis képesnek kell lennünk az ő fejükkel gondolkodni. Erre mindig szánjunk pár percet.

Másfajta módszer az ún. „take away” üzenetek megfogalmazása. Írjuk le, hogy mi az a 3-4 pont, amit mindenképpen magukkal kell vinni az előadás végén. Ezt tartsuk kéznél, mert akkor tudunk rá összpontosítani.

A hitelesség (C pont) a bizalom kialakítása miatt kell, mert ha bizalom van, akkor kinyílik a hallgatóság. Ennek sokféle elnevezése van, hiszen a POZICIONÁLÁS vagy az ETHOS kialakítása ugyanezt tartalmazza. Mi alakítsuk ki, hogy mit gondolnak rólunk. Ezt ne spontán tegyük, hanem mindig legyen „betárazva” 2-3 jó mondat vagy üzenet a témában.

dr. Z

P.s: Házifeladat: a következő prezentációtok előtt írjátok le az ABCD modell elemeit. Meglátjátok hasznos kis segítség lesz.

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

Blog feliratkozás

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük