“Rendszer” oktatás, előadás

Szerintem minden kedves olvasóm vett már részt olyan oktatáson, ahol egy olyan rendszert (TÉR, CRM, bármilyen adminisztrációs program) tanítottak meg neki, amit majd használnia kell.

Éppen egy ilyen felkérést kaptam a minap, pontosabban hogy tanítsak meg egy csapatot rendszert tanítani. Nem egyszerű feladat, de tapasztalatom szerint szépen képletezhető. Erről írok most röviden.

.

Mi a képlete egy rendszer sikeres oktatásának?

Az én képletem: SIKERES OKTATÁS=ATTITŰD*TUDÁS*GYAKORLAT

.

Mikor sikertelen egy bevezetés?

Sok sikertelen bevezetést láttam már. Az okok mindig pontosan feltárhatók. Az első és leggyakoribb, hogy a résztvevők nem értik vagy fogadják el az új rendszer létjogosultságát. (ATTITŰD). A másik gyakori ok, hogy a rendszer nem épül be dolgos hétköznapokba, így a legtöbben visszamenekülnek a régi módszerekhez. (GYAKORLAT). Gyakori ok továbbá, hogy nem kaptuk meg a megfelelő tudást a használathoz. (TUDÁS). Ezek mindegyike megelőzhető.

.

Mi az első lépés?

Szerintem egy új rendszer bevezetésének fixen első lépése a felhasználók attitűdjének kialakítása. Ez azt jelenti, hogy meg kell érteniük a rendszert, a számukra nyújtott előnyöket és el kell fogadniuk. Ha ez nincs meg, akkor kidobott pénz. Szedjük hét össze (írásban), hogy milyen előnyöket jelent az új rendszer a felhasználóknak. A legjobb ha ezt részben őket bevonva tesszük (pl. rendszer kialakító workshopokon). A rendszer bevezetésének első szakaszában az Attitűd a kulcs és ezt később sem szabad elfelejteni. Az általam javasolt módszerek:

  • Valamelyik felső vezető bevonása (írásban, vagy akár kick-off meetingen)
  • A résztvevők egy részének bevonása a rendszer kialakításába (előzetesen)
  • Attitűd formáló blokkok a képzés elején (egyes esetekben ilyen képzés)
  • Olyan oktató bevonása, aki HITELES és LELKES a hallgatóság felé
  • Kommunikációs terv kialakítása a bevezetés során

Ha az attitűd fontosságát másképp kell megfogalmazni, akkor a motiváció szót érdemes használni. A cél, hogy a felhasználó AKARja használni a rendszert, míg a másik kettő arról szól, hogy KÉPES-e használni.

Hogyan tovább?

A képlet következő két eleme a TUDÁS és a GYAKORLAT. Vagyis, van-e elég tudásom és rutinom a használatra.

Itt az oktatók személye is fontos. Képesek-e hatékonyan tudást átadni. Időnként előfordul, hogy a szervezetből erre a célra kiemelt emberek nem kapnak megfelelő képzést az ilyen feladatok ellátására.

Szerintem ilyenkor fontos, hogy ne csak gépiesen megtörténjék a tananyag leadása, hanem legyen lehetőség a későbbi támogatásra is. Ennek egy jó eszköze, ha szervezeti egységenként vannak támogatók/szakértők, akikhez bármikor lehet fordulni és akik elkötelezett felhasználók. Őket nevesíteni kell, külön felkérni és motiválni.

Az itt használható módszerek:

  • Az “oktatók” képzése
  • Támogató mentorok felkérése
  • “profi” oktatási anyagok
  • Az “élő” gyakorlás biztosítása

Ha a fentieket figyelembe vesszük, akkor garantálható, hogy a hibák legnagyobb része (Pareto-elv alapján) kiküszöbölhető lesz.

Jó bevezetést mindenkinek!

dr. Z

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük