Az „elevator speech” technikája (30-60 ms)

A következő pár bejegyzésben egy fontos és mégsem eléggé birtokolt prezentációs mikro-technikát veszünk górcső alá.

Sajnos nincs jó magyar fordítása az „elevator speech” kifejezésnek. A szó szerinti „lift-beszéd”-del pedig abszolút nem vagyok elégedett.

Hol használjuk a „lift-beszéd”-et? Miért fontos?

Az üzleti életben  nagyon gyakran kell röviden, de figyelemfelkeltően bemutatkoznunk. Legyen szó tárgyalásról, konferenciáról vagy egy egyszerű vacsoráról. Tudjuk, hogy az első 30-60 másodpercben sok minden eldől, néha súlyos milliók. Van, aki jobb ebben a műfajban és valaki azt mondja nagyon gyenge. Pedig szerintem összesen két tényezőn múlik a siker. Az első a tudatosság (felkészülés) a második pedig a rutin. Mindkettő fejleszthető, nincsenek bennük születési előjogok. Számomra az adja a téma egyik aktualitását, hogy elkezdtem dolgozni a BNI nevű üzleti klubbal, ahol minden héten én is be kell, hogy mutassam a cégemet/magamat  60 másodpercben. Eleinte nehéz volt, de jó érzés látnom a saját fejlődésemet. Végül elkezdtem élvezni és másokat is tanítani a témában.

Milyen a jó 30 másodperces felépítése a „lift-beszéd”-eknek?

MEGRAGAD-ÁTAD-ELENGED

1. A FIGYELEM megragadása

Az első pár mondat nem lehet sztenderd. Meg kell ragadni a közönséget. Akarjanak hallgatni, vágyjanak a következő 30 másodpercre. Próbáld megfogalmazni az üzletedet egyetlen erős mondatban. Ez nem egyszerű, de bőven megéri az energiát, mert egy jó mondat évekig használható.(és megmarad mások fejében is :-))

Ennek eszközei (későbbi bejegyzésben fogom kifejteni):

1. Analógia, párhuzam: egy könnyen megjegyezhető példa, ami lehet akár kép (szókép)

2. Különleges jelzők: egymástól távoli dolgok párosítása

3. Frappáns idézet: Lehetőleg kevésbé ismert, de frappáns idézet

4. Megdöbbentő adat, tény, statisztika

2. Az ÜZENET(k) átadása

Mit szeretnél átadni?

Másképpen megfogalmazva: Mit vigyenek magukkal a résztvevők tőled? Maximum 3 dolgot választhatsz, de én inkább a 2-őt javaslom. Ne többet, de azt jól megfogalmazva. Itt nagyon fontos a mértékletesség.

3. EMLÉKEZTETŐ

Egy utolsó mondat/gondolat/üzenet, amire emlékezzenek a hallgatók.

Egyéb – kapcsolódó – technikák:

  1. Hitelesség kialakítása (lsd az ethos-ról szóló cikkeinket)
  2. USP (Unique Selling Point): Mitől vagy te más? Meg tudod fogalmazni? (tiltott szavak: KÜLÖNLEGES, EGYEDI, RUGALMAS)
  3. Már a beszédedben adj valamit a hallgatóknak! (ingyenes felmérést, kipróbálást, terméket)

.

dr. Z

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

Blog feliratkozás

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

0 Responses

    1. Szia!

      Jó a kérdés. Köszönöm. Mindig egy kicsit más és remélem egyre jobb, amit elmondok.

      1. A kezdő mondat általában valami figyelemfelkeltő:
      – pl. dr. Németh Zoltán vagyok, de a prezentációs alvilágban mindenki DRprezi néven ismer.
      – persze legtöbbször analógiát használok:
      pl. Én egy olyan területtel foglalkozom, ami hasonlatos a focihoz. Sokan űzik, mindenki ért hozzá, de igazán profi kevés van benne.
      Én egy olyan területtel foglalkozom, ami hasonlatos a golfozáshoz. Kívülről a látvány számít igazán, de mögötte komoly felkészülés, mérnöki pontosságú munka/számítás van.
      Én egy olyan készséggel/képességgel foglalkozom, amit mindenki napi szinten használ és szinte SENKI nem tanulta hogyan kell csinálni. Pedig megtanulható.
      2. A munkám leírása:
      – Abban segítek az embereknek és szervezeteknek, hogy EMLÉKEZETES előadásokat tartsanak. Mert a hallgatók emlékezni fognak az üzenetekre, a személyiségükre, a cégükre. Abban segítek, hogy az előadásaik közben eladják magukat, a terméküket. Ez egy olyan befektetés, ami napi szinten termel „profitot”, ha egyszer jól megtanuljuk.
      3. Zárás (ilyenkor sokszor teszek felajánlást):
      – pl. Ha kiváncsi Ön hol áll a saját fejlődési folyamatában, küldje el nekem egy céges ppt.jét és szívesen adok rövid visszajelzést. (vagy megnézem egy előadását)

      ez egyfajta variáció.
      A lényeg, legyen benne érdekes, újszerű dolog, szakmaiság.

      Z.

  1. Zoli,

    A „prezentációs alvilág” telitalálat! Ragaszkodom ahhoz, hogy ezt elmélyítsd a fejekben!

    De lehetsz még:

    Dr. Németh Zoltán
    – a prezentációs betegségek orvosa

    Kép hozzá: Egy sztetoszkóppal hallgatod a flipchartot, közben az előadó riadt szemekkel néz az unatkozó közönségre.

    🙂

    Józsi

  2. Köszönöm, tanulságos példa!
    Jöhet még egy kérdés? hogyan döntöd el, hogy épp mire kapja majd fel a fejét a hallgatóság, akivel összesorsolt a lift? alvilág/foci/golf – rizikósak nyitásnak, ha pont visszakozást váltanak ki a másik félből.

    1. Szia!

      A kérdés jó, de nehezen programozható.
      Van azért pár alapszabály:
      – Légy bátor, ha nem ütközik kifejezetten a hallgatóság igényeivel elvárásaival a mondat, akkor értékelni fogják.
      – Leggyakrabban az első mondatot ott szülöm meg, sokszor az előttem szólókra reagálva, a légkörhöz/korhoz/generációhoz igazodva.
      – ha „konzervet” viszek akkor pl. focis példa inkább férfi túlsúly esetén működik:-)

      zoli

  3. Szia, Zoli,

    ismét egy nagyon jó bejegyzés és a kommentek méltő folytatásai.
    Egy spontán ötlet „női túlsúlyra”: olyan vagyok, mint egy stylist, aki kihozza belőled azt, amit mindig is mutatni szerettél volna. 🙂

    Barbara

  4. Kedves Zoli!
    újfent köszönöm válaszod, nagyon tetszik ez a hozzáállás, a témához és a blogoláshoz is!
    Brigi

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük