A prezentációk világában egyértelmű különbség van a felejthető és a tartós hatást hagyó prezentációk között. A kényelmetlen igazság viszont az, hogy sosem tudod meg, hogy gyenge voltál. Megy a rutinos taps. Így a következő prezentáció megint gyenge lesz és beindul egy „Ördögi Kör”, ami egy gyenge prezentációval indult, de akár egészen messzire vezethet.
Tehát hogyan ismerheted fel és javíthatsz egy gyenge prezentáción?
Egy hónap. 10 ember. 20 perc.
E három információ behatárolja vállalati vezetőnk – legyen most Zsolt – következő időszakát a soron következő prezentációig. Az előadása témája adott. Az időintervallum behatárolt. A közönség kiléte ismert. A tét nagy.
A tematika és a prezentáció tartalmi része elkészült.
Mégis van valami, ami nagyon hiányzik. Hiába az aznapi jól öltözöttsége, a megkomponált diasora, a magára öltött határozottsága. Jön valami, ami szétrombolja azt, amit évek alatt felépített. Vajon miről feledkezett meg Zsolt a témát, az előadásmódját és a beszéde kapcsolatát illetően?
Előbb ismerkedj meg egy ennél fontosabb és azt megelőző infóval.
Íme a veszélye annak, ha nem tudsz jól prezentálni
Ha egy átlagos (se) prezentációt fogsz tartani, átlagos szakmai életed lesz.
Átlagos bevételed vagy fizud lesz.
Átlagos céged.
De ennél többről van szó. Még mindig ne szaladjunk előre.
Ami talán egészen biztos, hogy te viszont pont annyira nem akarsz átlagos házasságot, fizetést, kinézetet, életet, mint a közönséged. Ő sem akar átlagos előadást. Nem mondhatom biztosra, de lehet a te prezentációd is átlagos.
Ahogy az ígéreteid is.
Vagy ennél is rosszabb. Az üzleti prezentációk 99%-ában nincs visszajelzés és nincs visszaellenőrzés. Vagyis nincs fejlődési lehetőség sem. Átlagos vagy, de sosem tudod meg. Ez a cikk épp ezért most egy visszajelzés lesz.
Az átlagosra.
Tehát most, hogy állítólag uborkaszezon van, épp itt az ideje, hogy beszéljünk egy kicsit a bűn rossz és gyenge prezentációkról. Abszolút aktuális, hiszen szeptembertől ugyanazzal a vérszegény stratégiával állsz neki a preziknek, mint ahogy zártad a szezont.
Ma 10 prezentációból maximum egyetlen egy megy át a „prezi volt a javából” szűrőteszten. A többi elviselhetetlenül gyenge előadás, amit egy hallgatóság órákon keresztül hallgat. Lehet egy beszéd jó nevű emberek neveitől zsúfolt, ha az unalmas, nehezen érthető.
Ha viszont nincs visszajelzés, nincs fejlődés sem. Ha nem tudsz jól prezentálni, kevés esélyed van rá, hogy konkrétan az előadásodra kapj használható visszajelzést, maximum a következményétől és eredményétől szenvedsz majd.
De mit is értünk gyenge és rossz prezentáció alatt?
Emlékszel még Zsoltra?
Mielőtt belegondolnánk, miért olyan elterjedt a rossz prezentáció még ma is a munkahelyeken, érdemes tisztázni, hogyan néznek is ki ezek.
Álltában szöveggel és adatokkal telizsúfolt diák, monoton tálalás, a diák és jegyzetek felolvasása, miközben egy egocentrikus, közel sem közönségközpontú előadásmódban nyoma sincs az érzelmi kapcsolatnak.
Nincs egyértelmű cél/üzenet, miközben az energia és lelkesedés hiánya feszíti be a közönséget, a kézbesítés sem hiteles. Túl gyors beszéddel egy hosszadalmasra nyújtott, vontatott előadásmódban, gyakran a pulpitus mögül előadva, túl sok rossz szokásnak lehetünk tanúi (kézbabrálás, mocorgás, töltelékszavak használata, mint „hm”, „u”, „ő”„hát”, „szóval”, „tudod”, „öh”).
Túl gyors beszédtempónál nincs lehetőség az „emésztésre”, hogy a közönség átgondolja mit mondasz, és mit jelent számukra. Nem fogják megérteni – vagy ami még rosszabb, félreértik – az üzenetedet, ha túl kifinomult, szakzsargon kifejezéseket vagy fogalmakat használsz, vagy rosszul ejtesz ki szavakat, miközben megpróbálják megérteni a zavaros prezentációidat.
A tartalom megfelelő szerkezetének, struktúrájának és áramlásának hiányával a közönség összezavarodik azzal kapcsolatban, hogy hol tartasz vagy hová tartasz az előadás során.
Ez történ Zsolttal is.
Gyenge prezentációk leggyakoribb hibái
- Információkezelési gondok: nem érzékelhetőek a tudatos üzenetek, a slide-ok az esetek nagyobbik részében túlzsúfolt, sok szöveget tartalmaznak.
