William James amerikai pszichológus szerint: Az érzelmeket nem mindig vizsgáljuk/magyarázzuk meg azonnal, de mindig azonnali cselekvéshez vezetnek vagy cselekvésre késztetnek minket.
Az érzelmek – legyen szó félelemről vagy szeretetről, szánalomról vagy haragról – erőteljes motivációi a közönségnek. Egy érzelmileg megfelelően befolyásolt közönség hajlamosabb elfogadni az érveléseid és a szavaidnak megfelelően cselekedni. Ha képes vagy növelni az érzelmi vonzerődet, akkor jelentősen növelni tudod előadói hatékonyságodat is.
Ebben a cikkünkben (mely Andrew Dlugan cikksorozata alapján készült) a figyelmünket a Pathosra fordítjuk és az érzelmek nyilvános, meggyőző beszédekben betöltött szerepét tárgyaljuk.
Mi a Pathos?
Kezdjük a definícióval: a Pathos szó a görög szenvedés vagy tapasztalat szavakból ered.
A magyar nyelvben hasonló eredetűek a következő szavak:
- Pathogen és patológia: a betegségek forrásait jelenti
- Az empátia: másokkal való együttérzés képessége
- A szimpátia: is az együttérzéshez hasonló képességet fejez ki, általában valamilyen negatív érzelemmel összefüggésben úgy mint fájdalom vagy szomorúság
- Antipátia: erős negatív érzelmet fejez ki valaki iránt
- Patetikus: valami, ha szánalom vagy megvetés érzését váltja ki.
Ezek a kapcsolódó szavak mind az élmény vagy érzelem kifejezését szolgálják. Előadóként a cél a közös érzelmek, együttérzés élményének megteremtése a közönséggel. A Pathos azt a képességet fejezi ki, amelynek segítségével érzelmeket ébresztesz a közönségben és ezeket összekapcsolod a mondanivalóddal.
Pathos: Érzelmek felkeltése a közönségben
Jogosan merül fel bennünk a kérdés, hogy milyen érzelmeket tudunk felkelteni a hallgatóságban. Tapasztalataim szerint bármilyet, de érdemes ezt tudatosan irányítani.
Számos érzelmekkel kapcsolatos elmélet létezik. A filozófusok és a pszichológusok évezredek óta osztályozzák, kategorizálják az érzelmeket.
Persze ebben is Arisztotelész volt az első. A következő hét érzelem csoportot határozta meg ellentétpárok felállításával:
- Harag és nyugodtság
- Barátság és ellenségeskedés
- Félelem és magabiztosság
- Szégyen és büszkeség
- Kedvesség és undokság
- Szánalom és felháborodás
- Irigység és versengés
Összehasonlítás kedvéért egy huszadik századi pszichológus Robert Plutchik felállított egy nyolc alap és nyolc haladó érzelemből álló listát. Ő is ellentétpárokba rendezte őket.
- Alap érzelmek
- Élvezet – Szomorúság
- Bizalom – Utálat
- Félelem – Harag
- Meglepetés – Megérzés
- Haladó érzelmek
- Optimizmus – Csalódás
- Szeretet – Bűntudat
- Alázatosság – Megvetés
- Tisztelet – Agresszivitás
Nem az a fontos, hogy megtaláljuk a megfelelő csoportosítást, jóllehet nem is biztos, hogy létezik megfelelő csoportosítás. Ehelyett egy meggyőző előadó céljai a következőek:
- figyelj oda az érzelmek széles skálájára,
- döntsd el, hogy milyen érzelmet szeretnél felkelteni és
- tanuld meg, hogy ezt hogyan tudod elérni!
Pathos: Minek egyáltalán érzelmeket felkelteni?
Ha az érzelmek felkeltése lenne a végső cél, akkor meglehetősen haszontalan lenne erőfeszítéseket tenni érte. Véletlenszerűen befolyásolni a közönség érzelmeit élvezet vagy félelem irányába önmagában nem vezet sehova.
Arisztotelész tudta, hogy az érzelmeket a fő mondanivaló szolgálatába kell állítani. Például elmondja, hogy mi a harag és hogy mitől lesz valaki mérges. Aztán arra buzdítja az előadókat, hogy társítsák ezt a haragot valakinek az ellenfelével
[…] világos, hogy szükséges lehet egy beszédben olyan érzelmi állapotba hozni a közönséget, hogy hajlamossá váljanak kimutatni a dühüket és az ellenfeleiket tenni felelőssé azokért a dolgokért, melyek éppenséggel magának a dühnek a forrásai, és ezek olyan emberek legyenek, akik ellen jogosan irányul a düh.
Magyarul, érd el, hogy a közönség dühös legyen és irányítsd a dühöt az ellenfeledre. Ha a közönséged dühös az ellenfeledre, fogékonyabbak lesznek az ötleteidre.
Ugyan úgy, mint ahogyan a magas Ethos segít meggyőzni a közönséget, a Pathos is fogékonyabbá és meggyőzhetőbbé teszi őket. Azzal, hogy érzelmi kapcsolatot alakítasz ki a közönségeddel:
- A hallgatóság könnyebben megérti az álláspontodat (az közös érzelmi élmény segítségével)
- Hajlamosabbak lesznek elfogadni az állításaidat
- Hajlamosabbak lesznek kérésednek megfelelően cselekedni
Pozitív érzelmek versus negatív érzelmek
„Ha jól használod a Pathos-t a közönséged ugyan azt fogja érezni amit te. Érezni fogják a fájdalmat, az élvezetet, a reményt, és a félelmet a történeteid szereplőitől. Nem lesznek tovább passzív hallgatók. Motiválva lesznek, hogy cselekedjenek.”
Minden érzelem egyenlő? Magyarul bármelyik érzelem megteszi? Egyformán elfogadják a mondanivalómat, ha meglepetést okozok nekik, vagy ha feldühítem őket?
Nem. A felkeltett érzelmeknek alkalmazkodniuk kell a kontextushoz. Általánosságban azt akarjuk, hogy a közönség átélje a saját érzéseinket és ellenérzéseinket.
Egyik alkalmas megoldás arra, hogy érzékeljük a különbséget az, ha megfigyeljük a különbséget pozitív és negatív érzelmek kiváltása között.
- Pozitív érzelmeket (pl. meglepetés, élvezet, tisztelet) kell társítani a saját álláspontoddal
- Negatív érzelmeket (pl. félelem, megvetés, csalódás) kell társítani az ellenfeled álláspontjával
- Időnként lehet emberi ellenfeled (pl. politikai)
- Máskor egy status quo amit meg akarsz változtatni
Miért fontos a Pathos az előadóknak?
Összefoglalva:
- Ha jól használod a Pathos-t a közönséged ugyan azt fogja érezni, amit te. Érezni fogják a fájdalmat, az élvezetet, a reményt, és a félelmet a történeteid szereplőitől. Nem lesznek tovább passzív hallgatók. Motiválva lesznek, hogy cselekedjenek.
- Ha nem jól használod a Pathos-t a közönséged nem lesz motivált a status quo megszakítására. Hajlamosabbak lesznek hibát találni a logikai érvelésedben. Nem érzik át a mondanivalód fontosságát.
Hogyan javíthatsz a Pathosodon?
Ebben a cikkben meghatároztuk, hogy mi a Pathos és, hogy miért fontos, de maradt még számos fontos kérdés:
- Hogyan fejleszthető?
- A beszéded tartalma az ami létrehozza a Pathost vagy a tálalás, körítés?
- Mik a leghatékonyabb módszerek az alkalmazására?
Ezekre a kérdésekre a következő cikkben kapunk választ.
Dr. Z
Ps.: Ha valakit érdekel egy nagyon gyakorlati példa az érzelmek alakítására akkor olvassa el vagy nézze meg Shakespeare: Július Ceasar című művében Antonius beszédét Ceasar temetésén.
.
A cikksorozat korábbi részei:
https://drprezi.hu/ethos-pathos-logos/
https://drprezi.hu/mi-az-ethos-es-miert-fontos-az-eloadok-szamara/
https://drprezi.hu/a-hitelesseg-kialakitasa-ethos/
3 Responses