HR-es kenyere: a beszéd – mitől jó és hogyan kommunikál egy eredményes HR-es? 

Egy inspiráló, emlékezetes és jó minőségű beszéd olyan tud lenni, mint egy falat kenyér. A HR-es prezentációs világban is úgy vágyunk rá, mint egy gasztro-csúcs szellemi táplálékra, egy falat kenyérre!

De nem minden kenyér – beszéd – jó. Mert vannak olyan hozzávalók, amit egy profi pék bizony sosem felejt ki. Vedd nyakadba a kötényed és nézzünk rá a saját sütésű beszédedre.

HR kommunikál


A legtöbb vállalat alap munkaeszköze. Kitalálod mi az?

Képes rombolni (önértékelést), életet lehelni (egy motiválatlan csapatba), gyilkolni (egy ígéretesnek indult, de végül elvérzett ötletet).

Ezek a szavak. A kommunikációnk egyik legfontosabb eszközei.

Alap munkaeszközök. Gyakran viszont csak a legújabb szoftverek, nyomtatók, számítógépek vagy épp okoskütyük után következnek a sorban.

Vannak ugyan a „különleges részlegesek”, a HR-esek, a HR-igazgató, akik tisztában vannak vele, hogy fontos a jó előadói képesség. Gyakran mégsem erősségük (nekik se).

Pedig óriási különbség van egy egészséges emberi erőforrás (HR) részleg között, amely hozzájárul a szervezet növekedéséhez és egy távirati stílusú HR között, amely valahol az alagsori archívum közelében található meg.

Évente egyszer felbukkanva a céges ünnepi partin.

Miért kerülik gyakran a HR-esek a „felszólalásos” helyzeteket, amikor reflektorfényt kapnának? Még akkor is, ha azzal felfelé lépegethetnének a ranglétrán. Vagy egyre kevésbé tudják elkerülni a hatékony kommunikáció szükségességét a munkavállalókkal és a vezetőséggel szemben.


A HR-kommunikációs kihívások igazi arca

Vegyünk egy értekezletet, ahol egy kényes témáról kellene könnyedén beszélni.

Majd jön a jól ismert vizsgadrukk, szorongás, gombóc a torokban, remegő hang és fokozott izzadás. A fonal elvesztése után az előadás végül csúfosan kudarcba fullad, mélyebb sebet ejtve az amúgy is vérszegény prezentációs önbecsülésen.

Vagy tegyük a boncasztalra egy munkavállalói konfliktus megoldását, ahol még inkább elmérgesedett ügy lesz a kommunikációs birkózás vége. Esetleg egy áhított hatékony cégbemutatkozást, amely izzasztó kihívás tud lenni egy állásinterjún.

Hiszen a szervezet és az álláskereső jövője a tét.

Mégis elvérzünk.

A lámapláz, a rutinos szóforgatás hiánya, a figyelem lankadása vagy épp az érdektelenség gáncsolják ki a HR-es törekvéseit.

No, de ki ne hagyjuk a legnagyobb szuperjátékost, amit úgy jellemezhetünk:

Unalmas és felesleges.


A HR-kihívás szuperjátékosa: a stratégiai értekezlet

Nem meglepő, hiszen az „új belépős cégbemutató” sablonos és kiégett előadásból áll össze itt is. A „nehéz” vezető meggyőzése egy elérhetetlen álom. Egy értékelő beszéd pedig csupán egy kényszerű kötelesség.

Miközben a távlati célok kommunikációja hiányos.

Egy stratégiában gondolkodó szervezet mindig szeretné látni a már leáldozóban lévő szolgáltatási és termelékenységi szintet újra növekedési pályára állni, valamint a boldogabb, motiváltabb munkaerőket is.

Miért nem sikerül?


A HR-es feladatlistája izzasztó kihívás, ha nincs birtokában egy HR alapkompetenciának


A HR minden nap az alábbi feladatlistán dolgozik:

  • Javított munkavállalói elkötelezettség (vízió, munkavállalók megértése).
  • Fokozott átláthatóság (irányelvek kommunikálása).
  • Jobb teljesítmény (támogatás).
  • Továbbfejlesztett munkáltatói márkaépítés (pozitív kép a szervezetről).
  • Jobb döntéshozatal (visszajelzések feldolgozása).


ŰEbbe a mindennapi kihívásláncolatba trollkodik bele – a mi szemünkben legalábbis akként érzékelve – az alapigazság: nem vagyunk egyformák. Mégis van bennünk egy közös pont. A kommunikációnkkal vagy annak hiányával mindannyiunk nyomot hagyunk másokban.

A kérdés csak az, milyet?

A retorika használata elengedhetetlen HR alapkompetencia.


megbeszélés


A jó előadói képességek fejlesztése kulcsfontosságú a sikeres HR-szakember számára. Az új készségek révén ugyanis képesek lehetnek a HR-esek hatékonyan kommunikálni a munkavállalókkal és a vezetőséggel és megoldani a problémákat a munkahelyen.

Munkatársak vagy vezetők egy csoportját megszólítani és ezt hozzáértéssel és meggyőzéssel tenni egy HR-es szakmai sikerének ugródeszkája.


De nem minden beszéd jó kenyér

Amikor belépünk egy pékségbe – és korábban tapostuk már egy jó kenyér kiválasztásának néha sziklakemény, néha mocsaras földjét; számos szempont alapján választhatunk kenyeret.

Gyorsan készült, kovászos, gluténmentes, fehér vagy teljes kiőrlésű.

Bármelyikből kérhetsz.

Mivel időd kevés, ilyenkor a sürgetés szelét érzékeled a levegőben.

Hamar gyűlik a sor is mögötted, a kiszolgáló a pultnál pedig mosolyogva kérdezi, hogy mit kérsz.


“Ú, most úgy ennék valami sokáig laktatót.”

“De jó lenne, ha holnap este is friss lenne még a vacsorához.”

“Teljes kiőrlésűt egészségesebbnek gondolom, de kicsinek tűnik, tuti nem fogok vele jól lakni.”


Végül választasz egy gyorsélesztős fehér változatot, mert azt már megszoktad — ez a gyakran gyorsan készülő fajta, ami ritkán üti meg a mércét.

Gyorsélesztővel, tele adalékkal készül, vékony héjával és állagával max. 1-2 napig bírják és nem is telítenek el túl sokáig. Gyakran keményítővel feljavított változatuk (gluténmenetes) ráadásul még inkább kiszárítja a terméket.

Miét nyúltál ehhez? Mert már megszoktad.

Így van ez a beszédünkkel is.


Te mivel szárítod ki és teszed emészthetetlenné a saját beszéded?


Csak hogy a konyhában maradjunk a hasonlatokat tekintve.

A beszédünk alapból olyan, mint egy jó recept.

Amit ezerféleképpen elronthatunk. Ha túl kevés ideig főzzük, nem lesz elég karakteres étel és nem érnek össze az ízek. Ha egyáltalán használunk (bátran) fűszereket.

Ha túl sokáig főzzük, kivesznek belőle a hatóanyagok és élvezhetetlen végeredményt kapunk.

Ha nem megfelelő hőmérsékleten készítjük vagy más eljárással, ami ajánlott, már egészen más gasztronómiai élményt nyújt az étel.

A beszédünk esetében is így van.

De vissza a kenyérhez.


„A jó beszéd egy jó ízű kenyér, amit gyakran kiszárítunk.



EGY: Összecsapjuk a felkészülést, esetleg adatalapú bemutatkozással kezdünk (lapos, unalmas és száraz nyitás). Ezután a beszédet is túl halkan, motyogva, esetleg gyors beszédtempóval, rossz hangsúllyal mondjuk végig. Tehát gyorsélesztővel indítunk és telerakjuk adalékkal.

KETTŐ: Rendre azonnal két vállra fektetjük a közönséget, méghozzá az első két percben. Információtúladagolást végzünk. AK-47 sorozatlövettel szórjuk szét az információt.

Az információknak befogadhatatlan mennyiségű változatát közöljük rövid időn belül. A rövid távú memóriánk azonban nem tud egyszerre túl sok infót befogadni. Tehát keményítőt rakunk bele és túl sok összetevőt használunk.

HÁROM: Kerüljük aszóképeket, nyelvi alakzatokat, a humort. A történet erejét zsigerből nélkülözzük, amik eleve elősegítik az üzenet átadhatóságát, emészthetőségét. Beszédünknek tehát nincs beltartalmi értéke, kevés ideig telít és nehezen emészthető.