- Elbénázott képek: Kicsik, rossz felbontásúak, előnytelen helyen, fölöslegesen vannak elhelyezve.
- Logikai baki: logika nincs vagy lineáris (unalmas, kiszámítható), nehezen követhető.
- Lusta készítés: több helyről ollózott anyagok, mások által készített verziók újragondolása, fércelve.
- Nagyítóval keresett üzenetek: maximum csak nyomokban felfedezhetők.
Az üzleti világ számos menedzsere, vállalati embere üli le minden nap számos prezentáción a napjának jelentős részét. Ezeknek a prezentációknak a többsége túlságosan hasonló, ami azt jelenti, hogy egyik sem tűnik ki, és nem emlékezetes.
A közönség számára egy kreatív előadás örvendetes kontraszt tud lenni a szokásos, unalmas előadásokhoz képest. Ugyanez az eredetiség nagyobb esélyt is ad neked.
Prezis hibákkal máris rákapsz egy vontatott, de biztos módszerre a saját imázsod lerombolására
Hatással vagy az emberekre – így is, úgy is, és ehhez még csak meg sem kell szólalnod. Testbeszédeddel is kommunikálsz, minden pillanatban. Az artikulációs nehézségek vagy a gyors beszédtempó pedig kivéreztetheti a legklasszabb témákat is.
Ma egy testtartás, egy mimika, egy gesztus számos érzésről árulkodhat, belső bizonytalanságot vagy vívódást tükrözhet, sőt szavaiddal ellentétben akár valódi szándékaidat leplezheti le. Míg a szavaiddal megegyező nonverbális jelekkel bizalmat kelthetsz. Elősegítheted a megértés és megértetés folyamatát.
Ha az emberek nem kapnak visszajelzést, akkor legközelebb is ugyanúgy állnak ki – ennek pedig beérik a negatív gyümölcse, hiába a taps a végén.
A gyenge prezentációk csapdái
1, Gyenge lesz az üzleti prezentáció megértettsége
Ha vállalati prezentációk nem elég tudatosak, az üzenetek nem egyértelműek, tehát az ügyfelek nem értik tisztán azokat, vagy másokét jobban értik. Hátrányba kerülsz.
2, Gyenge üzleti kommunikációt eredményez
A prezentációk a kommunikációs csatorna részei. A gyenge előadások egyben gyenge külső/belső kommunikációt is jelentenek. „Te mit szeretnél, hogyan érezze magát a közönséged”?
Nee kérlek. Csak te ne.
Az általános válasz az, hogy „tájékozott”. Az információ önmagában viszont nem elég. Ha a közönség nem érez semmit az általad megosztott információkkal kapcsolatban, akkor valószínűleg nem fog emlékezni rá, és nem tesz vele kapcsolatban semmit. Pl. a közismertebb történetmesélés eszköze is jobban hat az agyra, mint a száraz információ. Mert érzelmi töltettel bíró élmény ill. esemény hatására az agy dopamint szabadít fel.
3, Romló üzleti kapcsolatok
A vállalat üzleti kapcsolatai gyengülnek, tendereken, versenyhelyzetekben veszít. Belső helyzetekben a dolgozókhoz nem jutnak el a valódi üzenetek.
4, Gyengülő értékesítés
A romló üzleti kapcsolatok gyorsan megjelennek a számokban, statisztikákban is, elsőként az árbevételnél.
5, Kevesebb profit
A gyengülő értékesítés sokszor a későbbi fejlesztési források csökkenését jelentik. A kevesebb profit következtében nem is lesz lehetőség a gyenge (előadói) készség fejlesztésére és ezzel a kör bezárult, pontosabb a spirál újraindul. Minél később veszed észre, a beavatkozás hatása is kisebb lesz.
Mi az oka, hogy még az intelligens emberek is gyenge prezentációkat tartanak?
A gyenge prezentációs készségek egyik legnyilvánvalóbb mutatója a felkészületlenség. Ha nincs tervezés, kutatás, gyakorlás, akkor máris ott találja magát az illető a
- káoszos szerkezet,
- az irreleváns tartalom,
- vagy beszédtechnikai problémák,
- a nonverbális kommunikációs kihívások kapujában.
A felkészültség hiánya az önbizalmukat és a hitelességüket is befolyásolhatja.
Az alacsony prezentációs készség a rossz előadásban is megmutatkozik. Nem tudja az ember kihasználni a hangját, a testbeszédét és vizuális segédeszközeit üzenetének közvetítésére. Megjelenik a túl gyors vagy túl lassú beszéd, monoton kifejezésmód vagy a töltelékszavak használata. Kerüli a szemkontaktust vagy hiányoznak a gesztusok, netán túlzásba esik velük. A rossz előadásmód unalmassá vagy szakszerűtlenné teheti a prezentációt és csökkenti a közönség hatását.
Az interakció hiánya vagy negatív visszajelzés pedig azt jelenti, hogy a hallgatóság nincs bevonva az előadásba, nincs a részükről válaszreakció; így az érdeklődésük, figyelmük kopni kezd. El is érkeztünk a gyenge prezentációs készség utolsó mutatójához, az alacsony hatáshoz. A kívánt eredmény vagy cél (tájékoztatás, meggyőzés, inspirálás) odalesz.
Az intelligencia adott. A szakember létezik.
De létezését nem tudja bizonyítani.
3 sikertényező, amely hozzásegíthet az erős prezentációkhoz
Az elmúlt években Phil Waknell, a nagy hatású előadások specialistájaként közönség ezreit mentette meg az unalom okozta fájdalmas figyelemhaláltól. Phil Waknell a prezentáció művészetének vezető szakértője, és a The Business Presentation Revolution szerzője. Egy szórakoztató TEDX előadásában mindezt a tapasztalatát a sikeres prezentációk három összetevőjére bontja le. Ugyan nincs mágikus képlet, de van legalább néhány kulcsfontosságú összetevő.
Tehát ismételjük meg ezt a három összetevőt:
- A közönség – ez az ő prezentációjuk, nem a tiéd: Mindig a közönségre szabd az előadásod. Az ő igényeik és elvárásaik, valamint a kontextusnak megfelelően.
- Az előadó – még ha ez a közönség előadása is, fontos, hogy valami személyeset tegyél bele. Ha valaki más pontosan ugyanezt a beszédet adná elő, pontosan ugyanazokkal a szavakkal, akkor nincs benned semmi, amiért érdemes kiállni prezentációt tartani. Mesélj nekik történeteket és példákat saját tapasztalataidból, illusztrálva a kulcsfontosságú üzeneteid.
- Az átalakulás – túl sok prezentáció célja csak a közönség tájékoztatása, és ez eleve a kudarc receptje, mert az emberek nagyon gyorsan elfelejtik a hallottak nagy részét. A száraz információkat. A cél az átalakítás: úgy megszólalni, hogy azok megváltoztassanak valamit annak kapcsán, amit hisznek, éreznek és tesznek. Mi az átalakítás célja?
A SCORE Method
Phil Waknell szabványlépéseket is létrehozott a klassz prezentáció generálásához, az úgynevezett Presentation SCORE Method (pSCORE) elvén. Ez egy tesztelt módszer az emlékezetes és hatékony prezentációk létrehozására és megtartására. A prezentációs SCORE módszer öt kulcsfontosságú sikertényezővel rendelkezik a hatékony prezentációhoz:
- Egyszerű
- Egyértelmű
- Eredeti
- Összefüggő
- Élvezetes
Amit mondasz, amit mutatsz, és ahogyan beszélsz az előadás során, annak mindnek meg kell felelnie a SCORE elveknek.
A prezentációd világossága egy kristálytiszta üzenettel kezdődik, amelyet a közönség könnyen megért. Az érthetőség érdekében az egyszerűségre és a tömörségre kell összpontosítanod, kerülve a felesleges zsargont vagy a bonyolult magyarázatokat.
Az összetett ötleteket emészthető információmagokká desztillálva (akár metaforákkal). A lebilincselő előadások akár interaktív elemeket, történetmesélési technikákat és vizuális segédeszközöket is magukban foglalhatnak, amelyek felkeltik a közönség érdeklődését és fenntartják a fókuszt.
A hatásos előadások cselekvésre késztetik a közönséget, legyen szó döntéshozatalról, új nézőpont elfogadásáról vagy változtatásról. Az érzelmeket nem lehet kivonni a hatásos beszéd egyenletéből.
Amikor meghozunk egy döntést, azt mindig érzelmi alapon hozzuk meg. Csak azért érezzük racionálisnak, mert utólag racionalizáljuk az amúgy emocionálisan meghozott döntéseinket. Ha az érzelem mély, a kapcsolat erős.
Az érezelem prezentációs szituációban is segítségünkre lehet mind a hiteles fellépésben, az ethoszunk erősítésében, a bizalom kiépítésében és a közönséggel való kapcsolódásban is.
Az érzelmi szimuláció az empátia alapja.
Ugyanis amikor oxitocint termel a szervezetünk, az érzékenyebbé tesz minket a minket körülvevő szociális jelek fogadására.
Tudom de…
Mindenki, akivel beszélünk a témában, megérti, mennyire fontos jó prezentációt tartani. Sokan pontosan tudják, mit kell tenni a jó prezentáció érdekében. Mégis előfordul, hogy megértésük és tudásuk ellenére továbbra is rossz prezentációkat készítenek és tartanak.
A túl sok üzleti prezentáció mindenki idejének pazarlása, a kommunikáció elmulasztása és a közönség untatásának sikere. A kutatások is alátámasztják, hogy az emberek már fél perc alatt leszűrik egy vezető tisztségben lévő személy vagy szakember kompetenciáját.
Érzed te is rendszeresen a disszonanciát? Úgy érzed, hogy nincs összhangban a személyed azzal, amit mutatsz önmagadból?
A Fesztelen Előadó Képzésünk a feltörekvő vezetőknek kínál eszközöket a hatékony prezentációk elkészítéséhez és megtartásához online, a színpadon vagy a tárgyalóteremben.