Szeretnék neked bemutatni valakit! Majd meglátod, picit magadra ismersz benne. Az a helyzet, hogy legyél akár felsővezető, tanár, hivatásos anya, Forma-1 pilóta, vagy Michelin-csillagos séf; biztos vagyok benne, hogyha SZÜLŐ VAGY, akkor mindent megtennél, hogy gyermeked a kamaszkor legnagyobb hullámai mellett is stabilan állhasson saját hajójának kormányánál. Mutatok egy lehetőséget, amivel ezt könnyedén támogathatod.
Úgy érzed, értük megéri korábban felkelni és többet dolgozni?
A gyermekeinkért, mi másért.
Ők még nem tanulták meg elhagyni az arcukra simított álarcokat, függnek a környezetük véleményétől (sokszor még mi felnőttek is).
Van, ami ciki. Van, ami kínos. Van, ami ijesztő és fojtogató.
A nyilvános szereplés pedig 3 in 1-ben.
Gyermeked sincs könnyű helyzetben, ha szerepelnie kell
A tanulástól való indokolatlan irtózásukat legyűrve a gyerekek olyan hiányosságokat próbálnak pótolni kamaszkorukra, ami növelné kicsit az önbizalmukat, eredményeiket, sikereiket.
Miért van erre szükség?
Google felcsap, első tíz találat átnyálaz, konzekvencia levonva:
Egyrészt mert kevés mesét olvasunk nekik.
Szókincs nélkül pedig nincs választákos fogalmazás.
Azok a gyerekek, akiknek csak napi egyetlen könyvet olvasnak, mintegy 290 ezerrel több szót hallanak ötéves korukra, mint azok, akiknek szülei, gondozói nem olvasnak rendszeresen nekik (Neisz Laura cikkében olvashatsz a Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics című folyóirat tanulmányáról).
A telefonon lefolytatott, rövidítésekkel teletűzdelt emojikonáradat sajnos nem a szókincsgyarapítás és önkifejezés színes repertoárját gazdagítja.
Másrészről 100 megkérdezett serdülőből 47 önbizalomhiányosnak tartja magát (14-18 éves korosztály között).
Egy táblánál történő szereplés, kerületi verseny vagy maga az érettségi szóbeli ugyanolyan szálka tud lenni a körmük alatt a gyermekeknek, mint neked az aktuális prezentáció a jövőheti meetingen.
Az ő világukban ez a Mount Everest.
Lehet, hogy nem emlékszel rá, de anno te is ezeket a köröket futottad meg. Teli voltál gondolatokkal és ötletekkel, de átadni nem tudtad azt megfelelően. Bent maradnak a magvas gondolatok.
Az is lehet, hogy se ötlet, se gondolat nem volt benned, csak egy feladat az orrod előtt, amit a hátad közepére nem kívántál.
Mindenki ismeri az érzést, amikor kiáll a tábla elé és behúzott kézifékkel szeretne eljutni egyik pontról a másikra. Jönnek a támadó jellegű vagy kritikus sustorgások, és úgy süllyedsz el szégyenedben, mint a Titanic.
A film kellékei elmaradhatatlanok: osztályterem, jól öltözött tanárok fürkésző szempárjai, a háttérben vihorászó osztály és gombóc a torokban.
Vállalni valamit, szembenézni a kihívásokkal és kiállni akár egy csoport elé tiniként?
Gyakorta nyekeregve-csikorogva valósul csak meg mindez a tiniknél (kis tini/nagy tini), mert a szülők sokszor szándékosan kerülik azokat a szituációkat is, amelyek félelmet okoznak a gyerekekben.
Pedig a félelem, izgalom egy természetes dolog. Amit le kell küzdeni.
Te mit kezdesz gyermeked kihívásaival?
Egy tábor, ahol a fiataloknak is lehetséges szórakozva levedleni a lámpalázát és a nehézkes előadói képességet?
Amivel szeptembertől bátran néznek majd szembe a következő tanulmányi évnek, érettséginek, felvételinek és az ÉLETNEK. Egy olyan tábor, ahol az első szünetig több élményt, azonnal megvalósítható életrevaló tudást kapnak kézhez, mint a legtöbb nyári táborban.
Igazi csapatmunkában 8 -10 ember dolgozik a kb. 20 fős tinicsapat fejlesztésén nyaranta két alkalommal 6 napon át. A tábor programjainak köszönhetően megtanul a gyermeked magabiztosan felelni, előadni és beszélni.
Ez a tábor életre nevel.
Bibinek hívták a lányt, aki nem jött a táborba, hanem küldték
Az apukáját ismerem, így megkérdeztem tőlük, hogy ők szülőként mit éltek meg. Az első nap majdhogynem sírva ment haza Bibi a táborból:
Apa, elküldtetek ebbe a táborba, ez így még oké. De ma kiderült, hogy 5 nap múlva nekem föl kell állni egy színpadra és beszédet kell mondani…
Aztán ebből az állapotból nyílt ki a napok során, és végül a hét legmeghatóbb beszédét mondta el.
Igen, ő. Bibi. Ott és akkor leküzdötte a félelmeit.
A szülei megadták neki azt a segítséget, amivel mindezt elérheti.
Idén, 2020-ban negyedik éve szervezzük a „Retorikai Edzőtábor”-t fiataloknak. (Van olyan fiatal, aki mind a három évben velünk volt.)
A 13-18 éves korosztály 5 nap alatt igazi intellektuális kalandtúrán vesz részt, melynek a végén (szombat a nagy nap) mindenki feláll a világot jelentő falécekre.
Tapasztalatból tudom, hogy a lépcsők megélése sokkal fontosabb, mint maga a színpad. Olyan technikákat és módszereket tanulunk együtt, mely az egész életüket végigkíséri majd.
A csoportok melletti „tanárokat” nagyon jól kiegészítik a külsős mesterek és előadók: Egerszegi Anna, Ruff-Kiss Ágnes, Dominika Szabo, Kinga Györffy, Peter Hajdu, László Szűcs, Laura Neisz, Gabriella Szilvasi, Ildikó Bieniek, csak pár nevet említsünk a korábbi táborokból.
És a tanári névsor: Tar Adrienn, Emese Homolya, Gabriella Udvardi, Kocsis Zsuzsa Dudo, Tóbiás Éva, Jeszenszky Zsuzsa, Andrea Burján, Danhauser Gyula, Erik Szabó
Írd fel, és tervezz már most előre:
2020. JÚNIUS 22-27.
Részletek itt: https://drprezi.hu/retorikai-gyerektabor/
Írd fel a gyermeked nevét az önbizalomnövelő vendéglistára!