Néhány példát írtam le, a sort még folytathatnánk.

Minden HR-esnek (is) kenyere a beszéd


A kérdés csak annyi, hogyan készül el és mi lesz belőle végül?

  • Tehát milyen alapanyagokból készül el?
  • Milyen eljárással, keveréssel, dagasztással lesz gasztro-csúcs szellemi termék?
  • Hol fogjuk megsütni és hogyan fogjuk „tálalni”?


Ha a feltett kérdésekre a megfelelő választ adjuk, a beszédünk beltartalmi értéke (élelmi rost+ ásványi anyagok+ vitamin kombinációja) kiváló értékkel bír majd.

Sokáig ízletes és finom kenyeret süthetünk ki.

Ami nem vált ki „emésztési panaszt”. Könnyen befogadható beszédként emlékezetes lesz, amely révén egyedi bélyegképet hagyhatunk közönségünk emlékvásznán.

Egy szelet belőle (egy apró momentum) is sokkal tovább eltelít, mint egy silányabb minőségű változata: a megszokott élesztős fehér kenyér, amit leveszel a polcról.


Beszéljünk egy kicsit még a hozzávalókról, amelyek óvják a közönségflórád


Beszéded emészthetősége az üzeneted hosszú életét, a beszéded céljának elérését és az előadói éned szertehetőségének is megágyazhat.

Ennek kapcsán nézzünk meg egy másik hasonlatot.

Ott van a saját bélflórád, amelynek egészségére talán következetesen figyelsz.

Egészségesen étkezel.

Aktív vagy.

Eközben gyakran reaktív a saját prezentációd, beszéded hallgatósága kapcsán és nehezen emészthető beszédeket hozol létre.

Összetevők a könnyed üzenetemésztésért

Orvosok szájából megerősített egészségügyi tény az, hogy ha jó összetételű, változatos a bél-mikrobiomod, akkor jobban működik az immunrendszered.

Valamint az idegrendszered.

A mentális állapotod és a kedved is javul.

Ezen céljaid elérésében bizonyos ételek (típusok és azok feldolgozási módja) támogatni fognak téged, míg mások kifejezetten hátráltatni.

Ehhez hasonlóan működik a beszéded kapcsán is a támogató-hátráltató jelenség.

Emészthetővé, emlékezetesebbé tehetsz egyes üzeneteket bizonyos hozzávalókkal, növelheted a bizalmat, kedélyt, szimpátiát önmagad felé. Jóízűvé teheted az előadásod. Gyakran még a rendelkezésedre álló infóalapanyagból és hozzávalóból is különböző végeredményt hozhatsz ki: emlékezetes vacsorát és vállalhatatlan ételt.

Tőled függ.


Mik teszik fogyaszthatóvá tehát a beszéded?


Előadói – ROSTOK

Ezek a szóképek, nyelvi alakzatok, a humor, a történetek. Elősegítik az üzenet átadhatóságát. Megakadályozzák az üzenetrekedést.

Előadói – Antioxidánsok

Nekik köszönhetően nem fogsz begyulladni. A „színpadi modorod” finomításával – ilyen a testbeszéd, artikuláció, beszédtechnikai gyakorlatok, szemkontaktus, a mimika, a gesztusok – beolajozhatod az előadásod céljának elérését.

Előadói – Emésztőenzim

A beszédstratégia, a vizualizáció, az előadásmódod segít az optimális infótápanyag-felszívódásban. De teljesen jogos, ha felteszed a nagy kérdést: metaforával, humorral, történetekkel bárki képes fűszerezni?

Tőled ez annyira távol áll.

Ez leginkább gyakorlás és tanulás kérdése.

prezentáció


Minden előadásod kapcsán ugyanis a fő kérdés, hogyan készül el és mi lesz legvégül belőle. Aki szeretné, hogy a szavai többet érjenek, jól emészthetőek, finomabbak legyenek, az tegyen is érte.

Neked is adott a tanulási lehetőség, hogy különböző alapanyagokkal, fűszerekkel, eljárásokkal és tálalási módokkal megismerkedj.

Ilyen a Fesztelen előadó tréning.

De van még egy fontos szempont, amit a karizmád kapcsán érdemes megvizsgálnod.


Kedvesség – jelenlét – erő

Kedvesség, jelenlét, erő.

Három tényező – még pedig sorrendben – amelyek a volt dél-afrikai elnök előadói karizmájának alapjait is képezték.

Nelson Mandelat keveseknek kell bemutatnom.

Mandela a kedvesség és a jelenlét erejét testesítette meg.

Ennek az erőnek pedig nincs szüksége a nagybetűs ERŐ-re, amit egy szervezetben gyakran a – szintén nagybetűs – CEO képvisel.


nelson mandela


Megkockáztatom, hogy a legtöbb HR területen dolgozó munkatárs ezt a hármas kombinációt kutatja vagy már használja a vállalati kommunikációban.

A kedvesség karizmájának ugyanis van egy nyugodt, szélcsendes és stabil ereje.

Mindhárom terület fejleszthető és szoros összefüggésben van a kommunikációs készségeinkkel, hiszen azon keresztül nyilvánul meg.

Nézzük meg hát közelebbről.


Mandela három karizmája


Kedvesség

Előadói oldalról az érzelmek megélése (pathos) a legerősebb kapcsolódási pont egy közönséggel. 2300 évvel ezelőtt Arisztotelész megírta a titkát annak, hogyan legyünk meggyőző előadók.

Három szóban sűrítette össze a sikeres előadás összetételét. De mit is jelent ez a három szó? Egyszerűen megfogalmazva a következőket:

  • Ethosz: az előadó hitelessége, jelleme, a karakterre utal.
  • Pathosz: érzelmi kapcsolat jelentősége a közönséggel
  • Logosz: logikus és racionális érvelés fontossága


szervezet


Tehát, ha képesek vagyunk átélni, amiről beszélünk, akkor a közönség képes lesz erre rezonálni. A pathosz jelentősége abban mutatkozik meg, hogy jóval hatásosabb az, ha az előadó szavai a közönségben érzéseket teremt.

Olyanokat, mint a szeretet, szimpátia, együttérzés. Habár érzelmi kapcsolat sokféleképpen építhető ki egy közönséggel, létezik egy sokak által kedvelt módszer: ez a történetmesélés.

Ehhez lámpalázra biztos nincs szükségünk, ellenben el kell érnünk, hogy az előadás alatt ne rációra és tényekre összpontosítson a hallgatóság. Az előadói rutin képes felszabadítani a memóriánkat a gondolkodástól, agyalástól, az infó-puzzle darabok összerakásától az érzés, megélés és fókusz javára.


Jelenlét

Előadóként a közönség érzékelése, értése és kiszolgálása az elsőszámú feladatunk. Ciceró már megfogalmazta: a közönség emeli fel a szónokot.

A tartalmon való gondolkodás és a fókuszt önmagamra irányító jelenlét karizmája egy haladó eszköz. Összeszedettség, a lámpaláz nélkülözése és magabiztosság szükséges ahhoz, hogy kihozzuk magunkból a maximumot.

Ezzel elkerülhető az utólagos bosszankodás és a történteken való rágódás is. Amy Cuddy, a neves harvardi szociálpszichológus könyve is azt mutatja meg, miként érhető el némi gyakorlással az a lelkiállapot, amely lehetővé teszi ezt a magabiztosságot.

Aminek köszönhetően meggyőzően viselkedünk komoly téttel járó helyzetekben is, például munkatárgyalásokon, prezentációkon, interjúkon, nyilvános események alkalmával.



Cuddy könyvét itt találod meg: Amy Cuddy: Jelenlét – Így beszél a tested

Ebben a Facebook videóban Cuddy a testbeszéd jelentőségéről beszél. Annak hatásait vizsgálva ugyanis elsöprő következtetéseket vonhatunk le testbeszédből. Az ilyen megítélések jelentőségteljesek lehetnek az életben: kit vesznek fel, kivel randizunk.

Nalini Ambady, a Tufts Egyetem kutatója arra mutatott rá, hogy az emberek amikor megnéznek egy 30 mp-es néma kisfilmet egy valósi orvos-páciens találkozásról, akkor az orvos kedvességéről alkotott képük előrejelez egy fontos eseményt: azt, hogy az orvost beperelik-e vagy sem.

Tehát a jelenségnek nem ahhoz van köze, hogy érte- e az adott orvos a dolgához. Inkább ahhoz van köze, hogy szimpatikus-e a személye és milyen az interakciója.


Erő

A leggyakrabban az első benyomás már kifejezi az erő skálát, akár szavak nélkül is. A kiállásunk, a testtartásunk, a gesztusaink és mimikáink, az első szavak ereje önmagáért beszél.

Egy profi előadó menet közben is képes a korrekcióra. A szavaink olyan rezgések, amelyek hatnak a környezetünkre, erősebben, mint gondolnánk.

Ha hiszünk bennük, a kimondásuk után sosem térnek vissza üres kézzel. Küldetésre indulnak és megcselekszik, amit elérni kívánunk velük. A karizmatikus ember szavaira pedig kifejezetten jellemző, hogy:

  1. Kapcsolatot teremtenek.
  2. Bizalmat hoznak létre, hidat építenek két ember között.
  3. Utat, térképet mutatnak másoknak.
  4. Lelkesítenek, motiválnak.
  5. Megvalósulnak, manifesztálódnak, tárgyiasulnak.


A – jó kenyér – jellegű beszéd kevés összetevős

Könnyű belátni: egy jó kenyér – azaz beszéd – általában mindössze pár összetevős.

De épp ezért értékesebb is.

Drágább.

Sokba kerül, az árat az előadó az idejével és energiájával fizeti meg.  Munka- és időigényes folyamat, amit egy profi pék sosem spórol ki.

Vannak szakmák, ahol – talán – meg lehet úszni a kommunikációt. A HR szakma nem ilyen. Mi legyen HR-esként a te konyhádban, hogy képes lehess hatékonyan kommunikálni a munkavállalókkal és a vezetőséggel?

Ennek közös keresésére jött létre a FESZTELEN HR-es tréning.


Fesztelen HR-es tréning

Léteznek élénken világító előadói hibák, amiket nem lehet nem észrevenni, letagadni. De létezik egy olyan válfajuk is, amit egy ideig még rutinosan igyekszünk elrejteni a homlokzat alá. Ösztönösen magunkba fojtva az előadói félelmeket, lámpalázat.

Ezeket a látszatidilleket mindig azok a krízisek, önbizalmunkon sebet ejtő prezentációs bakik szokták kidurrantani, amik már nagyra nőttek. Nincs tovább, egyszer csak DURR!

Ezek a homlokzat mögötti időzített bombák.

Nézz szembe a konkrét előadói kihívásaiddal, mielőtt kidurran a lufi. Koncentrálj a problémamegoldásra, építs valódi hitelességet!

Erre ad lehetőséget a HR- Fesztelen tréning.


állásinterjú


Kiknek szól a HR-Fesztelen tréning?

Azoknak ajánlott, akik az alábbi jellemzőket sajnos még nem patetikus nyugalommal és jóízűen képesek kipipálni:

  • olyan érdekesen tudom bemutatni a céget, hogy a jelölt a bértárgyalást már kevésbé találja fontosnak és a jövő nemzedéke is nálunk akar dolgozni.

  • képes vagyok a szerepemnek megfelelően hatni és elérni a célokat, miközben könnyedén dolgozom a velem egy szinten, de más hierarchiában lévőkkel is együtt.

  • rutinos konferenciaelőadó vagyok, a lámpaláz pedig már nem potyautasa a bőröndömnek.


Vannak, akik azért jönnek el egy HR- Fesztelen előadó képzésre, mert eredményesebben akarják bemutatni a céget a jelölteknek vagy hatásosabban akarják meggyőzni a főnöküket, végre szeretnének konferenciákra járni előadóként.

fesztelen előadó tréning



Téged mi motivál?


Keresd a HR Fesztelen Képzést

A könnyű megoldás illúziója mindig rendszerint túlbonyolított utakhoz vezet. Újabb és újabb körökhöz, amiket egyszer is sok lefutni, nemhogy többször. A könnyű megoldás végzetes lehet, mert a fejlődés ugyanis sosem könnyű.

De lehet kitaposott, olajozott, gördülékeny, örömmel teli és lelkesítő.

Mindemellett kifizetődő. Mint ahogy ez a képzés is az:

HR Fesztelen Előadó Képzés részletek itt.

Emlékezetesebb, élvezhetőbb, könnyedebb és jobb minőségű beszédekért. Több előadói karizmáért.

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

Blog feliratkozás

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük