Miért? Miért? Miért? Miért? Miért?

Sokszor a távoli dolgok ötvözéséből születik valami új, valami jó. Ezt szeretem. Ma éppen egy kreativitás kurzusok vettem részt Kaszás György vezetésével. A képzésen egy olyan technika került elő, ami régóta a szívem csücske, mert a LEAN módszertan egyik fontos eleme.

A LEAN-é, mely a Toyota gyártási módszertan háttere, filozófiája, motorja. Az említett  – de még nem nevesített – módszertan az 5W (5 Miért) nevet viseli. A módszertan egyszerűsége nagyszerűséggel párosodik. A módszer célja, hogy egy problémának megtaláljuk vele a gyökerét, mert ha ezt kezeljük, akkor a felületes megoldások helyett biztosan a jót találjuk meg. A rövidítés a Why (Miért) kérdés 5-szöri ismétlését jelenti. Nézzünk meg rá egy általános példát (forrás: Wikipédia).

.

Kérdés Válasz Megoldás
1. kérdés: Miért késtél? 1. válasz: mert leállt az autóm. 1. szintű megoldás: holnap behozlak én
2. kérdés: Miért állt le az autó? 2. válasz: mert elfogyott a benzin 2. szintű megoldás: adok benzint
3. kérdés: Miért fogyott el a benzin? 3. válasz: mert nincs pénzem benzinre 3. szintű megoldás: adok pénzt
4. kérdés: Miért fogyott el a pénzed? 4. válasz: mert eljátszottam 4. szintű megoldás: megtiltom a játékot
5. kérdés: Miért játszottad el? 5. válasz: mert játékszenvedélyem van 5. szintű megoldás: kezeljük a játékszenvedélyt

Egy prezentációs példa:

Indító probléma: Rosszul sikerült a prezentációm

1. Miért sikerült rosszul? Nem készültem fel eléggé.

2. Miért nem készültem fel? Nem volt elég időm.

3. Miért nem volt elég időm? Mert az utolsó pillanatra hagytam a dolgot.

4. Miért hagytam az utolsó pillanatra? Mert rosszul kezelem az időmet.

5. Miért kezelem rosszul az időmet? Mert mindig bevállalok mindent.

Ha ezen a szinten kezelem a problémát, akkor nagyobb lesz az esélyem is a sikerre. Legközelebb, ha előadást tartok figyelnem kell rá, hogy előtte ne vállaljak túl sok dolgot.

 

Hogyan tudom használni az 5W-t a prezentáció készítés során?

Az 5 Miért kiválóan alkalmas arra, hogy erős ok-okozati sort tudjunk összeállítani vele. Ha ismerjük/megfogalmaztuk a végcélunkat, vagy a történtünk záróképét, akkor szépen vissza tudjuk ezt fejteni. Ebből születhet egy sztori-board, egy érvelési sor.

Nézzünk erre pár példát.

A prezentációm célja: Azt akarom elérni , hogy a végére motiváltak legyenek arra, hogy fejlesszék magukat a prezentációs területeken.

1. Miért akarják majd magukat fejleszteni? – Mert érteni fogják, hogy milyen előnyökkel jár nekik, ha tudnak előadni.

2. Miért fogják megérteni az előnyöket? – Mert érthetően el fogom nekik magyarázni.

3. Miért lesz számunkra érthető? – Mert olyan példákat fogok használni, ami róluk szól majd.

4. Miért tudok majd nekik szóló példákat használni? – Mert le fogok velük ülni majd és elmondják nekem.

5. Miért mondják majd el nekem?  Mert érezni fogják, hogy nekik akarok segíteni.

Ha most megnézem a bejárt utat visszafelé, akkor megvannak a lépései annak, hogyan tudom elérni a célomat. Lehetnek más utak is, érdemes kipróbálni őket.

 

Nézzünk egy másik példát!

A prezentációm célja: Megvegyék a bemutatott ajánlatot.

1. Miért akarják megvenni Tőlem? Mert hitelesnek látnak benne és elhiszik, hogy meg tudom csinálni.

2. Miért tartanak majd hitelesnek és hiszik el, hogy meg tudom csinálni? Mert látják majd, hogy ez nekem szenvedély és megismerik a referenciáimat.

3. Miért látják majd a szenvedélyt és ismerik meg a referenciáimat? Mert mesélni fogok majd a terveimről és az eddigi történeteimről és a munkáimról.

és még lehetne hosszan folytatni a sort. Nem kell mindig mind az 5 miértet feltenni. Addig kérdezzünk, amíg úgy érezzük, még lehet továbbmenni.

Dr. Z

P.s: Házifeladat: Próbáljátok ki az 5 Miért-et sztori board megalkotására. Írjatok le egy zárójelenet, majd a kérdéseken keresztül bontsátok vissza a történetet.

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

Blog feliratkozás

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük