Ma egy elbűvölő karmester titkait szeretném feltárni. Itay Talgam előadását tegnap élőben hallgathattam a Marriott Hotelben. Kiváncsi voltam rá, hogy valóban olyan jó előadó-e, mint sokan előre mondták. Nem csalódtam. Én is közte voltam a kb. 120 hallgatónak, aki a végén felállva tapsolta meg az izraeli származású konduktort.
De kezdjük a legelején. Augusztus 22-25 között Magyarországon találkozott össze a nemzetközi tanácsadói piac színe-java azOD World Summit elnevezésű rendezvényen, köszönhetően a legnagyobb hazai tanácsadó cégek összefogásának és 3 éves munkájának egy csaknem 60 fős önkéntesi csapattal. A konferencia egyik záró előadása volt Itay Talgam.
Nemzetem sajátosságainak megfelelően egészséges szkepticizmussal érkeztem. Ez már ez első percekben szertefoszlott. A mester előadása valóban brilliáns volt. Ha egyetlen választ szeretnék találni a miértre, akkor egyértelműen a hallgatóság művészi színvonalú kezelése volt a titok. Itay úgy kezelte a 120 embert, mint a saját szimfónikus zenekarát, tanította, zenéltette őket.
Akit érdekel maga az előadás is, az megnézheti Itay TED prezentációját itt, magyar felirattal. (VIGYÁZAT: Ez csak egy rövid kivonata annak, amit Budapesten előadott!!!)
Mielőtt belemegyünk abba, hogy építette fel az előadó ezt a varázslatos építményt érdemes egy röpke szót vesztegetnünk a talajra, amire épített. Korábbi bejegyzésekben már írtam az előadói hitelességről (Mi az ethos, A hiteleség kialakítása). Itay a saját szakmája jeles képviselőjeként már az előadás előtt komoly hitelességgel rendelkezett, melyet ügyesen erősített az előadása alatt is (pl. bemutatta egyik mesterét). Erre a talajra kezdett el építkezni.
Az előadás témája egy látványos analógia volt, ahol Itay bemutatta 6 neves karmester karmesteri/vezetői módszertanát és azok hatását a zenekarra illetve a közönségre. A közönség valóban végig láthatóan élvezte az egészet.
Milyen eszközöket használt? Hogyan érte ezt el?
1. A közönséget azonnal bevonta és végig egy nagy közös játékban tartotta.
- Végig facilitálta őket. Inkább kérdezett, mint megállapított. Jól kezelte a válaszokat, nem minősített, ha kellett, akkor felerősített.
- Megénekeltette őket, hogy átérezzék a zenekar érzéseit.
- Többször szavazhattak arról, tetszik vagy sem nekik az adott karmester tevékenysége.
- Több résztvevőt megkérdezett a szavazatának a miértjéről, ezzel megszólaltva egyéneket is.
- Nem mondott ki igazságokat, hagyta hogy a közönség dolgozzon a tanulságokkal. Mindenki azt vitte haza, amit magának leszűrt.
- Lehetőséget adott nekik a nevetésre, az oldódásra, a részvételre a játékban
- Egy pillanatra sem tudtak szenderegni, mert végig nagyon aktív volt.
2. Erősen használta a humor eszköztárát (részletesebben itt)
- Helyzet komikum: pl. mikor valaki megjegyezte, hogy „a zenéhez nem kell látni”, akkor zsigerből jött a válasza: „ahogyan a festőknek nem kell hallani„
- Irónia: A szenvedést, mint zsidó humort/élvezetet mutatta be (már-már veszélyes területre evezve)
- Önirónia
3. Sztorimesélés
Sok rövid érdekes, releváns és humoros történetet mesélt a hallgatóságnak. pl. a Muti elleni levélről melyet a La Scala 700 zenésze írt. Sokszor erősítette a hitelességét a hely és közönségismeretével is. A sztorik soha nem voltak 1-2 percnél hosszabbak. 🙂
4. Videó-elemzések
A kiválasztott videóknak sokféle pozitív hatása volt a közönségre.
- Erősítette Itay hitelességét. (Ő is ezeken a helyeken dolgozott, megmutatta, hogy mindent ismer, a karmesterek hitelessége az övét is erősítette).
- Előhozta a közönségből az elemezőt, megfigyelőt.
- Megdolgoztatta a közönséget
- Vizualizálta a történeteket
- Odavarázsolta a közönséget ezekre a csodálatos helyekre
- A zenén keresztül elbűvölte, elaltatta a hallgatóságot.
Összefoglalva, aki szeretne egy hűs, élvezetes, látványos „koktélt” ezen a meleg nyárutón, az nézze meg a Itay Talgam 2009-es TED prezentációját.
dr. Z
2 Responses