Az utóbbi pár évem azzal telik, hogy erre a kérdésre keresem a különféle válaszokat és amikor egyet megtalálok, akkor abból megoldásokat is készítsek. A célom, hogy változtassak azokon az áldatlan (talán ez túl elegáns kifejezés ide:-)) állapotokon, ami ma egy multinál van prezentációs oldalon. Nézzük, hát eddig milyen válaszokat kaptam.
.
Mit értünk ROSSZ prezentáció alatt?
Mindenféle sorrendiség nélkül, számomra a rossz fogalma az alábbi tartalmakat jelenti: UNALMAS – ÜZENET NÉLKÜLI – TÚLZSÚFOLT – STRUKTÚRA NÉLKÜLI – GYENGÉN ELŐADOTT – ZAJOS/ZAVAROS és lehetne hosszan sorolni.
De melyek a legfőbb okai a gyenge prezentációknak?
1. TUDÁS-hiány, vagyis, hogy nem tudjuk hogyan változtassunk
Háttér: Nagyon kevés lehetőségünk van megtanulni a jó előadások készítésének és előadásának szabályait. Iskolai keretek között ritka az ilyen képzés. Vállalati oldalon is fehér holló. Ha valaki egy olyan vállalati kultúrában szocializálódik, ahol a gyenge a minta, akkor neki is ez rögzül.
Megoldás:
- Tréningek: Prezentációs, kommunikációs képzések, nyílt oktatások (Itt ajánlom az én cégemet is: Enetha Learning)
- Szakkönyvek: Ezen a blogon is sokat bemutattam már. Javasolt szerzők: Garr Reynolds, Nancy Duarte, Steve Jobs
- Videók, prezentációk: www.ted.com, www.tedxdanubia.hu, www.slideshare.net
2. IDŐ-hiány, vagyis úgy érezzük nincs időnk változtatni
Háttér: Nem tudjuk, hogyan lehet gyorsan átalakítani. Úgy érezzük az elkészült anyag – bár más céllal készült (drprezi cikk) – jó lesz előadni is.
Megoldás:
- Tanuljuk meg a gyors átalakítás módszereit (erről is volt már szó a blogon:-))
- Ne a Powerpointtal kezdjük a készítést, már előtte dolgozzatok fejben. Ezekre leginkább az utazások haszontalanak tűnő idejét javaslom.
3. LUSTASÁG, vagyis nem is akarunk változtatni (motiváció-hiány)
NA ezt nem akarom kifejteni
4. ÉRZÉKELÉS hiánya, vagyis, hogy nem tartjuk rossznak, így nem is tudjuk, hogy változtatni kellene
Háttér: A prezentációk kapcsán nagyon ritka a visszajelzés. Részben azért, mert nincs ennek kultúrája, részben pedig azért mert a visszajelzők sem ismerik eléggé a témát.
Megoldás:
- Keressük tudatosan a visszajelzésekkel járó helyzeteket
- Kérjük egyszer profi segítségét
- Keressünk check-listeket, szabályokat (ezen a blogon is mutattam már hasonlókat)
5, Statusquo fenntartása ,vagyis nem akarunk változtatni
Háttér: Ha senkinek sem érdeke változtatni az eddigieken, akkor senki sem akar úttörő lenni.
Megoldás: Akár ennek a blognak a felhasználásával vállaljuk fel, hogy vannak jobb és hatékonyabb utak/módszerek.
.
Miért éri meg változtatni?
- Színtiszta megnyert idő (mert gyorsabbak lesznek az üzenetátadások)
- Több energia a munkánkban (mert nem szívják le az unalmas előadások)
- Pontosabb üzenetátadás, mert a lényeg megy át
Szóval bőven megéri változtatni. Szerintem ezek a helyzetek tipikus Nyerő/Nyerő helyzeteket alakítanak ki.
dr. Z